جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۰ اسفند ۱۴, یکشنبه

گزارش نخستین حسابرسی بودجه آمریکا برای بازسازی افغانستان

گزارش از: بی بی سی

اقتصاد افغانستان

گزارش نخستین حسابرسی بودجه آمریکا
برای بازسازی افغانستان



فهرست مندرجات

[افغانستان][اقتصاد افغانستان]



[] گزارش حسابرسی بودجه آمریکا برای بازسازی افغانستان

گزارش نخستین حسابرسی بودجه آمریکا برای بازسازی افغانستان توسط دفتر سربازرس ویژه امور بازسازی در افغانستان، که یک نهاد فدرال در آمریکاست تهیه و منتشر شده است، و در آن هزینه‌های آمریکا در طرح‌های بازسازی افغانستان یک «کلاف سردرگم» توصیف می‌شود. این گزارش نشان داده است که هماهنگی در نحوه مصرف شدن این بودجه ضعیف بوده و پیگیری آن دشوار است.

ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۱ در افغانستان پنجاه و پنج میلیارد دلار هزینه کرده است، اما جزئیات هزینه‌ها به‌طور دقیق ثبت نشده و به‌همین دلیل سربازرس ویژه امور بازسازی در افغانستان قادر نبوده است که حسابرسی سال‌های قبل سال ۲۰۰۷ را انجام دهد.

دولت آمریکا از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ تقریباً هیجده میلیارد دلار را صرف طرح‌های مختلف از جمله آموزش پلیس، مبارزه با مواد مخدر و ساختمان‌سازی در افغانستان کرده است.

ایالات متحده بودجه حدود هفت هزار پیمانکار را تامین کرده است، اما بنا به گزارش دفتر سربازرس ویژه امور بازسازی، میان پیمانکاران و ادارات دولتی افغانستان ارتباط کمی وجود داشته است.

دفتر سربازرس ویژه در امور بازسازی در افغاستان، در جریان تهیه گزارشی جداگانه، متوجه شده است که شش ساختمانی که برای پلیس افغانستان ساخته شده و برای مالیات دهندگان آمریکا پنج و نیم میلیون دلار هزینه داشته، غیرقابل استفاده است. کیفیت ساختمان‌هایی که برای پلیس افغانستان در ولایت هلمند و قندهار ساخته شده تا اندازه‌ای پایین است که ممکن است در اثر وقوع یک زلزله فرو ریزد.

کوئنتین سامرویل، گزارشگر بی بی سی در کابل، می‌گوید وزارت دفاع آمریکا و «یو اس اید» (آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا) قادر نبوده‌اند که فوراً در باره میزان هزینه‌های خود در افغانستان و این که چه کسی آن را دریافت کرده است، گزارش دهند.

با این حال، دفتر سربازرس ویژه امور بازسازی در افغانستان توانسته است با تهیه گزارش اخیر خود نحوه مصرف بخشی از پول‌های آمریکا در افغانستان را روشن کند.

بزرگترین قرارداد، که ارزش آن بالغ بر یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار بوده است، در اختیار «دینکور» قرار گرفته که وظیفه آموزش پلیس و مبارزه با قاچاق مواد مخدر را برعهده داشته است.

یک شرکت ساختمان‌سازی در کابل هم نزدیک به هفتصد میلیون دلار کمک از بودجه آمریکا برای بازسازی افغانستان دریافت کرده است تا دفتر و پادگان بسازد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- انتقاد از روشن نبودن حساب هزینه‌های آمریکا برای بازسازی افغانستان، بخش فارسی بی بی سی: پنج شنبه ٢٨ اکتبر ٢٠۱٠ - ٠٦ آبان ۱٣٨۹



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی بی بی سی