جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ آبان ۱۳, دوشنبه

افشاگری‌های تازه

از: روزنامه‌ی ٨صبح

افشاگری‌های تازه

پرداخت‌های میلیون دلاری ایران به مقامات افغان


فهرست مندرجات

.



افشاگری‌های تازه

حامد کرزی و دکتر عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین حکومت حامد کرزی

آنچه در زیر آمده است، اظهارات دکتر عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین دولت حامد کرزی است که به‌قول ضرب‌المثل معروف فارسی «شریک دزد و رفیق قافله» است.

در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۰، روزنامه‌ی «نیویورک تایمز» افشا نمود که عمر داودزی، رییس دفتر حامد کرزی به‌طور مستمر از ایران پول دریافت کرده است و ماه یک یا دو بار چمدان‌های پُر از پول را از ایران به این کشور انتقال می‌دهد. این نشریه می‌افزاید پولی که ایران به افغانستان می‌دهد، رقم بسیار بالا است. کرزی هم این مطلب را تأیید کرد و گفت: «حکومت ایران سالی یک بار یا دو بار به‌حساب یورو گاهی پنج لگ گاهی شش لگ به دفتر کمک می‌کند و کمک رسمی است. به امر من داودزی این پول را از حکومت ایران تسلیم شده که ما بسیار از حکومت ایران شکرگزار هستیم که به ما کمک می‌کند.»

به‌دنبال آن، در ۲۹ آوریل ۲۰۱۳ نشریه‌ی «نیویورک تایمز» یک‌‌بار دیگر فاش کرد که سی‌آی‌ای نیز به دفتر کرزی ماهانه یک مقدار زیاد پول بدون حسابدهی می‌پردازد. خلیل رومان، رییس سابق دفتر کرزی، گفت: «ما به این پول جنیات می‌گوییم. به‌شکل مخفی داخل می‌شود و به‌شکل محرمانه بیرون می‌رود.»

یک مقام سابق افغان می‌گوید، ایران از اوایل سال ٢٠٠٣ شروع به دادن پول به حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان کرد.

عبدالله عبدالله، وزیر خارجه سابق افغانستان و در حال حاضر از رهبران ارشد مخالف حکومت به واشنگتن تایمز گفته است: «زمانی که من وزیر خارجه بودم، ایران به‌صورت شفاف شروع به دادن این پول‌ها کرد.»

عبدالله عبدالله افزود: «در دوره‌ی محمد خاتمی، که رییس جمهور پیشین ایران بود و رییس جمهور خاتمی به رییس جمهور کرزی گفت که «از دفتر خودم بودجه‌ای در اختیار دارم. اگر شما موافقید، می‌خواهم مقداری پول به دفتر شما بدهم.» بنابراین دادن پول به این صورت شروع شد.»

عبدالله که از سال ٢٠٠۱ تا ٢٠٠۵ به‌عنوان وزیر خارجه کار کرده است، به‌خاطر می‌آورد که آغاز تحویل این پول به افغانستان به سال‌های ٢٠٠٣ یا ٢٠٠۴ بر می‌گردد. او می‌گوید: حامد کرزی شورای امنیت ملی خود را در جریان گذاشته و به شخص او گفته بود که او «این موضوع را با مقامات امریکایی مطرح کرده است.»

دکتر عبدالله در مورد پرداخت ایران به کرزی گفت: «در سال اول، دو بار یا سه بار بود که این اتفاق افتاد – هر بار شاید حدود یک میلیون دلار.»

پرداخت پول از سوی ایران نخستین‌بار در ماه اکتبر توسط روزنامه نیویورک تایمز گزارش شد. در گزارش این روزنامه آمده بود که «آقای کرزی از این پول برای وکلای افغان، رهبران قبایلی و حتا فرماندهان طالبان استفاده می‌کرد تا وفاداری‌شان را تضمین کند.»

دکتر عبدالله گفت که اعضای کابینه نیز بخشی از این پول‌ها را هر ماه به‌شکل هدیه دریافت می‌کردند که چهار بار بیشتر از معاش رسمی‌شان بود.

او گفت: «بعضی مواقع، (حامد کرزی) به‌صورت تصادفی می‌گفت که این – پرداخت‌ها - از همان پول است.» کرزی به‌صورت آشکار دریافت پول از سوی ایران را پذیرفته است. گزارش شده است که این پول به‌صورت بسته تحویل داده شده، اما او گفته این پروسه «شفاف» بوده است.

مقامات فعلی و سابق امریکا پرداخت پول از سوی ایران به دولت افغانستان را به‌عنوان ابزار تضمین نفوذش در این کشور جنگ‌زده می‌بینند و به مواد کمکی که مقامات ایرانی برای عناصر طالبان فراهم دیده‌اند، اشاره می‌کنند.

الیوت ابرامس که در اداره جورج دبلیو بوش در چندین سمت عالی شورای امنیت ملی امریکا خدمت کرده است می‌گوید: «ما فکر نمی‌کنیم که به نفع ایران باشد تا حکومت افغانستان را براندازد و شاهد آشفتگی گسترده و فضای فاقد حکومت از نوع سومالی باشد.»

ابرامس افزود: «ما تصور می‌کنیم که ایران منافع مختلط در افغانستان دارد و با توجه به گذشته، به‌نظر می‌رسد که این درست باشد. این کشور طوری عمل نکرده تا یک سومالی دیگر را در آن‌جا خلق کند اما دست‌کم، کاری کرده است تا نفوذ امریکا را تضعیف کند و حضور ما را در آن‌جا همانند عراق، تا جایی که امکان دارد مشکل و پرهزینه سازد.»

دکتر عبدالله که روز یک‌شنبه برای یک سفر ده روزه به واشنگتن آمده است، در انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠٠۹ رقیب جدی حامد کرزی بود. به‌باور برخی‌ها، این انتخابات با تقلب همراه بود. کرزی تحت فشار غرب تن به برگزاری دور دوم انتخابات داد اما دکتر عبدالله پایش را از رقابت کنار کشید و گفت او به عادلانه بودن دور دوم اعتماد ندارد.

او هم اینک، رهبری ائتلاف تغییر و امید، بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون را به‌عهده دارد و به تایمز گفت که در انتخابات سال ٢٠۱۴ مجدداً در مقابل کرزی به رقابت خواهد پرداخت. عبدالله با تبسم گفت: «او این را می‌داند.»

دکتر عبدالله، با اشاره به تصمیم کرزی به دور زدن پارلمان و طرح موضوع پایگاه‌های دایمی امریکا در یک لویه‌جرگه، ابراز نگرانی کرد که رییس جمهور کرزی در صدد ایجاد الگوی مناسب می‌باشد: «یک روز او لویه‌جرگه را برای تمدید دوره تصدی خود فرا خواهد خواند.»

عبدالله گفت او مطمین است که ایالات متحده مطابق برنامه در ماه جولای شروع به خروج نیروهایش از افغانستان خواهد کرد اما گفت که نمی‌داند چه موقع آخرین دسته نیروهای بین‌المللی بتوانند افغانستان را ترک کنند.

او با اشاره به تاریخ مورد نظر ناتو برای واگذاری کامل امنیت افغانستان به مقامات افغان گفت: «ارایه یک جدول زمانی مشکل است اما کاملا مطمین هستم که به نوعی حضور فراتر از سال ٢٠۱۴ ضرورت خواهد بود.»[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- افشاگری‌های تازه؛ پرداخت‌های میلیون دالری ایران به مقامات افغان، روزنامه‌ی ٨صبح: شنبه ٢٧ حمل ۱٣۹٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

برگرفته از روزنامه‌ی ٨صبح (با اندک تغییرات ویرایشی)