جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ آبان ۴, شنبه

تلبيه

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[حج][شعایر اسلامی]


تلبیه، یکی از واجبات احرام و به‌معنای لبیک گفتن است[۱]. از نظر احکام اسلامی، احرام بدون تلبیه باطل می‌باشد. این ذکر، باید همراه نیت احرام گفته شود که یکبار آن واجب و تکرار آن مستحب است. محرم، در عمره مفرده، وقتی به محدوده حرم رسید، باید آن را قطع کند[٢].

این سنت، از رسوم اعراب پیش از اسلام وارد اسلام شد. اعراب پیش از اسلام هنگام طواف «لبیک یا لات»، «لبیک یا عزی» و «لبیک یا منات» می‌گفتند و هر قومی بت خود را می‌خواند و در اسلام، «اللهم» جای نام بت‌ها را گرفت و آن عبارت بدین شکل تغییر کرد: «لبیک، اللهم لبیک...»


[] واژه‌شناسی

تلبیه، در لغت به‌معنای اجابت‌کردن، و لبیک گفتن در جواب کسی است[٣]؛ و در اصطلاح فقه، لبیک گفتن در حج[۴]، که به گفتار و دعای شخصی گفته می‌شود که جهت انجام حج و عمره محرم شده است. او با بستن احرام، نسبت به‌خواسته و دعوت خدا پاسخ می‌دهد. صیغه تلبیه، عبارت است از «لبیک، اللهم لبیک، انّ الحمد و النعمه لک و الملک، لا شریک لک لبیک». این چهار جمله را تلبیات چهارگانه می‌نامند که باید به‌همین شکل خوانده شوند و عبارات مشابه، ارزشی ندارند[۵].


[] وجوب تلبیه و تعداد آن

در وجوب تلبیه جای هیچ‌گونه اشکال وجود ندارد و همه مسلمانان - اعم از شیعه و سنی - بر این مطلب اتفاق دارند[٦] و ابن زهره در کتاب غنیه نیز بر آن ادعای اجماع کرده است[٧]. صاحب جواهر نیز معتقد است که اجمالاً هیچ‌گونه اختلافی در مساله وجود ندارد و اجماع منقول و محصّل در مسأله وجود دارد[٨].

تعداد تلبیه واجب احرام چهار تا می‌باشد[۹]. بر این مسئله ادعای اجماع شده است و البته مخالف ضعیفی هم دارد[۱٠]. در تحریر الوسیله هم عبارت «التلبیات الاربع» آمده است[۱۱] و دلیل انحصار وجوب تلبیه در چهار تا روایات متعددی است[۱٢].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- تلبیه، ویکی فقه (دانشنامۀ حوزوی)
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]