جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ شهریور ۲, شنبه

امان، احسان

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[هنرمندان افغانستان][موسیقی در افغانستان]


احسان امان (زادۀ ۱٣٣٧ خ - )، یکی از هنرمندان نامدار موسیقی افغانستان است که در میان علاقه‌مندان هنرش از شهرت خاصی برخوردار است[۱].


[] زندگی‌نامه

احسان امان، در سال ۱٣٣٧ خورشیدی، در شهر لشکرگاه در استان (ولایت) هلمند افغانستان، در یک خانوادۀ تحصیلکرده به‌دنیا آمد[٢]. مکتب ابتدايی و متوسطه را در لشکرگاه به پایان برد[٣] و تحصيلات عالی خود را، در سال ۱٣۵٦، در دانشکدۀ مهندسی (انجینری) دانشگاه کابل آغاز کرد و در سال ۱٣٦٠ مدرک کارشناسی (لیسانس)، در رشته معماری به‌دست آورد[۴].

از آن‌جا که او از آوان کودکی به موسیقی علاقه‌مند بود، نواختن آکورديون را در سنین کودکی آموخت[۵] و با راهنمايی و تشويق پدرش به آوازخوانی روی آورد[٦]. احسان، از زمان دانش‌آموزی خود در پی آن بود که یک هنرمند پرآوازه باشد[٧]. از این روی، شاگرد شفقت‌علی‌خان پسر استاد سلامت‌علی‌خان شد و از راهنمایی‌های او در فن موسیقی کلاسیک هند استفاده برد[٨]. وی، نخستین کارهای رسمی هنری خود را از رادیو کابل وقت آغاز کرد و از همان دوران بود که صدایش به گوش‌های مردم طنین‌انداز شد[۹] و توجه مردم را جلب کرد. به‌گفتۀ خودش، اولین آهنگش شعری از حافظ بود که در سال ۱٣۵٧ خورشیدی (۱۹٧٨ میلادی) از رادیوی افغانستان پخش شد با عنوان «بتی دارم که گرد گل به دورش سایبان دارد»[۱٠].

احسان امان، با سحر دختر نینواز، ازذواج کرد و به گفتۀ خود او، «همسرش روح و هنر موسیقی را کاملا درک می‌کند.»[۱۱] وی، در سال‌های جنگ، هم‌مانند دیگر هنرمندان افغان مهاجر شد. نخست به پاکستان رفت و سپس به آمریکا پناهنده شد. در دیار مهاجرت، ابتدا به کارهای دیگر پرداخت اما پس از تقاضای علاقه‌مندانش دوباره کار موسیقی را آغاز کرد. او جوایز متعددی از جشنواره‌های موسیقی به‌دست آورده است[۱٢].


[] آلبوم‌ها

احسان امان، اولين آلبوم موسيقی خود را پس از ترک افغانستان، در سال ۱۹۸۳ ميلادی در امريکا ضبط کرد[۱٣]. وی تا کنون حدود چهل‌وپنج آهنگ دارد[۱۴] و سی‌دی‌هايی را با عناوين «سحر»، «حال آبی افسرده»، «اميد افغان»، «ضربان قلب» و «بازتاب گذشته» به بازار عرضه کرده است[۱۵].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- احسان امان، وب‌سایت رادیو دری ایران
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]