جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ دی ۱۰, شنبه

پولس

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[...][...]


پولس یا بولوس (عبری: שאול התרסי شائول طرسوس، یونانی: Σαούλ شائول و Σαῦλος سوئولوس و Παῦλος پولوس) (زادۀ حدود ۵ م - درگذشتۀ حدود ٦٧ م)، از رسولان و معمار اصلی مسیحیت و بنیانگذار الهیات این دین و «حواری ممتاز قبایل بود»[۱]. او برخلاف حواریون، پولس هرگز با عیسی دیدار مستقیم نداشت؛ اما توانست مسیحیت را از یهودیت جدا کند[٢]. از این روی، در انجیل برنابا و برخی از منابع اسلامی، پولس به‌عنوان نخستین مبلغ تحریف­‌کننده­‌ی آموزه‌های عیسى مسیح معرفی شده است.[٣]


[] زندگی‌نامه

پولس که اسم اصلی او «شائول» بود و در انجیل گاهی «سولس» هم نامیده شده است، در حدود سال پنجم میلادی، در شهر طرسوس در قیلیقیه[۴]، در خانواده‌ای فریسی زاده شد. وی یهودی و از قبیله بنیامین، آرامی زبان، از نظر شریعت فریسی بود.

پدرش با آن که یهودی بود، توانست با پول و ثروتی که داشت تابعیت روم را کسب کند. از این روی، او نیز از شهروندان رومی محسوب می‌شد. این امتیاز کمک بزرگی به پولس کرد تا بعدها به‌عنوان یک رومی در بسیاری از موارد از آزار و اذیت مخالفان مسیحیت در امان بماند.

بنابراین، سولس در روم‌ زاده شده‌ بود و تبعيت‌ رومی‌ را دارا بود. او از خانوادۀ‌ برجسته‌ای‌ بود كه‌ اگرچه‌ یهودی‌ فریسی‌ از سبط‌ بنیامین محسوب‌ می‌شد و از اهالی‌ طرسوس‌ بود، اما دارای‌ زمینه‌های‌ یونانی‌ و رومی‌ بود. شهر طرسوس‌ در آن‌ زمان‌ سومين‌ مركز دانشگاهی‌ دنيا حساب‌ می‌شد و او از آنجا فارغ‌التحصيل‌ شده‌ بود.[۵] در قاموس کتاب مقدس آمده:

    «والدین او را بر حسب رسوم و قواعد یهود تربیت نمود. همچه عبری از عبریان نشو و نما نمود. شهر طرسوس از حیثیت علم و تربیت بسیار معروف و مشهور بود و پولس همواره در علم و آداب و معرفت و تربیت ترقی همی نمود تا در موقع مناسب والدینش او را به اورشلیم فرستادند تا در خدمت غمالائیل که از مشاهیر علمای آن زمان بود تعلیم و تحصیلات خود را کامل نماید لکن معلوم نیست که در زمان ظهور مسیح در اورشلیم بود یا نه، احتمال می‌رود که بعد از مراجعتش به طرسوس بر حسب رسم عمومی یهود که می‌گفتند «آن‌که پسر خود را صنعت مفیدی نیاموزد وی را به دزدی واداشته است» صنعت خیمه دوزی آموخت. (اعمال رسولان ۱۸: ٣ و ٢٠: ٣۴؛ ٢ تسالونیکیان ٣: ۸) چون سی سال از سنش گذشته بود در میان قوم یهود مشار بالبنان و شخصی نافذالأمر گشته از تعلیمات غمالائیل فواید بسیار یافته در شریعت و علوم دینیه مهارت تام و تمامی بهمرسانیده بر حسب قواعد فریسیان تن به ریاضیات شاقه سپرده عالمی مرتاض و حافظ قوی و متعصب دین یهود و دشمن تلخ و سخت دین مسیحی گردید (اعمال رسولان ۸: ٣ و ٢٣: ۹-۱۱).»[٦]

پولس، زبان یونانی و لاتین را آموخت و با نوشته‌های شناخته شده ادبیات باستانی یونان آشنا شد و چندین سفر به اورشلیم کرد و در اورشلیم، نزد غمالائیل بن هیلل، که برجسته‌ترین عالم یهودی بود، علوم دینی و تلمود را آموزش دید. وی حرفه چادردوزی داشت. پس از آن که کارمند کارگزاران روم شد، نام یونانی «پولس» - که به‌معنای «کوچک» است - را به‌جای نام عبری «شائول» برگزید[٧].

.پولس، از جانب شورای یهود اختیار کامل داشت تا به‌دستگیری و آزار ایمان‌داران مسیحی بپردازد و هم‌چنین او از کشته شدن اولین شهید مسیحیت «استیفان» راضی بود[٨].


[] آرامگاه پولس

با توجه به آیین سنتی؛ پولس رسول که به‌عنوان مبشر و راهنمای افراد بی‌دین شناخته می‌شد، در قرن اول میلادی، زمانی که امپراتور روم، مسیحیان را تحت شکنجه قرار می‌داد، سرش را از تن جدا کردند.

پاپ بندیکت ۱٦ اعلام کردند، باستان‌شناسان تابوت مرمری حجاری‌شده که در قبری در زیرزمین کلیسای سنت پل زیر محراب اصلی کلیسا قرار داشته باز کرده‌اند.


طبق گزارش از واتیکان دانشمندان باستان‌شناس آزمایشات مربوط به تعیین تاریخ را بر روی تکه‌هایی از استخوان‌های یافت شده در قبر انجام داده و اثبات نمودند که تاریخ آن‌ها به قرن‌های ۱ و ٢ بعد از میلاد بازمی‌گردد و شواهد نشان می‌دهند که این آثار دفن‌شده به‌طور قطعی متعلق به پولس رسول هستند.

کلیسای سنت پل در جوار دو کلیسای قرن چهارم ابتدا در بالای زمین قرار داشت و سپس در اثر یک آتش‌سوزی در سال ۱٨٢٣ تخریب شد و قبر در یک حفره قرار گرفت. بعد از آتش‌سوزی حفره پر از خاک شده و بوسیله محراب جدید پوشانده شد.


باستان‌شناسان در واتیکان از سال ٢٠٠٢ شروع به‌بررسی قبر ٢.۴ متری پولس رسول نمودند که تاریخ آن حدود ٣۹٠ میلادی است، در زیر محراب اصلی کلیسا در زیرزمین قرار دارد. این تصمیم (بررسی قبر پولس رسول) بعد از یوبیل سال ٢٠٠٠ که زائران بسیاری به رم سفر کرده و موفق به زیارت قبر این قدیس که در زیر لایه‌هایی از آهک مدفون شده و توسط یک پنجره آهنی مخفی و غیر قابل رویت بود، اتخاذ شد.

تابوت مربوط به قديس كماكان بسته می‌باشد و برای ديدار از داخل تابوت از باز كردن آن امتناع كرده‌اند تا در اثر برخورد با هوا و يا جسم خارجی آسيبی نرسد، با ايجاد حفره‌ای بسيار ريز و استفاده از دوربين بسيار كوچك با سوند وارد آن شده و آن زا بازديد کردند و با به‌كار بردن پنس‌های ريز جراحی از داخل آن نمونه‌برداری نمودند؛ در کنار تکه استخوان‌ها تعدادی نیزه دود اندود شده و یک ردای ارغوانی رنگ به‌همراه چند سکه طلا و یک رشته کتانی با بافت آبی نیز یافتند.

براساس گزارش‌های رسیده از واتیکان، یک تابلوی افرسکو (نقاشی آبرنگ روی گچ) با حاشیه طلایی که صورت پولس رسول بر روی آن نقاشی شده بود در قبر قدیس تکلا (جنب کلیسای سنت پی در روم) یافتند، که تاریخ آن به قرن ۴ میلادی بازمی‌گردد. این تابلو نه فقط به‌عنوان یک اثر هنری بلکه جهت دعای ایمان‌داران طراحی شده بود.

اسقف جان فرانکو راواسی؛ رئیس بخش میراث فرهنگی واتیکان گزارش می‌دهد که این یک واقعه استثنایی و یک دلیل و شهادت گویایی است بر وجود مسیحیت در قرن‌های اول.


در ضمن، یک تکه سنگ مرمر ترک خورده که جمله «شهید پولس رسول» به‌زبان لاتین بر روی آن نوشته شده بالای قبر جاسازی شده بود.[دومین کشف بزرگ در رابطه با پولس رسول، سایت اینترنتی خلیفه‌گری آشوری کلدانی کاتولیک اورمیه سلماس]

[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱: مهدیزاده کابلی، پولس در عهد جدید
پيوست ٢: مهدیزاده کابلی، پولس در روایات اسلامی
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- قاموس کتاب مقدس، ص ٢٢۸
[٢]- پولس، از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
[٣]-
[۴]- اعمال ٢٢: ٣
[۵]-
[٦]- قاموس کتاب مقدس، ص ٢٢۸
[٧]- اولین‌باری که از پولس نام برده می‌شود، در اعمال رسولان باب ۱٣ آیۀ ۹ است. برخی بر آنند که سبب تسمیۀ و تبدیل شاؤل به پولس که اسم رومانی است مطابق رسم یهودیانی بود که در دول خارجه می‌بودند و یا این که بواسطۀ احترام سرجیوس پولس که دوست او و یکی از جدیدالایمانان سلف بود که در آیۀ ٧ باب یاد شده در اعمال آمده است، این اسم را بر خود پذیرفت. امکان دارد که که از کودکی هم به‌همین دو نام خطاب شده و معروف بوده باشد. (قاموس کتاب مقدس، ص ٢٢۸)
[٨]- اعمال ۸: ۱
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]