جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ مهر ۵, چهارشنبه

کریک، فرانسیس

از: دانش‌نامه‌ی آريانا

فهرست مندرجات

[تاریخ علم][دی‌ان‌ای]


فرانسیس هری کامپتون کریک (به انگلیسی: Francis Harry Compton Crick یا به‌طور مختصر: Francis Crick) (زادۀ ۸ ژوئن ۱۹۱۶ م - درگذشتۀ ۲۸ ژوئیه ۲۰۰۴ م) زیست‌فیزیک‌دان انگلیسی و یکی از کاشفان ساختار دی‌ان‌ای است که به‌همراه جیمز واتسون و موریس ویلکینز، جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را دریافت کرده است[۱].


[] زندگی‌نامه

فرانسیس کریک، پسر هری کریک و آنی الیزابت کریک، در ۸ ژوئن ۱۹۱۶ میلادی، در یک روستای کوچک در نزدیکی شهر نورت هامپتون در انگلستان که در آن‌جا پدر و عمویش، کارگاه تولیدی کفش داشت، به‌دنیا آمد[٢].

در دوران کودکـی، پـدر و مـادرش، او را بـه کلیسـا سـپردنـد. امـا در حـدود سـن ۱٢ سـالگی، از آن‌هـا خـواسـت تـا او را مجـبور به‌حضـور در كليسـا نكننـد و ترجیـح ‌داد برای یافـتن پاسـخ مناسـب، برای باورهـای دینـی خـود، به‌جسـتجوی علمـی بپـردازد[٣]. از این روی، در «مدرسه گرامر نورت هامپتون» (Northampton Grammar School)، به‌فراگیری دانش مقدماتی پرداخت، و پس از سن ۱۴ سالگی، با استفاده از بورسیه‌ی تحصیلی، در «مدرسه میل هیل» (Mill Hill School) در لندن، به‌تحصیل در رشته‌ی ریاضیات، فیزیک، و شیمی ادامه داد[۴]

در ٢۱ سالگی، در حالی كه تلاش او برای ورود به دانشگاه كمبريج نافرجام ماند، راهی دانشگاه كالج لندن (University College London) شد و در آن‌جا به دریافت مدرک کارشناسی در رشته فیزیک، نایل آمد[۵]. سپس، از زمانی که به‌عنوان دانشجوی دکترا و عضو افتخاری در کالج کایئوس (Caius) و گانویلی (Gonville) پذیـرفتـه شـد و به‌ویـژه با اخـذ مـدرك دكـتری، به مطالـعه زيسـت‌‌شـناسـی سـلولی و سـاختـار دی‌ان‌ای مشـغول شــد. کـریـک، هم‌چنـین عضـو افتخـاری چـرچیـل کالـج (Churchill College) و دانشگاه کالج لندن بود[٦].

در طـول جنـگ جهـانی دوم، کـریک، در آزمایشـگاه تحقیـقات نیـروی دریـایی، که گـروهی از دانشـمندان بـرجســته، مـاننـد: دیویـد بیتـس (David Bates)، رابـرت بویـد (Robert Boyd)، جرج دیکان (George Deacon)، جان کان (John Gunn)، هاری مسی (Harrie Massey) و نویل مات (Nevill Mott) در ان مشغول به‌کار بودند، خدمت می‌کرد. او در بخش طراحی‌های مغناطیسی و آکوستیک مشغول بود و روی طراحی یک وسیله‌ی جدید کار می‌کرد که برای از بین‌بردن ماشین‌آلات جنگی آلمان موثر بود.

پس از جنگ جهانی دوم، به‌ویژه، هنگامی که در جریان نبرد، به‌سبب افتادن یک بمب بر سقف آزمایشگاه، آن‌جا به‌کلی تخریب شد، کریک، از حرفه‌ی فیزیک منصرف شد و راه دیگری در پیش گرفت[٧].

بعدها با آغاز دوستی، با جیمز واتسون، تحول علمی بزرگی در وی ايجاد شد. اين دوستی در سال ۱۹۵۱ شروع شد و در آن زمان، کریک كريك ٣٦ سال، و واتسون، فقط ٢٣‌ سال داشت، اما درك خوبی از فرانسيس با تجربه پيدا كرده بود. اين دوستی، در سال ۱۹۵٣ ثمره‌ی خود را نشان داد، زیرا، آن‌ها طرح كلی ساختار مارپیچی دو رشته‌ای مولكول دی‌ان‌ای را ارائه‌ كردند[٨] که در نهایت، در سال ۱۹۶۲ موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شدند[۹]. هم‌چنین، آنان در

دکتر کریک هنگام اعلام این کشف مهم گفت که بشر با کشف تازه بر گوشه‌ای از اسرار حیات دست یافته است. وی گفت که همه موجودات زنده دارای دی‌ان‌ای هستند که دو وظیفه مهم دارد؛ یکی حمل اطلاعات ژنتیکی به نسل‌های بعدی و دیگری به‌وجود آوردن المثنای خود[۱٠].

هم‌چنین، آنان در ادامه پژوهش‌های مشترک خود، نظريه‌‌ای كلی، درباره ساختار ويروس‌های كوچك را مطرح كردند كه با استقبال محافل علمی و زيست‌شناسی جهان مواجه شد.[۱۱]

دکتر کریک، در سال‌های بعد، همكاری‌‌های مختلفی با دانشمندان شناخته‌شده زمان خود بر قرار‌ كرد، كه هر يك از آن‌ها به دستاوردی تازه در علوم زيست‌‌شناسی و شيمی منجر شد. وی، در سال‌های پايانی عمر خود نیز همكاری گسترده‌ای را در زمينه زيست‌شيمی و علم ژنتيك با دانشمندی همچون برينر آغاز كرد كه به ارائه ايده‌‌هايی در خصوص تركيبات پروتئينی و كدهای ژنتيكی انجامید.[۱٢]

فرانسیس کریک، که معتقد بود قرن بیست و یکم قرن ارتباط زیست‌شناسی با مطالعات خودآگاهی خواهد بود، سرانجام، در ۲۸ ژوئیه ۲۰۰۴ میلادی، در سن ۸۸ سالگی، در بیمارستانی در سن دیگوی، کالیفرنیا، بر اثر سرطان روده بزرگ درگذشت[۱٣].


[] پژوهش‌های علمی

فرانسيس كريك نقش چشمگيری در رشد و توسعه دانش زيست‌شناسی سلولی داشت و دستاورد تاريخی‌‌اش در زمينه ساختار دی‌ان‌ای، وی و جيمز واتسون را برای هميشه در تاريخ علم ماندگار كرد.


[] دیدگاه او نسبت به دین

باری، فرانسیس کریک، به طنز گفت: «مذهب ممکن است برای یک فرد بالغ در خلوت خودش خوب باشد، ولی نباید به جوان‌ترها به اجبار تحمیل شود.»


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]