جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ فروردین ۲۶, شنبه

افغان، محمدصدیق

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[...][...]


دکتر محمدصدیق افغان (زادۀ ۱۳۳۶ خ)، بنیان‌گذار علم جدید ریاضی فلسفی در جهان است.[۱] او را برخی - شاید از سر حسادت - با ده‌ها چهره، مانند: غیبگو، ریاضیدان، عضو کا جی ب، مشاور ملامحمدعمر مجاهد و مدعی خلافت در روی زمین معرفی کرده‌اند[٢].


[] زندگی‌نامه

محمدصدیق افغان در سال ۱۳۳۶ خورشیدی (برابر با ۱۹۵۷ میلادی) در شهر کابل زاده شد. تحصیلات ابتدایی را در افغانستان به پایان رسانید و تحصیلات عالی را در دانشگاه مسکو تا درجۀ دکترا ادامه داد.[٣]

وی با اساس‌گذاری ریاضی فلسفی علم ریاضی را وارد مرحله جدیدی کرد که به‌وسیله آن می‌توان هزاران مجهول را از یک معلوم به‌دست آورد و آن را به‌طریقه انتی‌گریشن در دو بعدی و سه‌بعدی به مطالعه گرفت که نتایج حاصله راهگشای بسیاری از مسایل حل نشده علوم طبیعی و اجتماعی است. این نخسین‌بار در تاریخ بشر است که علوم اجتماعی به‌وسیله مطالعه اعداد از طریق ریاضی تجزیه و تحلیل می‌شود[۴]. از این روی، او را بنیان‌گذار علم جدید ریاضی فلسفی در جهان نامیده‌اند.

صدیق افغان مطالعه کیفی اعداد را در کنار مطالعه کمی مطرح کرد که به‌وسیله آن می‌توان به مسایلی دست یافت که به آینده‌ها تعلق دارد یا گذشته‌ها را بیان می‌کند[۵].

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، محمدصدیق افغان، رئیس مرکز تحقیقاتی ریاضی فلسفی جهان، از سوی آکادمی علوم حقوقی مسکو به روسیه دعوت شد و در کنفرانس بین‌المللی حقوق بین‌الدول شرکت کرد. در این مراسم که دانشمندان زیادی از کشورهای مختلف حضور داشتند، صدیق افغان، با ارائه مقاله‌ای مقام اول را کسب کرد و دانشمندان روسیه، به وی، مدال افتخار دادند.

به‌گفتۀ صدیق افغان، «او در این مقاله رابطه شرق و غرب و تاریخ کشورهای روسیه و آمریکا را از دیدگاه ریاضی فلسفی مورد ارزیابی قرار داده است.»[٦].

و بر اساس گزارش آریانا نیوز، «نام محمدصدیق افغان، رییس مرکز تحقیقات ریاضی فلسفی جهان، درج فهرست فیلسوفان نامدار سال ٢٠۱٢ میلادی جهان شد. هر سال در ایالات متحده‌ی امریکا نام یکی از اشخاص نامدار جهان در کتابی به‌نام «کی کیست؟» (who is who) ثبت می‌شود. در این کتاب تاکنون نام‌های پنجاه‌وپنج هزار تن از زنان و مردان ثبت شده است[٧].

پروفسور نعمت‌الله شهرانی، مشاور ارشد ریاست جمهوری، موفقیت دکتر محمدصدیق افغان را تبریک گفت.

    «در این اواخر، دانشمند محمدصدیق افغان فرزند برومند خراسان‌زمین از طرف جامعه جهانی به دریافت تصدیق‌نامه فیلسوف ریاضی قرآن موفق گردید.

    من این شخصیت فلسفی و ریاضی‌دان قرآن را از سال‌های قبل می‌شناسم و از جدول‌های اعجاز قرآن در نظم عددی و ریاضی وی خبر دارم و از آن‌ها استفاده برده‌ام.

    لذا این تصدیق‌نامه برای محمدصدیق افغان باعث افتخار و مباهات بر این کشور کهن و مهد فیلسوفان است که قرن‌ها پیش از وی امثال ابونصر فاریابی، ابوعلی ابن سینای بلخی و سید جمال‌الدین افغان از این خاک برخاسته‌اند که آثار ماندگارشان تا امروز سرخط حکمت و فلسفه نگاشته می‌شود که اسباب اعجاب جهانیان را برانیگخته‌اند و این شخصیت مانند اسلاف و نیاکانش دوباره تاریخ حکمت و فلسفه را در این سرزمین تازه کرده و جان و روح تازه در آن دمیده است.»[٨]

پیام تبریکیۀ مجلس سنا به محمدصدیق افغان به نسبت احراز جایگاه ریاضی‌دان نخست جهان

مورخ ٢ قوس ۱۳٩٠

بسم‌الله الرحمن الرحیم

مجلس سنا شورای ملی اطلاع حاصل نمود که محمدصدیق افغان رئیس مرکز تحقیقات ریاضی فلسفی افغانستان در سال روان شامل فهرست ۵۵۰۰۰ نفری ریاضی‌دانان جهان شده و وی به‌عنوان ریاضی‌دان اول جهان قرار گرفته است.

جرگه شورای ملی این مقام را به محمدصدیق افغان تبریک گفته و موفقیت‌های مزیدشان را از بارگاه ایزد متعال استدعا می‌دارد.

ومن‌الله توفیق
فضل‌هادی مسلم‌یار
رئیس مجلس سنای شورای ملی


[] آثار

از جمله آثار دکتر محمدصدیق افغان می‌توان چنین نام برد:

  • مربعات و مکعبات اسرارآمیز، به‌قلم محمدنقی بخشی
  • نظم قران کریم ازدیدگاه ریاضی فلسفی، به‌قلم محمدنقی بخشی
  • آرایه عکس بینوم نیوتون برای علوم کیهانی
  • تاریخ کشورها ازدیدگاه ریاضی فلسفی، دستنویس‌های دکتر محمدصدیق افغان


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]- مصاحبه جالب ذبیح‌الله امانیار، ژورنالیست آزادافغان، با صدیق افغان، کابل ناتهـ، شمارۀ مسلسل ۱٢۸، سال ششم، سنبله - میزان ۱۳۸٩ خورشیدی (سپتامبر ٢٠۱٠ میلادی)
[٣]-
[۴]- صدیق افغان موفق به اخذ مدال افتخار شد، خبرگزاری صدای افغان (آوا)
[۵]-
[٦]- پیشین، خبرگزاری صدای افغان (آوا)
[٧]- محمدصدیق افغان در جمع فیلسوفان نامدار جهان پیوست، سایت اینترنتی آریانا نیوز، وابسته به تلویزیون آریانا
[٨]- پوهاند شهرانی موفقیت صدیق افغان را تبریک گفت، آژانس خبری باختر



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]