جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ دی ۲۲, پنجشنبه

بی‌حرمتی سربازان آمریکایی به اجساد طالبان

از: دانشنامۀ آریانا

بی‌حرمتی سربازان آمریکایی به اجساد طالبان

(گزارش مستند)


فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، ادرار کردن تفنگداران دریایی ایالات متحدۀ آمریکا بر اجساد جنگجویان طالبان را که در یک فیلم ویدئویی در یوتیوپ به نمایش گذاشته شده، به‌عنوان یک عمل غیر اخلاقی محکوم کرده است.

    «این عمل غیر انسانی و غیر اخلاقی سربازان آمریایی را به شدت محکوم می‌کنیم و به‌صراحت از دولت آمریکا می‌خواهیم که این فیلم ویدئی را به‌صورت فوری بررسی کرده و مرتکبین این عمل زشت را به‌شدت مجازات نمایند.»[۱]

آمریکا حدود بیست هزار تفنگدار دریایی در افغانستان دارد که بیشتر آن‌ها در ایالات قندهار و هلمند مستقر هستند. کل تعداد نظامیان آمریکا در این کشور به نود هزار نفر می‌رسد. آمریکا و متحدانش در افغانستان اعلام کرده‌اند تا پایان سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک خواهند کرد و امنیت این کشور را به افغان‌ها خواهند سپرد. اما از زمان اشغال افغانستان تاکنون شماری از سربازان آمریکا در افغانستان مرتکب اعمال عیر انسانی شده‌اند. از جمله آخرین مورد، بی‌حرمتی این سربازان به اجساد طالبان که در اینترنت منتشر شده است. ولی سرمنشأ ویدئو معلوم نیست[٢]


[] بی‌حرمتی سربازان آمریکایی به اجساد طالبان

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، از رفتار شماری از سربازان آمریکایی با تعدادی از اجساد طالبان عمیقا اظهار تاسف کرده است. او این‌گونه رفتارها را به دور از ارزش‌ها و معیارهایی دانسته است که از سربازان آمریکایی انتظار می‌‌رود. باوجود این، خانم کلینتون گفته است که اکثریت نیروهای نظامی آمریکایی به این‌گونه ارزش‌های اخلاقی پایبند هستند.

همزمان یک مقام سپاه تفنگداران دریایی آمریکا به بی بی سی گفت که حداقل دو نفر از این سربازان شناسایی شده‌اند. رسانه‌های آمریکا گزارش می‌دهند که آن‌ها عضو گردان سوم این سپاه هستند.

پیشتر نیروی تفنگداران دریایی آمریکا اعلام کرد که در حال تحقیق درباره ویدئویی است که در آن چهار نفر از نیروهایشان بر اجساد کسانی که گمان می‌رود از طالبان هستند، ادرار می‌کنند.


از آنجا این حدس مطرح شده که اجساد متعلق به اعضای طالبان است که آن‌ها پوست قهوه‌ای دارند، لباس‌های گشاد بر تن دارند و پابرهنه هم هستند و به‌نظر می‌رسد لباس یکی از آن‌ها خونین است. صدایی هم در زمینه می‌گوید: "دوستم، روز خوبی داشته باشی."

منبع این ویدئو هنوز مشخص نیست و معلوم نیست چه کسی آن را منتشر کرده است. اما اولین‌بار در وبسایت یوتیوب منتشر شده است.

دفتر فرماندهی تفنگداران دریایی آمریکا در واکنش به این ویدئو گفته اعمالی که در این فیلم دیده می‌شود، بر خلاف ارزش‌های آن‌هاست.

انجمن روابط آمریکا و مسلمانان در واکنشی به این ویدئو گفته اگر محتوای این ویدئو مورد تایید قرار گیرد، رفتاری دور از شأن ارتش آمریکا را به تصویر می‌کشد.

در نامه‌ای که این گروه به وزیر دفاع آمریکا، فرستاده است، آمده: «ما هتک حرمت این افراد به مردگان را مغایر قوانین نظامی کشور خود (آمریکا) و همچنین قوانین بین‌المللی جنگ می‌دانیم که این کار را مشمئزکننده و غیر اخلاقی تلقی می‌کند.»

در این نامه از لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، خواسته شده که افراد مسئول برابر با قوانین ارتش و کشور آمریکا مجازات شوند. پانه‌تا، نیز دستور رسیدگی فوری به این مسئله را داد و گفت که با اشخاص خاطی برخورد خواهد شد.

وزارت دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز ناراحتی از محتوای این ویدیو، گفته «این رفتار برای اعضای ارتش غیر قابل قبول است.»

همزمان ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، به بی بی سی فارسی گفت: «باید منتظر اعلام نتیجه تحقیقات باشیم اما هرگونه رفتاری مانند این باعث انزجار است و چنین رفتاری نباید اتفاق بیافتد.»

در موردی دیگر، ارتش آمریکا اخیراً پنج سرباز خود را که متهم به قتل غیرنظامیان افغان در ایالات قندهار و هلمند در سال ۲۰۱۰ بودند مورد محاکمه قرار داد.[٣]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی تهیه و گردآوری شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[٢]- شناسایی دو نفر از سربازان ویدئوی 'بی‌حرمتی به اجساد طالبان'، بخش فارسی بی بی سی: پنج شنبه ۱٢ ژانويه ٢٠۱٢ - ٢٢ دی ۱٣۹٠
[٣]- همان‌جا



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی
GlobalPost