جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ دی ۱۱, دوشنبه

آيات خشونت

از: مهدیزاده کابلی

نقد قرآن

آيات خشونت

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


آيات خشونت قرآن: سورۀ احزاب آيه ٦۱، سورۀ بقره آيه ۱۹۱، سوره مائده آيات ٣٣ و ٣٨، سورۀ محمد آيه ۴، سورۀ نسأ آيه ٨۹، سورۀ توبه آيات ۵، ۱٢، ٢۹ و ۱٢٣[۱].

در بیش از ۵٠ آیه از قرآن تأکید می‌شود که از خدا بترسید از جمله در آل‌عمران آیۀ ۱٧۵ آمده: «و از من بترسید اگر اهل ایمانید»

در قرآن لغت هلاک کردن ٧٣ بار در بیش از ٦٠ آیه به اشکال مختلف آن به‌کار رفته است. نیز لغت عذاب به‌معنی مجازات و شکنجه به تعداد ٣٦۵ مرتبه در مجموع بیش از ٣٠٠ آیه در اشکال مختلف آن به‌کار رفته است

کشتن انسان از مکررترین و مهم‌ترین موضوعات اشاره شده در قرآن است. به‌طور نمونه: در سورۀ بقره آیۀ ۱۹۱ آمده: «هرجا مشرکان را یافتید به قتل رسانید و از شهرهایشان برانید.»، یا در سورۀ انفال آیۀ ٣۹ آمده: «ای مؤمنان کافران را بکشید که در زمین فتنه و فساد دیگری نماند و آئین همه دین خدا گردد.» و یا در سورۀ محمد آیۀ ۴ آمده است: «شما مؤمنان چون با کافران روبرو شدید باید آنان را گردن زنید.»

شمار آیه‌های خشونت‌آمیز، که در ارتباط با کشتن، عذاب و شکنجه‌دادن، قتل‌عام کردن است از ٧٠٠ آیه تجاوز می‌كند. بیش از ۵٠ درصد از ٣٠٠٠ مجموع آیه‌های باقیمانده قرآن نیز به‌نوعی در ارتباط با آیه‌های خشونت‌آمیزاند. همه‌ی این آیات در تناقض آشکار با «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» یعنی: و به راستی ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم (سوره الإسراء آیۀ ۷۰)، قرار دارد.


[] ...




[] ...





[٢]
[٣]
[۴]
[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- 1
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها