جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

راماپیتکوس (Ramapithecus)

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[انسان‌تباران][فرگشت انسان]


رامـاپـیـتـکـوس (بـا تـلـفـظ لاتـیـن: [۱]räməpəthē`kəs؛ بـه انـگلـیـسـی: Ramapithecus)، یکی از سرده‌های منقرض‌شده‌ی نخستی‌ها[٢] از خانواده‌ی انسان‌ریخت‌ها[٣] (انسان‌سانان یا هومینیدها) است که قطعه‌ای از آرواره فوقانی و برخی از دندان‌های او در سال ۱۹٣٢ میلادی توسط جورج ادوارد لویز[۴]، در دامنه تپه‌های «سیوالیک» در شمال هند[۵] به‌دست آمد و در سال ۱۹٣۴ میلادی، بر اساس نام «راما»[٦]، یکی از چهره‌های اساطیری هند، «راماپیتکوس» نامیده شد[٧]. قدمت سنگوارۀ یافت شده‌ی راماپیتکوس به دوره میوسن میانه یا پایانی (حدود ۱٦،٦ تا ۵،٣ میلیون سال قبل) می‌رسد[٨]. در دهه‌های ۱۹٦٠ و ۱۹٧٠ میلادی، تصور می‌شد که راماپیتکوس، اولین جد مستقیم انسان مدرن است[۹].




[] تاریخچهٔ کشف

نخستین سنگواره (یا فُسیل) بازمانده‌ای «راماپیتکوس» که شامل قطعه‌ای آرواره (فک) فوقانی و برخی از دندان‌های او بود، در سال ۱۹٣٢، در ذخیره‌گاه‌های سنگواره‌ها، از شمال هند (شمال پاکستان امروزی) در تپه‌ی «سیوالیک» کشف شد[۱٠].

به نوشتۀ دانشنامۀ کلمبیا، راماپیتکوس، یک گروه منقرض‌شده نخستی‌ها، که حدود ۱٢ تا ۱۴ میلیون سال پیش، می‌زیست، مدتی به‌عنوان جد احتمالی استرالوپیتکوس در نظر گرفته شد. بنابراین، تصور می‌شد که جد انسان مدرن است. در این دانشنامه آمده است:

    «اگرچه، سنگواره‌های ناقص راماپیتکوس، که در آغاز سال ۱۹٣٢، در شمال هند و سپس در شرق آفریقا کشف شد، به‌طور کلی، مال یک موجود میمون‌نما بود؛ اما بر اساس فک بازسازی‌شده از این سنگواره‌ها و ویژگی‌ دندان‌های بازماندۀ این میمون‌نما به‌عنوان جد انسان در نظر گرفته شد. با این حال، در سال ۱۹٧٦، یک آرواره‌ی کامل راماپیتکوس کشف شد که به‌وضوح غیر انسان بودن او را نشان می‌داد. بر این اساس، در حال حاضر، راماپیتکوس توسط بسیاری از دانشمندان زیست‌شناس، به‌عنوان یک عضوی از سرده‌ی «سیواپیتکوس» (Sivapithecus)، و جد احتمالی اورانگوتان در نظر گرفته می‌شود.»[۱۱]

زمانی که نخستین نمونه‌های ناقص جمجمۀ راماپیتکوس کشف شد، جورج ادوارد لوئیس، مدعی شد که این نمونه‌ها بیش از هر میمون دیگر، به انسان شبیه است. در دهۀ ۱۹٦٠ میلادی، این ادعا دوباره احیا شد. در آن زمان، اعتقاد بر این بود که اجداد انسان در ۱۴ میلیون سال پیش از میمون‌های دیگر جدا شده است. اما مطالعات بیوشیمی نشان داد که در آن زمان، فقط جدایی بین جد اولیۀ اورانگوتان و اجداد مشترک شامپانزه، گوریل و انسان صورت گرفته است[۱٢].

با این حال، نمونه‌های کامل‌تری از راماپیتکوس، که در سال‌های ۱۹٧۵ و ۱۹٧٦ یافت شد، نشان داد کمتر از آنچه که تصور می‌شد، شبیه به انسان است. در حالی که بیشتر و بیشتر شبیه سیواپیتکوس (Sivapithecus) بود. از این روی، احتمال داشت که راماپیتکوس جنس مادینۀ (مونث) سیواپیتکوس بوده باشد[۱٣]. به‌طور قطعی، آن‌ها از یک سرده بودند. بنابراین، به احتمال زیاد، آن‌ها از جد مشترک شامپانزه، گوریل و انسان جدا شده بودند[۱۴].




[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی با همکاری صدیق رهپو طرزی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱: راماپیتکوس، برگردان فارسی دری از دانشنامۀ بریتانیکا
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- سرواژۀ «Ramapithecus»، دائرةالمعارف کلمبیا (Columbia Encyclopedia)، چاپ ششم، سال ٢٠۱٣ میلادی.
[٢]- «Primate» (به فارسی دری: نخستی‌سانان یا نخستی‌ها)، یکی از راسته‌های زیست‌شناسی است که تاکنون ۳۵۰ گونه از آن شمارش شده‌ است و شامل تمامی میمون‌ها، کپی‌های و انسان می‌شود.
[٣]- «Hominidae» نام علمی «انسان‌سا» یا «انسان‌نما» است که با املای «هومینید» یا «هومونید» هم نوشته شده است. همچنین به‌نام «کَپی‌های بزرگ» (great apes) نیز یاد شده‌ است. انسان‌ریخت‌، یک خانوادهٔ آرایه‌شناختی است که شامل چهار سردهٔ موجود: شامپانزه‌ها، گوریل‌ها، انسان‌ها و اورانگوتان‌ها است.
[۴]- George Edward Lewis
[۵]- «Siwalik» (سیوالیک)، امروزه در شمال کشور پاکستان (در جنوب هیمالیا) واقع است.
[٦]- در متون مقدس آیین هندو، راما هفتمین آواتار ویشنو و یکی از شاهان آیودیا یا خدایان آیین هندو است.
[٧]- برگرفته از از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد (به زبان آلمانی)؛ رجوع شود به: «Ramapithecus». همچنین رجوع شود به:
G. Edward Lewis: Preliminary notice of new man-like apes from India. In: American Journal of Science. Serie 5, Band 27, 1934, S. 161–181
[٨]- این تاریخ‌گذاری‌ها در منابع دیگر به‌صورت مختلف بیان شده است:
«بحث بر سر وضعیت انسان‌نمایی راماپیتکوس Ramapithecus ادامه دارد: فک‌ها و دندان‌های آن در هند و کنیا، در بقایای اواخر «میوسن» (یک دوره زمین‌شناسی است) یافت شده و بین ۱۴ تا ۱۰ میلیون سال قدمت دارند.»
«اولین هومونید شناخته شده، راماپتیکوس بود که بازمانده فسیلی آن‌ها بین ۱۵ تا ۱۰ میلیون سال قدمت دارد و از آفریقا منشا گرفته است.»
در دائرةالمعارف کلمبیا آمده است:
Ramapithecus (räməpəthē`kəs, –pĭth`ə–), an extinct group of primates that lived from about 12 to 14 million years ago, for a time regarded as a possible ancestor of Australopithecus and, therefore, of modern humans. (The Columbia Electronic Encyclopedia, 2013, Columbia University Press.)
[۹]- سرواژۀ «Ramapithecus»، دانشنامۀ برتانیکا
Ramapithecus, fossil primate genus dating from the Middle and Late Miocene epochs (about 16.6 to 5.3 million years ago). For a time in the 1960s and ’70s Ramapithecus was thought to be the first direct ancestor of modern humans. (Encyclopædia Britannica)
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]- Sivapithecus, From Wikipedia, the free encyclopedia
[۱٣]- همان‌جا
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]