جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ اسفند ۷, یکشنبه

آصفی، برنا

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[مشاهیر افغانستان]


دکتر برنا آصفی (زادۀ ۱٣۱۱ خ - درگذشتۀ ۱٣۹٠ خ)، دکتر روان‌شناس افغان بود که از او به‌عنوان بنیان‌گذار «صحت روان» و پدر روانپزشکی افغانستان یاد شده است[۱].


[] زندگی‌نامه

برنا آصفی در سال ۱٣۱۱ خورشیدی در شهر میمنه استان جوزجان به‌دنیا آمد. او در سال ۱٣۴۹ خورشیدی (۱۹۷۰ میلادی) برای تحصیل به انگلستان رفت و در آن‌جا تا مقطع دکترا در رشته روانپزشکی تحصیل کرد و در سال ۱٣۵۱ (۱۹۸۲) به افغانستان بازگشت و در زمینه معرفی شیوه‌های نوین درمان بیماری‌های روانی به کار پرداخت.

نخستین شفاخانه (بیمارستان) «صحت روان» در افغانستان بر اثر سعی و تلاش‌های او بنیاد شد و متون درسی «علوم رفتاری» برای دانشکده‌های پزشکی را او تدوین کرد و در زمینه شناخت بیماری‌های روانی خاصی که ریشه در ناسازگاری‌های اجتماعی دارد، تحقیقات گسترده‌ای انجام داد و بر اساس یافته‌های چنین تحقیقاتی پیشنهادهایی برای درمان بیماران روانی در افغانستان ارائه کرد.

دکتر آصفی سرپرستی گروه تحقیق برای شناسایی نشانه‌های زبان اشاره در افغانستان را نیز بر عهده داشت و پس از مدتی مجموعه‌ای از اشاراتی که ناشنوایان به‌کار می‌بردند، به‌عنوان «زبان اشاره در افغانستان» گردآوری شد و در جهت تدریس آن در این کشور به‌کار گرفته شد.

وی، هم‌چنین تلاش‌های زیادی نیز در زمینه درمان معتادان به مواد مخدر انجام داد و مرکز معتاد درمانی (مداوای معتادان) را بنیاد نهاد.

پس از سقوط حکومت دکتر نجیب‌الله و روی کار آمدن حکومت مجاهدین در کابل که همزمان بود با آغاز جنگ‌های خونین داخلی، دکتر آصفی به زادگاه خود، شهر میمنه رفت و در آن‌جا «انجمن بهزیستی خانواده» را تشکیل داد و به کمک نهادهای امدادرسانی خارجی برای جمعی از معلولان جنگ و یتیمانی که پدران‌شان را در جنگ‌ها از دست داده بودند، آموزشگاهی بر پا کرد تا خواندن و نوشتن را فرا بگیرند.

اما فرماندهان محلی با او سازگاری نداشتند و به گفتۀ خودش «اجازه نمی‌دادند به چنین فعالیت‌هایی ادامه دهد».

بنابراین، او که نمی‌توانست به خدمات پزشکی خود در افغانستان ادامه دهد، ناگزیر در سال ۱۹۹۴ میلادی به انگلستان پناهنده شد و در لندن اقامت گزید.

دکتر آصفی مدت‌ها از بیماری پارکینسون رنج می‌برد و در ماه‌های اخیر زندگی در یکی از بیمارستان‌های لندن بستری شد و سرانجام، در شامگاه جمعه ۵ حوت (اسفند) ۱٣۹٠ خورشیدی، در سن ۷۹ سالگی در همان‌جا در گذشت.[٢]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- شهباز ایرج، دکتر برنا آصفی پدر روانپزشکی افغانستان درگذشت، بخش فارسی بی بی سی: شنبه ٢۵ فوريه ٢٠۱٢ - ٠٦ اسفند ۱٣۹٠
[٢]- همان‌جا



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی



[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]