جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ شهریور ۶, چهارشنبه

گزارش عملکرد دونیم‌ماهه دولت جمهوری دمکراتیک افغانستان

از: نورمحمد تره‌کی

کارنامۀ حزب دمکراتیک خلق افغانستان

گزارش اجراآت دونیم‌ماهه
دولت جمهوری دمکراتیک افغانستان


فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


راپور اجراآت دونیم‌ماهه دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان که توسط رفیق نورمحمد تره‌کی، منشی عمومی کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان رئیس شورای انقلابی و صدراعظم، ساعت هفت شام روز دوشنبه دوم ماه اسد ۱٣۵٧، از رادیو تلویزون ایراد گردید.

رفیق نورمحمد تره‌کی، منشی عمومی کمیته مرکزی حزب دموکراتیک خلق افغانستان رئیس شورای انقلابی و صدراعظم جمهوری دموکراتیک افغانستان


[] گزارش اجرأت دونیم‌ماهه دولت جمهوری دمکراتیک افغانستان

بسم‌الله الرحمن الرحیم

هموطنان عزیز!

مسرورم که یکبار دیگر بوسیلۀ رادیو تلویزیون در خدمت شما حاضر شده راپور اجراأت دونیم‌ماهه دولت خلقی‌تان را تقدیم می‌کنم.

من انقلاب سترگ ثور را با وسایل دیگر به‌شما تهنیت گفته‌ام اما در این‌جا مستقیماً از صمیم قلب به‌مناسبت این پیروزی عظیم به‌شما تبریک می‌گویم:

عده‌ای چنین فکر می‌کنند که ما این انقلاب سترگ را در ده ساعت به‌سر رسانیدیم؛ ولی من[۱] با مسئولیت به‌شما راپور می‌دهم که برای این پیروزی عظیم به‌یک حساب ٣۵ سال تمام مبارزه شده و به‌حساب دیگر ۱٣ سال مبارزه پیهم منظم و با دسپلین حزبی صورت گرفته است.

یعنی فرزندان صدیق افغانستان در نتیجۀ مبارزات جسورانه خستگی‌ناپذیر منظم و حزبی سیزده ساله که بر ضد استبداد و ارتجاع انجام دادند، در ظرف ده ساعت، ثمرۀ پیروزی را به‌دست آوردند؛ به‌ بیان دیگر، عملیات پیروزمندانه ده ساعته را نتیجۀ فعالیت‌های سیزده ساله منظم و حزبی پنداشته می‌توانیم.

چنانکه بارها گفته‌ایم این انقلاب نتیجه تلاش‌های تنها چند نفر نخبه و هوشیار نبود، این پیروزمندی ثمرۀ مبارزات حزب دموکراتیک خلق افغانستان در سیزده سال گذشته است.

این حزب درست ۱٣ سال قبل در اثر تشلیل یک کنگره تأسیس گردید. ما این کنگره را که در آن فرزندان صدیق و سرسپردۀ خلق افغانستان گرد آمده بودند، کنگرۀ مؤسس می‌نامیم[٢]. در این کنگره، هیأت رهبری تعیین گردید و مبارزۀ منظم سیاسی آغاز یافت.

بعداً جریدۀ تابناک خلق به‌حیث ارگان مرکزی حزب تأسیس گردید که در آن مرام تاریخی حزب انتشار یافت و همین مرام و نشرات دیگر این جریده بر اذهان خلق افغانستان تأثیر عمیقی افکند و آنان را به این امر ملتفت ساخت که باید بر ضد طبقات ظالم و و نابکار کمر بندند.

این حزب فرزندان خلق را در اردو پرورش داد و آنان را بر ضد ظالمان به‌صورت درستی تربیه کرده و منظم ساخت.

باید آشکارا بگویم که ما در این اواخر به رفقای خود در اردو امر کرده بودیم هرگاه کسی دیگری رژیم فرسوده داود را سرنگون می‌کند، ما باید قدرت سیاسی را به‌دست بگیریم و هرگاه داود بر حزب ما حمله کند، بازهم باید قدرت سیاسی را به‌دست بگیریم. من همواره به رفقای خود می‌گفتم که حزب دموکراتیک خلق افغانستان جانشین مسلم رژیم داودی است. هیچ قدرت دیگری باید به‌میان نیاید.[٣]

زمانی که داود بر ما حمله‌ور گردید و به‌شکل خاینانه ما را در زندان انداخت، رفقای عسکری ما طبق هدایت قبلی ما به قومانده عضو رابط مسوول خود در روز روشن قیامی را به‌راه انداختند و رژیم فرسوده و پوسیدۀ داودی را برای همیش نابود کرد و به‌جای آن دولت خلقی کنونی به‌وجود آمد.

از به‌میان آمدن دولت ما تقریباً دونیم ماه می‌گذرد، می‌خواهم طی این مدت دربارۀ فعالت دولت راپور مختصری به‌شما خواهران و برادران تقدیم کنم.


[] در بخش خارجی:

اکثر کشورها جمهوری دموکراتیک افغانستان را برسمیت شناخته‌اند، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی اولین کشوری بود که جمهوری دموکراتیک افغانستان را برسمیت شناخت و پشتیبانی عمیق و همه‌جانبه خود را از انقلاب پیروزمند ثور اعلام داشت، همچنان کشورهای دوست دیگر جمهوری دموکراتیک افغانستان را برسمیت شناخته‌اند[۴].

اکنون در جهان کشوری وجود ندارد که دولت خلقی ما را به‌صورت مستقیم و یا غیر مستقیم برسمیت نشناخته باشد و این پیروزی عظیم سیاسی بین‌المللی انقلاب خلقی با دولت خلقی شما است. باید یادآور شوم که انقلاب ثور در جهان با انعکاسات زیادی مواجه گشت و مبارزات طبقاتی را به سطح جهانی تشدید بخشید. در اثر پیروزی انقلاب سترگ ما تمام مراکز ارتجاعی و امپریالیستی در هر گوشه‌یی از جهان بشدت ناآرام شدند و برضد جمهوری دموکراتیک افغانستان به چیدن دسایس و توطئه‌های گسترده دست یازیدند و اما این دسایس به هرگونه و شکلی که بودند، ناکام گردیدند و نتایج مطلوب به‌دست آنها نیفتاد.

سیاست خارجی جمهوری دموکراتیک افغانستان مطابق خطوط اساسی وظایف انقلابی دنبال می‌گردد. روابط برادری و دوستانه ما با کمپ سوسیالیستی به نفع خلق‌های هر دو طرف به‌صورت درخشانی انکشاف می‌کند و تکامل می‌یابد. همچنان اقدامات ما برای تأمین روابط نیک[۵] با کشورهای سرمایه‌داری موفقیت‌های خوبی را نصیب شده و روابط خود را با کشورهای غیر منسلک بازهم مستحکم‌تر ساخته‌ایم.

من و رفقای مسوول دیگر من ضمن مصاحبه‌های مطبوعاتی سیاست افغانستان را مبنی بر عدم انسلاک صلح‌خواهی و عدم مداخله در امور داخلی همدیگر به تفصیل توضیح کرده و حمایت خود را از منشور ملل متحد تأیید نموده‌ایم. ما همچنان علاقمندی خود را به مذاکرات واقع‌بینانه با پاکستان برای حل مسألۀ ملی خلق‌های پشتون و بلوچ ابراز داشته‌ایم تا با برآورده‌شدن آرزوهای برادران بلوچ و پشتون هرگونه تشنج از این رهگذر از میان برود.

به‌منظور تأمین روابط دوستانه با ایران و چین و در مورد امکان استفاده از مساعدت‌های اقتصادی آنان علاقمندی خوبی نشان داده شده است. روابط اقتصادی ما با عراق توسعه می‌یابد. در نتیجه مسافرت یک هیأت حکومتی به عراق موافقه شد تا عراق بدون کریدت بانکی و ربح بیست میلیون دالر بع افغانستان قرضه بدهد[٦].


























[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی بازنویسی شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ص ۱
[٢]- ص ٢
[٣]- ص ٣
[۴]- ص ۴
[۵]- ص ۵
[٦]- ص ٦
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

1