جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ فروردین ۲۵, جمعه

حزب وحدت اسلامی افغانستان

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[...][...]


حزب وحدت اسلامی افغانستان (به انگلیسی: Islamic Unity Party of Afghanistan)، یکی از حزب‌های سیاسی قوم هزاره در افغانستان است که در سال ۱۳۶۸ از اتحاد ۸ حزب شیعه به‌وجود آمد. این هشت حزب قبلا در ایران ایجاد شده بودند. رهبر این حزب عبدالعلی مزاری بود که به‌دست طالبان کشته شد[۱].


[] تاریخچه

در دورۀ پیش از کودتای هفتم ثور ۱٣۵٧ خورشیدی، شیعیان افغانستان علی‌رغم خیزش‌های پراکنده و مقطعی، نتوانستند جنبش متشکل و سازماندهی‌شده و پایدار سیاسی را پدید آورند؛ اما در دورۀ پس از این کودتا و حاکمیت حزب دمکراتیک خلق افغانستان و آغاز قیام‌های مردمی در این کشور، حرکت سیاسی شیعیان نیز شروع شد و این حرکت را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد: مرحلۀ رویش گروه‌های سیاسی، مرحلۀ پیشبرد جهاد ضد روسی و اختلافات داخلی و درگیری‌های گروه‌ها و در نهایت مرحلۀ درک ضرورت وحدت و تأسیس حزب وحدت اسلامی افغانستان[٢]. دربارۀ شکل‌گیری حزب وحدت اسلامی در کتاب آغاز و فرجام جنبش‌های سیاسی در افغانستان چنین آمده است:

    نطفه‌ی حزب وحدت، زمانی بسته شد که آقایان اکبری، سجادی لعلی و عرفانی یکاولنگی در بهار سال ۱۳۶۷ با هم در مورد رفع اختلافات گفت‌وگو نموده و زمینه‌ی نشست مسؤولین سازمان نصر و پاسداران جهاد اسلامی را در منطقه‌ی پنجاب فراهم ساختند.

    مسؤولین و فرماندهان سازمان نصر و پاسداران جهاد اسلامی در تاریخ ۱۳۶۷/۴/۲۴ در مرکز فرمانداری پنجاب گردهم آمده و به‌مدت چهار روز سخنرانی و گفت‌وگو نمودند. در پایان این گردهمایی قطعنامه‌ای در شانزده ماده صادر شد و زمینه‌ی اتحاد سازمان نصر و پاسداران جهاد اسلامی فراهم گردید.

    در گردهمایی لعل در مورخه‌ی ۱۳۶۷/۶/۱۶ مسؤولین و فرماندهان سازمان نصر و پاسداران جهاد اسلامی منشور اتحاد را در ۱۲ ماده امضا کردند.

    بعد از اتحاد سازمان نصر و پاسداران جهاد، سایر گروه‌های شیعی نیز برای پیوستن به این اتحاد دعوت شدند. در گردهمایی بهسود که با شرکت نمایندگان نیروی اسلامی، نهضت اسلامی، حرکت اسلامی، سازمان نصر، پاسداران جهاد و نیروی صلح برگزار شد، سازمان نیرو و نیروی صلح، به اتحاد پیوستند.

    در گردهمایی جاغوری در مورخه‌ی ۱۳۶۷/۹/۶ نهضت اسلامی، دعوت اتحاد اسلامی و جبهه‌ی متحد انقلاب اسلامی نیز به اتحاد پیوسته و منشور وحدت را امضا کردند. در نشست جاغوری اعضای شورای مرکزی اتحاد تعیین گردید و بامیان به‌عنوان مرکز انتخاب شد.

    سرانجام در گردهمایی بامیان، نمایندگان و مسؤولین احزاب شیعه از ۱۳ ولایت اکثراً شیعه‌نشین افغانستان شرکت نمودند و طی ۹ روز بحث و گفت‌وگو با سوگند به قرآن با هم وحدت نموده و «میثاق وحدت» را در ۲۰ ماده امضا کردند و احزاب خود را منحل اعلام نمودند.

    بدین ترتیب، حزب وحدت اسلامی افغانستان در گردهمایی بامیان در مورخه‌ی ۱۳۶۸/۴/۲۵ تأسیس شد و جانشین «شورای ائتلاف اسلامی افغانستان» گردید. در این نشست آقای اکبری برای یک سال به‌عنوان رئیس شورای مرکزی حزب وحدت انتخاب شد.[٣]




[] ...




[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- حزب وحدت اسلامی افغانستان، از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
[٢]- عرفانی یکاولنگی، قربانعلی، حزب وحدت اسلامی افغانستان؛ از کنگره تا گنگره، صص ۱٠-۱٢
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]