جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ شهریور ۲۹, چهارشنبه

ژیلبر لازار

از: دانش‌نامه‌ی آريانا


فهرست مندرجات

[ایران‌شناسان][زبان دری]


ژیلبر لازار (به فرانسوی: Gilbert Lazard) (زادۀ ۴ فوريه ۱۹٢٠ م - ) زبان‌شناس و ایران‌شناس فرانسوی است[۱]. مردی که بیش از ۶۰ سال از زندگی‌ خود را در راه مطالعه و پژوهش زبان فارسی و زبان‌های آریایی‌ای چون پهلوی و فارسی دری صرف کرده و آثار با‌ارزشی در این زمینه‌ها منتشر کرده است، استاد فرهنگ و ادبیات فارسی در دانشگاه سوربون بوده است، پروفسور زبان فارسی در مدارس عالی زبان‌های شرقی در پاریس، مدیر آکادمی کتیبه‌ها و ادبیات که ادبیات کلاسیک و زبان‌های قدیمی جهان را در ‌بر ‌می‌گیرد، هم‌چنین یکی از بنیان‌گذاران گروه تحقیقی که در مرکز ملی مطالعات فرانسه با نام «دنیای ایرانی»، روی ایران کار می‌کنند[٢].


[] زندگی‌نامه

ژیلبر لازار، در ۴ فوريه ۱۹٢٠ میلادی، در پاريس زاده شد[٣]. در سال ۱۹۴٠، به‌تحصيل در دانشسرای عالی پاريس پرداخت. پس از پایان تحصیل، در سال ۱۹۴٦، در سمت معلم دستور زبان فرانسه، شروع به‌كار کرد.

در سال ۱۹۴٨، به اخذ ديپلم زبان فارسی از مدرسه ملی زبان‌های شرقی نایل آمد و بین سال‌های ۱۹۴٨-۱۹۵۱، طی اولين اقامت در تهران، در سمت كارمند موسسه «Institut franco-iranien de Téhéran» (IFI) خدمت کرد. از سال ۱۹۵۱، به‌مدت هجده سال، در دانشگاه سوربن به‌تدريس دوره‌های تمدن ايران پرداخت. در سال ۱۹٦٠، موفق به دريافت مدرك دكترای ادبيات و اخذ درجه دانشياری و سپس، در سال ۱۹٦٦، مقام استادی شد[۴]. پایان‌نامه دکتری او درباره «شکل‌گیری زبان فارسی» بود[۵].

دکتر لازار، بین سال‌های ۱۹۵٨-۱۹٦٦، استاد زبان فارسی در مدرسه ملی زبان‌های شرقی بود و بین سال‌های ۱۹٦۹-۱۹٨۱، به‌عنوان استاد دانشگاه سوربن ٣ (سوربن جديد) و از سال ۱۹٦۹ تا ۱۹٧۴، در سمت مدير گروه شرق‌شناسی اين دانشگاه به‌کار مشغول بود.


[] آثار




[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]