جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ دی ۱۲, سه‌شنبه

زردآلو

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[میوه‌جات][میوه‌های درختی]


زردآلو (به انگلیسی: Apricot؛ به آلمانی: Aprikose) یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های فصل تابستان است که معمولا ٢ یا ٣ نوع آن در بازار یافت می‌شود[۱]. یکی از انواع آن‌ شکرپاره است که همان‌طور که از نامش پیداست، طعمی بسیار شیرین دارد[٢]. نوع دیگر آن قیسی است که به اندازه بقیه انواع زردآلو فراوانی ندارد ولی خشک شده آن به‌راحتی می‌توان یافت[٣]. به‌طور کلی زردآلوی خشک شده - اشتق[۴] یا همان برگه زردآلو - یکی از خوش‌ طعم‌ترین اجزای آجیل شیرین است[۵].


[] گیاه‌شناسی

درخت زردآلو، از لحاظ طبقه‌بندی علمی، با نام علمی «Prunus armeniaca» از فرمانرو گیاهان، دسته‌ی گیاهان گلدار، رده‌ی دولپه‌ای‌ها، زیررده‌ی روزیدیا (Rosidae) راسـته‌ی گل‌سرخ‌سانان، تیـره‌ی گلسرخیان، سـرده‌ی پرونوس و از گـونه‌ی «پرونوس آرمنیاکا» (Prunus armeniaca) است[٦]. این درخت بومی چین است[٧].

زردالو میوه‌ای است هسته‌دار که درون هسته آن مغز وجود دارد. این میوه شبیه به هلو است ولی از هلو کمی کوچکتر است و رنگ آن از زرد طلایی تا نارنجی نوسان دارد و تا زمانی که کال و نارس است دارای طعم ترش است و هر چه بیشتر می‌رسد، طعم آن شیرین‌تر می‌شود و خاصیت اسیدی بودنش را از دست می‌دهد و مقدار ویتامین A در آن افزایش می‌یابد[٨].


[] تاریخچه




[] ترکیبات شیمیایی




[] ارزش غذایی

زردآلو از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. این میوه دارای مقادیر زیادی قند طبیعی است که راحت هضم می‌شوند و دارای ویتامین‌های A، C، ریبوفلاوین (B2) و نیاسین (B3) می‌باشد.

زردالو منبع خوبی از مواد معدنی مانند کلسیم،‌ فسفر، آهن، گوگرد، منگنز کبالت و بروم نیز هست.

این میوه به‌صورت خشک شده نیز استفاده می‌شود که در این حالت مقدار کالری موجود در آن چند برابر افزایش پیدا می‌کند. وجود بتاکاروتن و لیکوپن در این میوه طلایی، از اکسیده‌شدن کلسترول LDL خون جلوگیری می‌کند که این مورد به‌نوبه خود، از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. هسته زردالو نیز مانند دیگر مغزها، دارای پروتئین و چربی بالایی است. هسته این میوه دارای مقدار زیادی ویتامین B17 است که لاتریل نیز نامیده می‌شود که مصرف روزانه آن، برای پیشگیری و معالجه انواع سرطان توصیه می‌شود.


[] خواص درمانی

زردآلو در درمان بیماری‌های عصبی، بی‌خوابی و خستگی شدید مفید است. این میوه یکی از منابع مهم غذایی جهت تامین نیاز مواد معدنی و ویتامین‌هاست. هم‌چنین این میوه به‌دلیل وجود مقادیر متنابهی از فیبر در تنظیم گوارش مواد غذایی نقش دارد. زردآلو منبع غنی از بتاكاروتن یا همان پیش‌ساز ویتامین A است و مواد غذایی حاوی بتاكاروتن که نوعی آنتی اکسیدان است باعث كاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی، سكته، آب مروارید و بعضی سرطان‌ها و نیز پیشگیری از تخریب سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد می‌شود. زردآلو حاوی فیبرهای محلول در آب است و از بروز یبوست و بیماری‌های روده‌ای جلوگیری می‌کند. هم‌چنین این میوه به‌علت دارا بودن ویتامین‌های گروه B برای درمان بیماری‌های عصبی و روحی، بی‌خوابی، خستگی شدید و فراموشی مفید است.

ویتامین C موجود در این میوه برای تقویت بدن و جلوگیری از خونریزی لثه موثر است و آهن آن نیز در خون‌سازی تاثیر شگرفی دارد. با وجود این، از زیاده روی در مصرف زردآلو که مصرف زیاد آن در هضم مواد غذایی ایجاد اختلال می‌کند، سبب اسهال می‌شود.


[] کاشت و برداشت




[] تولید زردآلو




[] فرآورده‌های زردآلو





[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]- آشنایی با خواص زردالو، همشهری آنلاین
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]