جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۱ بهمن ۲۸, شنبه

کیوان هاشمی، مرتضی

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[نویسندگان ایران][شاعران ایران]


مرتضی کیوان هاشمی (زادۀ ۱٣٣٣ خ -)، شاعر و نویسندۀ ایرانی که شغلش مهندسی مخابرات است؛ اما به شعر، موسیقی و سایر هنرهای هفتگانه سخت علاقمند[۱].


[] زندگی‌نامه

مرتضی کیوان هاشمی فرزند سیدحسین کیوان هاشمی، در شانزدهم آبان‌ماه[٢] یا در ٢٦ مهرماه سال ۱٣٣٣ خورشیدی[٣] در یکی از روستاهای نیشابور زاده شد[۴]. پدرش از نخستین فرهنگیان نیشابور و مدیر دبستان شاهپور، اولین دبستان آن شهر، بود. همه‌ی پزشکان و فرهیختگان قدیمی این خطه از شاگردان او بودند. او با دختری به‌نام گوهرشاد از اهالی اسحق‌آباد نیشابور ازدواج کرد و آخرین ثمره‌ی این ازدواج، مرتضی بود که که بعدها در دنیای شعر و ادب تخلص «کیوان» را برای خود برگزید[۵].

مرتضی، در دو سالگی پدر را از دست داد و دوران دبستان را در روستای زادگاهش به پایان برد؛ سپس برای ادامه‌ی تحصیل به نیشابور رفت. نیمی از دوران تحصیلات متوسطه را در دبيرستان «خیام نیشابور»[٦] و نیمی دیگر را در مشهد سپری کرد[]. یکی از افتخارات بزرگ او در دوران دبیرستان، دریافت یک جلد دیوان نفیس از دست عماد خراسانی به‌عنوان جایزه بود که هنوز آن را در کتابخانه‌ی خود به یادگار دارد[٧].

وی پس از اتمام دبیرستان، در سال ۱٣۵٨، به‌رغم میل باطنی و توانایی‌های آشکار شعری و ادبی، در رشته فیزیک کاربردی دانشگاه خوارزمی پذیرفته شد و برای ادامه‌ی تحصیل، به تهران رفت، و در سـال ۱٣٦٨ خورشـیدی، موفق به دریافت مدرک کارشناسی فیزیک کاربردی با گرایش الکترونیک شد[٨]. سپس، به‌عنوان مدرس دانشگاه در دانشکده‌ی شركت مخابرات به‌تدریس پرداخت[۹]. او خود می‌گوید:

    «متولد یكی از روستاهای نیشابورم. از ۱۵ سالگی سرودن را آغاز كرده‌ام. علی‌رغم میل باطنی در مقطع لیسانس فیزیك كاربردی با گرایش الكترونیك و در مقطع كارشناسی ارشد مهندسی مخابرات خوانده‌ام. سال‌ها در دانشكده‌ی شركت مخابرات به‌عنوان مدرس در مقطع كارشناسی الكترونیك تدریس كرده‌ام.»[۱٠]

مرتضی کیوان هاشمی، هنوز نوجوان بود که سروده‌ها و نوشته‌های او، به روزنامه‌های محلی آن زمان (خراسان و نور ایران و آفتاب شرق) و سپس به روزنامه‌های اطلاعات و کیهان راه یافت و در سال ۱٣۵۵ نخستین اثر غیر منظوم او با نام «نیشابور» که پژوهشی در رابطه با تاریخ زادگاهش بود، با هزینه‌ی شهرداری نیشابور منتشر شد[۱۱].

پس از سال‌ها اشتغال به کارهای فنی مهندسی و تدریس در دانشگاه، در سال ۱٣٧٨ بار دیگر، به‌دنیای شعر و ادبیات بازگشت و دو اثر در زمینه‌ی ادبیات کودکان چاپ کرد[۱٢].

از دیگر آثار او می‌توان از: «خدابنده»، «سیستم‌های کنترل از راه دور» ، «بی‌همنفس» و آخرین مجموعه‌ی شعرش با نام «ترکه و تبر» نام برد. همچنین، مجموعه شعر «بوی باران تازه»، در دست چاپ است و «ماجراهای فیلیستی» اثر «ادوارد تریر» در انتظار مجوز چاپ از سازمان فرهنگی ارشاد می‌باشد[۱٣]. او خود دربارۀ آثارش می‌گوید: «تالیفاتم: نیشابور، چهار سال تلاش، سیستم‌های كنترل از راه دور، بی‌هم‌نفس، ادبیات كودكان سه جلد، و آخرین اثرم تركه و تبر.»[۱۴]


[] آثار

  • نیشابور، مشهد: انتشارات پارت، چاپ ۱٣۵۵ خورشیدی، با سرمایه شهرداری نیشابور
  • سیستم‌های کنترل از راه‌ی دور، چاپ سال ۱٣٦۹ خورشیدِ، با سرمایه دانشکده مخابرات.
  • ادبیات کودکان، در سه جلد.
  • ترکه و تیر، نخستین دفتر شعر او که نخستین بار در سال ۱٣٨۴ خورشیدی منتشر شد و در درازای دو سال دوبار به تیراژ ۵٠٠٠ جلد، زیر چاپ رفت و چاپ سوم آن، سال‌هاست در وزارت ارشاد منتظر دریافت مجوز چاپ می‌باشد.
  • ویراستاری بی‌هم‌نفس، به‌قلم شبنم زربخش


[] نمونه شعر

یک نمونه از رباعیات او در دفتر «ترکه و تبر»:

نی کارگـهـی و نی کنـون خیامیسـتنی کوزه‌گری و نی سفالین جامیست
آن کـوه کجاســت؟ تا بگـوید صــد بـاربیچـاره کسـی که در چنین ایامیسـت



[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]