جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ تیر ۳۱, شنبه

آشنایی با ترکیه

از: سایت ترکیه دات کام

آشنایی با ترکیه

(جغرافیا)


فهرست مندرجات



پیشینه تاریخی: ترکیه کشوری است با فرهنگی غنی، مردمی اصیل و طبیعتی زیبا و متنوع. این سرزمین کهن هم‌چنین به‌عنوان مهد بسیاری از تمدن‌ها در طول تاریخ شناخته شده است. در نتیجۀ موقعیت جغرافیایی این کشور، ترکیه در واقع به‌عنوان پل ارتباطی شرق و غرب ایفای نقش نموده است و ملت ترکیه دائماً با فرهنگ‌های بسیاری در ارتباط بوده‌اند. در طی قرون، سلاطین بسیاری آمده و رفته‌اند و هر کدام از خود ردّی در این کشور بر جای نهاده‌اند. یک بخش فوق‌العاده و بسیار مهم تاریخ ترکیه مربوط به‌مرحلۀ رشد ‌کلیسای اولیه در این کشور است. در دوران امپراتوری روم، پولس رسول سفرهای بشارتی زیادی به‌سرزمینی که اکنون ترکیه خوانده ‌می‌شود داشت. حتی هفت کلیسای ذکر شده در کتاب مکاشفه در ترکیه امروزی واقع شده‌اند.

کنستانتین در سال ۳۲۵ میلادی، امپراتوری رو به‌زوال روم را متحد و نیرومند ساخت. وی پایتخت روم نوین را به‌نام کنستانتینوپل که همان استانبول امروزی است بنیاد نهاد. چند صده پس از کنستانتین، وقایع بسیاری در ترکیه رخ داد که هویت امروزی این ملت را شکل داد. ترک‌های سلجوقی با زور کنستانتینوپل را تسخیر نموده و اسلام را به‌ این منطقه معرفی کردند. پس از امپراتوری سلجوقی، امپراتوری عثمانی قدرت را در ترکیه به‌دست گرفت. امپراتوری عثمانی بزرگترین و مقتدرترین امپراتوری اسلامی در طول تاریخ بوده است. این امپراتوری تا اوایل دهۀ ۱۹۰۰ ترکیه را تحت کنترل خود داشت. در بحبوحۀ آشوب‌های جهانی و داخلی، به‌رهبری مصطفی کمال یا آتاتورک (‌به‌معنای لغوی پدر ترک)، ترکیه ‌به‌سوی دوران پیشرفت نوینی هدایت شد. نفوذ و ایده‌های وی آنچه را ما امروزه به‌نام ترکیه می‌شناسیم شکل بخشید.


[] موقعیت جغرافیایی

ترکیه نقطه تلاقی دو قاره مهم آسیا و اروپایی می‌باشد. ترکیه در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی آسیا واقع شده است و بین ٣٦/۵ و ۴٢ درجه عرض شمالی و ٢٦ و ۴۵ درجه طول شرقی در نیمکره شمالی قرار گرفته است، سرزمین ترکیه به‌صورت مستطیلی قابل تصور است که طول آن از شرق تا غرب ۱٦٦٠ کیلومتر و عرض آن به‌طور متوسط ۵۵٠ کیلومتر می‌باشد. ترکیه از سه طرف به‌وسیله دریا احاطه شده است. از وسعت ترکیه با ۵٧٨/٨۱۴ کیلومتر مربع مساحت[۱] (کمتر از نصف مساحت ایران) سی و پنجمین کشور جهان محسوب می‌گردد. ترکیه در همسایه اروپایی و شش همسایه آسیای دارد. از شمال با کشورهای مشترک‌المنافع با ٦۱٠ کیلومتر، در شرق با جمهوری اسلامی ایران ۴۵۴ کیلومتر، با عراق ٣٣۱ کیلومتر در جنوب با سوریه ٨٧٧ کیلومتر در قسمت غربی با یونان ٢۱٢ کیلومتر با بلغارستان ٢۱۹ کیلومتر مرزهای مشترک دارد.


[] سواحل و دریاچه‌ها

ترکیه از سه طرف توسط دریای سیاه در شمال، دریای مدیترانه در جنوب، دریای ازه در غرب احاطه شده است. در شمال غربی دریای داخلی مهمی به‌نام دریای مرمره وجود دارد که این دریا از سمت شمال به‌وسیله تنگه بسفر به دریای سیاه و از طریق تنگه داردانل به دریای ازه متصل می‌گردد. این دو تنگه دریای سیاه را به دریای آزاد متصل می‌نمایند. دریای مرمره منطقه‌ای در حدود ۱۱٣۵٠ کیلومتر را در بر می‌گیرد.

در دریاهای مرمره و ازه جزایر متعددی وجود دارند که متعلق به ترکیه می‌باشند. بعضی از آن‌ها عبارتند از: جزایر مرمره در دریای مرمره و ایمیرس در دریای ازه و ...[٢] در ترکیه در حدود ٦۵ دریاچه کوچک و بزرگ جمعاً با ۹٠٠٠ کیلومتر مربع مساحت وجود دارد، از جمله دریاچه وان (با مساحت ٣٧۱٣ کیلومتر) در شرق، دریاچه نمک (با مساحت ۱٦٢٠ کیلومتر) در آناطولی مرکزی و دریاچه توز (با مساحت ۱۵٠٠ کیلومتر) در قونیه و ...


[] شهرها و بنادر مهم

پایتخت ترکیه شهر آنکارا می‌باشد و از شهرهای مهم آن می‌توان از استانبول، ازمیر، آدانا، بورسا، ارزروم، قونیه، آنتالیا، اورفا، وان و... نام برد.

استانبول و تکیرداغ در قسمت اروپایی ترکیه و زنگولداق، سینوپ و طرابوزان در بخش آسیایی از بنادر مهم ترکیه محسوب می‌شوند. بنادر ...[٣] در ساحل دریای سیاه، مرسین و آلانیا و انطاکیه درساحل دریای مرمره، ازمیر؛ آنتالیا در ساحل دریای مدیترانه و ایرالیک در ساحل دریای ازه از دیگر بنادر ترکیه می‌باشند.[۴]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]- موقعیت جغرافیایی، سایت ترکیه دات کام



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

سایت ترکیه دات کام (www.Torkiye.com)