جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ مهر ۱۴, یکشنبه

رگ‌های خونی مصنوعی

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[رگ‌های خونی][دانش پزشکی]


رگ‌های خونی مصنوعی (به انگلیسی: Artificial blood vessels)، با استفاده از سلول‌های بنیادین تولید می‌شود[۱].


[] فرایند تولید

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست[٢] موفق شده‌اند با استفاده از سلول‌های بنیادی رگ‌های خونی مصنوعی تولید کنند که می‌تواند تا ۹ ماه در بدن دوام داشته باشد[٣].

در این پژوهش جدید، نسج رگ‌های خونی که از سلول‌های بنیادی انسانی ایجاد شده بودند در سطح مغز موش کشت و پرورش داده شدند و محققان مشاهده کردند این بافت‌ها توانستند خود را تا ۹ ماه حفظ کرده و عملکرد مشابه عروق خونی طبیعی از خود به نمایش بگذارند[۴].

این سلول‌ها پس از کاشته‌شدن بر روی سطح مغز موش‌ها، طی دو هفته به رگ‌های خونی کارا تبدیل شده و تا ٢٨٠ روز به‌کار خود ادامه دادند[۵].

سلول‌های مشابهی که به‌جای سطح در زیر پوست کاشته شده بودند نیز به رگ‌های خونی تبدیل شدند اما این نمونه‌ها از طول عمر کمتر برخوردار بوده و نیازمند پنج برابر سلول پیش‌ساز بیشتر برای ادامه فرایند تولید بودند[٦].

محققان در این پژوهش که در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده، به توصیف چگونگی استفاده از نوعی از سلول‌های بنیادی انسان برای ساخت سلول‌های پیش‌ساز عروقی که در نهایت به رگ‌های خونی تبدیل می‌شدند، پرداخته‌اند[٧].

این موفقیت در شرایطی به‌دست آمده است که تا کنون تلاش‌ها برای ساخت رگ‌های خونی با مقاومت بالا در درازمدت در بدن حیوانات همواره با شکست مواجه شده بود[٨].

محققان بیمارستان ماساچوست بر این باورند قابلیت ترمیم یا ساخت سلول‌های عروقی جدید ممکن است در آینده به پایۀ اساسی برای درمان بیماری‌های قلبی و یا دیابت تبدیل شود[۹].

دکتر «راکش جین» از بیمارستان عمومی ماساچوست که این تحقیقات را هدایت می‌کرد، گفت: «تیم ما یک روش موثر برای تولید سلول‌های ابتدایی عروقی از سلول‌های بنیادی انسانی یافته و از آن‌ها برای تولید شبکه‌هایی از رگ‌های خونی مهندسی شده در موش‌های زنده بهره گرفته است. فناوری سلول‌های بنیادی نیروی بالقوه قابل توجهی برای عرصه پزشکی ترمیمی[۱٠] به‌همراه داشته است اما چالش گرفتن سلول‌های کارآمد از سلول‌های بنیادی پُرتوان القایی هنوز به‌قوت خود باقی است.»[۱۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدی خراسانی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]- ماساچوسِت (Massachusetts) ایالتی است در شرق کشور آمریکا و از ایالت‌های نیو انگلند آمریکا می‌باشد. پایتخت آن بوستون است.
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]- تولید رگ‌های خونی مصنوعی با دوام از سلول‌های بنیادی، ایسنا: چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲
[۱٠]- پزشکی ترمیمی شاخه‌ای از علم نوین پزشکی است که هدف آن ترمیم و احیا بافت یا اندام آسیب‌دیده یا از دست‌رفته بوده که باتوجه به نوع رویکرد و روش درمانی به انواع گوناگونی شاخه‌بندی شده است. سلول درمانی، درمان با استفاده از سلول‌های خود بیمار، درمان با استفاده از سلول‌های دهنده غیرخودی، درمان با عوامل رشد، استفاده از پروتئین‌های نوترکیب، استفاده از مولکول‌های کوچک، مهندسی بافت و ژن درمانی انواع مختلف پزشکی ترمیمی به‌شمار می‌رود. (ساخت موفقیت‌آمیز رگ‌های خونی مصنوعی از سلول‌های بنیادین، خبرگزاری مهر: چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲)
[۱۱]- ساخت رگ‌های خونی مصنوعی از سلول‌های بنیادی، جام‌جم آنلاین: چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]