جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ خرداد ۱, دوشنبه

کنفرانس شیکاگو

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[...][...]


کنفرانس شیکاگو با حضور رهبران شصت کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی برای تعریف رابطه جدید ناتو با افغانستان پس از خروج نیروهای این سازمان، یکشنبه، ۳۱ ثور (اردیبهشت) ۱۳۹۱ خورشیدی (۲۰ ماه مه ۲۰۱۲ میلادی) آغاز ‌شد و این اجلاس دو روزه، فردای آن پایان یافت. هدف نشست ناتو در شیکاگو اتخاذ یک موضع مشترک در قبال افغانستان، پس از سال ۲۰۱۴ خوانده شده است.


[] ماموریت ناتمام ناتو در افغانستان

رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشستی در شیکاگو گردهم آمدند که محور اصلی آن، گفت‌وگو دربارۀ آینده افغانستان پس از خروج نیروهای این سازمان از این کشور است. این در حالی است که ناتو آماده می‌شود تا مسئولیت‌های امنیتی را به نیروهای افغان بسپارد،

در نشست شیکاگو بیشتر رهبران ۵۰ کشور جهان حضور دارند. در میان آن‌ها رهبران ۲۸ کشور عضو ناتو و روسای جمهوری افغانستان و پاکستان نیز هستند. تامین منابع مالی مورد نیاز پلیس افغانستان و نیز چگونگی افزایش توان نیروهای نظامی این کشور در مقابله با طالبان، یکی از محورهای مورد بحث در نشست دوروزه ناتو خوانده شده است.

شماری از اعضای ناتو پیش از برگزاری این کنفرانس اعلام کردند که از نیروهای امنیتی افغان در برابر شورشیان پس از ۲۰۱۴ حمایت مالی خواهند کرد. دولت افغانستان می‌گوید هزینه نیروهای امنیتی افغان پس از سال ۲۰۱۴ سالانه حدود ۴ میلیارد دلار خواهد بود.

رهبران حاضر در این نشست، درباره چگونگی تأمین منابع مالی مورد نیاز نیروهای امنیتی افغانستان نیز گفت‌‌وگو کردند. پیش بینی می‌شد که آمریکا در این نشست تامین نیمی از هزینه سالانه را به‌عهده بگیرد.

آندرس فو راسموسن، دبیرکل ناتو، به بی‌بی‌سی گفته است که موضوع نشست ناتو در شیکاگو، برخلاف تصور عمومی، پایان حضور این سازمان در افغانستان نیست، بلکه «آغاز یک ماموریت جدید در افغانستان» محور اصلی بحث‌های آن خواهد بود.

ناتو اعلام کرده است که به‌دنبال خروج سریع‌تر نیروهای نظامی خود از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی است و راسموسن گفته است که در نشست دوروزه ناتو درباره ماموریت جدید این سازمان بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی تصمیم‌گیری شده اشت.

با این حال، گفته می‌شود که رهبران کشورهای عضو ناتو بر سر چگونگی و زمان خروج نیروهای نظامی این سازمان از افغانستان اختلاف‌نظرهایی داشتند و برخی اعضای ناتو اعلام کردند که نیروهای خود را حتی پیش از موعد مورد نظر (سال ۲۰۱۴ میلادی) از افغانستان خارج خواهند کرد. چنان که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور جدید فرانسه، خواهان خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی است و گفته است که تنها تعداد معدودی از نظامیان فرانسوی برای آموزش نیروهای افغانستان در این کشور باقی می‌مانند. وی تاکنون درباره جزئیات این طرح خود توضیحی نداده است،


[] آمریکا افغانستان را تنها نخواهد گذاشت

دولت افغانستان امیدوار است در نشست ناتو بتواند تعهد درازمدت جامعه جهانی را برای حمایت از نیروهای نظامی افغان به‌دست آورد. دولت افغانستان می‌گوید ارتش این کشور در چند سال گذشته پیشرفت کرده اما هنوز به کمک‌های جهانی نیازمند است.[*]

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در اجلاس سران ناتو در شهر شیکاگو، بار دیگر به‌مقام‌های دولتی افغانستان اطمینان داد که حتی پس از خروج نیروهای ناتو از آن کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی، افغانستان را به‌حال خود رها نخواهد کرد. او افزود که دستیابی به یک توافقنامه همکاری استراتژیک با حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان به‌معنای داشتن رابطه درازمدت با آن کشور پس از سال ۲۰۱۴ میلادی است.

اوباما این سخنان را در حالی انجام داده است که اکثر افغان‌ها منتظر تعهدات درازمدت کشورهای عضو ناتو به افغانستان بعد از خروج نیروهای این سازمان در سال ۲۰۱۴ میلادی از این کشور هستند و کنفرانس شیکاگو تنها به‌موضوعات امنیتی افغانستان و تعهدات کشورهای ناتو در این مورد پرداخت.

در آخرین روز نشست ناتو در شیکاگو، کشورهای عضو توافق کردند - همان‌طور که پیشتر هم گفته شده بود - نیروهاشان را تا پایان ۲۰۱۴ از افغانستان خارج کنند. اما مسیر تدارکاتی نیروهای ناتو در پاکستان همچنان بسته ماند.[*]

[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]