جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ فروردین ۲۹, سه‌شنبه

پروکلوس لیکایوس

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[...][...]


پروکلوس لیکایوس (به انگلیسی: Proclus Lycaeus؛ به یونانی: Πρόκλος ὁ Διάδοχος) (زادۀ ۸ فوریه ۴۱۲ – درگذشتۀ ۱۷ آوریل ۴۸۵)، یک فیلسوف نوافلاطونی یونانی بود که آخرین فیلسوف بزرگ دوران کلاسیک به‌شمار می‌آید[۱]. می‌توان پروکلوس، را پس از فلوطین از جمله تاثیرگذارترین فیلسوفان نو افلاطونی دانست که بر فلسفه و کلام یهودی، مسیحی و اسلامی تاثیر گذاشته‌اند[٢].


[] زندگی‌نامه

پروکلوس بر اساس گزارش مارینوس، در ۸ فوریه ۴۱۲ میلادی، در یک خانواده‌ای که از منزلت اجتماعی بالا در لیسیا (Lycia) برخوردار بود، در قسطنطنیه زاده شد[٣]. پدرش که پاتریکوس نام داشت، یکی از مقامات بالای حقوقی، در دادگاه امپراتوری روم در بیزانس بود[۴].

پروکلوس ادبیات، فلسفه و ریاضیات را در اسکندریه آموزش دید[۵]. او پیش از پایان تحصیلات خود به قسطنطنیه بازگشت و سپس به‌دنبال یک موقعیت قضایی مانند پدر خود در سیستم قضایی امپراتوری است. او را که ده‌ها سال رئیس آکادمی آتن بود[٦]، از آخرین گروه اندیشمندان بزرگ یونان باستان به‌شمار آورده‌اند.

او که هرگز ازدواج نکرد و گوشت نخورد در نویسندگی مخالف نوشتن داستان تخیلی بود و عقیده داشت که مصاحبه با سالخوردگان، سوژه بسیار - مخصوصاً اشتباهات‌شان - به‌دست می‌دهد که نوشتن آن‌ها، انسان و به‌ویژه نسل نو و آینده را بیدار و روشن خواهد ساخت. وی پاسخ به این پرسش را که چرا ازدواج نکرده به‌صورت کتاب در آورده و مدعی شده است که نمی‌خواسته مسئول دشواری‌های احتمالی فرزندان باشد که قبلاً خواهش نکرده‌اند به این دنیای پر از درد و رنج و زحمت وارد شوند[٧].

کتاب پایه‌های الهیات (Elements of Theology) نوشته پروکلوس تأثیری به‌جای ماندنی بر فلسفه در حال شکل‏‌گیری، در فرهنگ اسلامی و حتی بر برخی نحله‏‌های نظری عارفان نهاد. مهم‌ترین نوشته‌های وی یاداشت‌هایی است که درباره دیالوگ‌های افلاطون نوشته و در آن‌ها وی سیستم فلسفی خود را ارائه داده‌ است[٨].


[] آثار




[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]