جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ مهر ۲۲, جمعه

دروغ بزرگ برهان‌الدین ربانی

از: جام جهان‌نمای بی بی سی


فهرست مندرجات



احمدشاه مسعود فرمانده اصلی نيروهای ائتلاف ضد طالبان است که در اثر انفجار بمبی که در داخل يک دوربين فيلمبرداری جاسازی شده بود، به قتل رسید. این حادثه هنگامی صورت گرفت که مسعود مشغول مصاحبه با دو خبرنگار عرب بود.


[] احمدشاه مسعود زنده است

برهان‌الدين ربانی، رئيس جمهور برکنار شده افغانستان، ژنرال فهيم، وزير امنيت خود را به‌طور موقت به‌جای احمدشاه مسعود معرفی کرده است.

آقای ربانی اين مطلب را در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رويتر عنوان کرده است.

پيشتر آقای ربانی تاييد کرد که احمدشاه مسعود، فرمانده ارشد ائتلاف مخالف طالبان، زنده است.

آقای ربانی در مصاحبه‌ای با بی بی سی ضمن رد تمام شايعات در مورد کشته شدن آقای مسعود در اثر انفجار بمبی در مقر فرماندهيش در خواجه بهاءالدين در ولايت تخار گفت آقای مسعود فقط دارای جراحاتی است.

او همچنين گفت که آقای مسعود به هوش است و اما افزود "جراحات پای آقای مسعود شديد است."

رئيس جمهور برکنار شده افغانستان تاکيد کرد که خود او شخصاً با آقای مسعود صحبت کرده است.

آقای ربانی همچنين افزود که فرمانده مسعود در حال حاضر در "افغانستان و پشت خطوط جبهه است." اما او در عين حال تاکيد کرد که قرار است بزودی آقای مسعود برای انجام معالجات بيشتر به يک کشور همسايه اعزام شود.


[] حادثه

محی‌الدين مهدی، مسئول خبر گزاری آريا پرس افغانستان، به بی بی سی گفت اين حادثه روز يکشنبه (۹ سپتامبر) حدود ساعت ۴ بعد از ظهر در مقر فرماندهی آقای مسعود در خواجه بهاءالدين در ولايت تخار در شمال شرق افغانستان، اتفاق افتاد.

او هم‌چنين گفت حادثه انفجار هنگامی صورت گرفت که آقای مسعود مشغول مصاحبه با دو خبرنگار عرب بود.

بر اساس گزارش‌ها به‌نظر می‌رسد حادثه در اثر بمبی بوده است که در داخل يک دوربين فيلمبرداری جاسازی شده بود.

آقای مهدی هم‌چنين گفت که در اثر اين حادثه يکی از همراهان آقای مسعود به‌نام "عاصم" از کارمندان وزارت خارجه دولت برهان‌الدين ربانی، رئيس جمهور برکنار شده افغانستان، کشته شده است.

او افزود در اثر اين حادثه مسعود خليلی، نماينده دولت آقای ربانی در دهلی نو، که به هنگام حادثه در محل حضور داشته است نيز مجروح شده که "حال وی نيز رضايت بخش است."

آقای مهدی تاکيد کرد که دو خبرنگار عرب از "جنوب هندوکش" به منطقه تحت کنترل آقای مسعود وارد شدند.

منظور آقای مهدی از "منطقه جنوب هندوکش" مناطق تحت کنترل طالبان است.

اين مسئول خبر گزاری آريا پرس تاکيد کرد که هر دو خبرنگار عرب در اين حادثه کشته شده‌اند.


[] پيشينه

احمدشاه مسعود در سال ۱۹۹٢ با آغاز فروپاشی رژيم دکتر محمد نجيب‌الله در افغانستان، نقش اساسی را در به قدرت رسيدن نيروهای مجاهدين بازی کرد.

مقاومت آقای مسعود در دره پنجشير، پايگاه سنتی‌اش، عليه نيروهای اتحاد جماهير شوروی سابق او را معروف به "شير پنجشير" کرده است.

پس از تشکيل دولت اسلامی در افغانستان، آقای مسعود به‌عنوان وزير دفاع عملا در مرکز سياست‌های جديد افغانستان قرار گرفت.

طی سال‌های ۱۹۹٢ تا ۱۹۹٦ ميلادی، آقای مسعود رهبری نيروهای دولتی را عليه حملات گروهای مخالف مجاهدين به‌خصوص حزب اسلامی گلبدين حکمتيار بر عهده داشت و از تلاش‌های پيوسته اين نيروهای مخالف برای شکست دولت جديد که رياست آن را برهان‌الدين ربانی بر عهده داشت جلوگيری نمود.

در سال ۱۹۹٦ با پيروزی جنبش طالبان در کابل، نيروهای آقای مسعود از کابل عقب نشينی کردند و آقای مسعود در اتحاد با ساير نيروهای مخالف طالبان در مرکز مقاومت عليه طالبان در شمال افغانستان قرار گرفت.

پس از پيروزيهای طالبان در شمال افغانستان، فرمانده مسعود از پايگاه سنتی‌اش در دره پنجشير به مقاومت عليه طالبان به‌خصوص در مناطق شمال شرق و شمال کابل ادامه داد.

به‌دنبال شکست نيروهای ژنرال عبدالرشيد دوستم در شمال افغانستان، فرمانده مسعود در عمل رهبری جبهه متحد مخالف با طالبان را در دست دارد.

در ماه‌های گذشته نيروهای مخالف طالبان تحت رهبری احمدشاه مسعود با دفع حملات طالبان تلاش داشته‌اند تا مواضع خود را در شمال افغانستان مجدداً تحکيم بخشند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.
يادداشت ٢: واقعیت این است که در همان لحظه‌های اولیه انفجار بمب، بدن مسعود از قسمت کمر دو شقه و سرش کاملاً خمیر شده بود. اما طرفدارانش از جمله برهان‌الدین ربانی برای مردم دروغ گفتند که او زنده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ربانی: احمدشاه مسعود زنده است، جام جهان‌نمای‌ بی بی سی: ۱۱ سپتامبر ٢٠٠۱



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی