جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۶, شنبه

توافق‎نامه استراتژیک آمریکا و افغانستان

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[روبط افغانستان و آمریکا]


موافقت‌نامه همکاری‌های دراز مدت استراتژیک میان افغانستان و آمریکا، در دوم ماه مه ۲۰۱۲ میلادی، در کاخ ریاست جمهوری افغانستان میان باراک اوباما و حامد کرزی امضا شد. مذاکرات توام با بحث و جدل میان کابل و واشنگتن برای امضای این مواققت‌نامه بیست ماه را در بر گرفت. این موافقت‌نامه چگونگی روابط افغانستان و آمریکا را تا سال ۲۰۲۴ مشخص می‌کند. آمریکا پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان نقش حمایتی خواهد داشت.

مقام‌های افغان این موافقت‌نامه را سندی خوانده‌اند که «بنیادی قوی برای امنیت افغانستان، منطقه و جهان فراهم می‌کند و سندی برای توسعه منطقه است.» باراک اوباما این موافقت‌نامه سندی توصیف کرد که براساس آن «افغان‌ها خود مسئول حفظ امنیت‌شان می‌شوند.»

این توافق‌نامه در سالروز مرگ اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده و در کاخ ریاست جمهوری افغانستان، از سوی باراک اوباما و حامد کرزی روسای جمهوری آمریکا و افغانستان امضا شد.[*]


[] موافقت‌نامه استراتژیک افغانستان و آمریکا

آمریکا و افغانستان پس از سال‌ها بحث و مذاکره سرانجام، در دوم ماه می ۲۰۱۲ توافق‌نامه استراتژیک امضا کردند. این توافق‌نامه ده ساله است و پس از خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان در سال ۲۰۱۴ نهایی می‌شود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که در سفری از پیش اعلام نشده وارد کابل شده، با حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان دیدار کرد و دو طرف توافقنامه‌هایی را امضا کردند. این توافقنامه‌های نظامی و غیرنظامی ۱۰ ساله هستند و زمان شروع آن‌ها از سال ۲۰۱۴ میلادی است که نیروهای ناتو از افغانستان خارج می‌شوند.

حامد کرزی درباره توافقنامه‌های بین دو کشور در زمان پس از جنگ، گفت که این توافقنامه‌ها «مشارکت هم‌طراز» دو کشور آمریکا و افغانستان را تضمین می‌کند.

اوباما هم گفت که هزینه‌های جنگ برای هر دو کشور زیاد بوده است و او به آینده‌ای پر از صلح چشم دارد. او تاکید کرد که روزهای سختی پیش روی افغانستان است و گفت که مردم افغانستان باید اختیار آینده خود را خودشان در اختیار داشته باشند.

از مقام‌های آمریکایی نقل شده که افغانستان بزرگترین هم‌پیمان آمریکاست که در ناتو نیست. به گفتۀ آن‌ها، اوباما تا پاییز سال جاری تصمیمی درباره کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان نمی‌گیرد.

این توافقنامه، گامی نمادین برای روابط آینده دو کشور است. آمریکایی‌ها می‌خواهند با این توافقنامه به افغانستان نشان دهند، مردم این کشور را بعد از خروج نیروهای ناتو از کشور، تنها نخواهند گذاشت. آن‌ها امیدوارند که با این توافقنامه، طالبان احساس نکند با رفتن آمریکایی‌ها می‌توانند دوباره کشور را به‌دست بگیرند.


[] متن کامل توافق‌نامه




[۱]
[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]