جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ شهریور ۳, یکشنبه

ایران در امور افغانستان مداخله می‌کند

از: بی بی سی

روابط ایران و افغانستان

ایران در امور افغانستان مداخله می‌کند

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]



[] ایران در امور افغانستان مداخله می‌کند

امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در یک مقاله اختصاصی که برای بی‌بی‌سی پشتو نوشته، گفته است که ایران در قبال افغانستان سیاست چندگانه دارد.

آقای صالح یکی از مخالفان سرسخت طالبان، و از رهبران اپوزیسیون دولت افغانستان است. وی به بیان اظهارات تند علیه دولت پاکستان به‌واسطه سیاست‌های این دولت در قبال افغانستان مشهور است.

نظر به‌نوشته آقای صالح، تا زمانی که افغانستان به خودکفایی نرسد، ایران می‌تواند تهدیدی برای امنیت ملی این کشور تلقی شود.

امرالله صالح می‌نویسد که ایران تلاش دارد تا روابط نزدیک خود را با حکومت افغانستان حفظ و در عین حال با گروه‌های مخالف سیاسی و اقلیت مذهبی شیعه برقرار کند.

در این مقاله همچنین به مخالفت ایران با حضور آمریکا و نیروهای بین‌المللی در افغانستان و افزایش آمادگی‌ها برای حمله و موشک‌پراکنی به تأسیسات نظامی آمریکا در حالات اضطراری اشاره شده است.

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان به این باور است که ایران از طریق حوزه قم با گروه‌های مذهبی شیعه در افغانستان همکاری و در تأمین امور مالی مساجد و آموزش روحانیون شیعه کمک می‌کند.

آقای صالح نوشته است که دستگاه استخبارات (اطلاعات) ایران در افغانستان در پی جمع‌آوری اطلاعات محرمانه است و برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کند روابط خود را با نهادهای مختلف حکومت افغانستان بهبود بخشد.

به گفته امرالله صالح، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، نیرویی است که بیشتر از همه اختیارات و امکانات دارد و در داخل و بیرون ایران به‌گونه گسترده فعالیت می‌کند.

با توجه به شراکت‌های فرهنگی میان افغانستان و ایران، دو کشور روابط نزدیک اما پیچیده‌ای دارند. از میان همسایگان افغانستان در گذشته این تنها پاکستان بود که حساسیت افکار عمومی افغان‌ها را برمی‌انگیخت. اما اخیراً سیاست‌های ایران در قبال افغانستان و افغان‌ها، ایران را نیز به همسایه‌ای تبدیل کرده که حساسیت‌های عمومی نسبت به آن بالا رفته است[۱].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- امرالله صالح: ایران در امور افغانستان مداخله می‌کند، وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش افغانستان): پنج شنبه ٢۴ ژانويه ٢٠۱٣ - ٠۵ بهمن ۱٣۹۱



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش افغانستان)