جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ آذر ۱۵, جمعه

نلسون ماندلا

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[...][...]


نِلسون رولیهلاهلا ماندِلا (به انگلیسی: Nelson Rolihlahla Mandela) (زادۀ ۱۹۱۸ م - درگذشتۀ ۲۰۱۳ م)، که در آفریقای جنوبی، او را اغلب با عنوان «مادیبا» می‌شناسند[۱]، یک چهره سرشناس جهانی[٢] و نخستین رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی است که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد[٣]. وی، پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجستهٔ مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا به‌شمار می‌رفت[۴].

ماندلا نزدیک به سه دهه به‌دلیل نقش خود در نبرد برای پایان دادن به تسلط اقلیت سفیدپوست و تبعیض رسمی علیه سیاهپوستان در آفریقای جنوبی، زندانی بود[۵]. اما او توانست از سلول زندان خود نیز به مبارزه ادامه دهد. پس از آزادی به‌عنوان نماد صلح و آشتی سربلند کرد و در سال ۱۹۹۳ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد[٦].


[] زندگی‌نامه

رولیهلاهلا ماندلا، پسر یکی از سران قبیله‌ی «تمبو»، روز ۱۸ ژوئیه ۱۹۱۸ میلادی، در دهکدۀ کوچکی به‌نام «اموزو»، در ناحیه «متاتا»، مرکز مناطق «ترانسکی» از استان «کیپ شرقی» آفریقای جنوبی به‌دنیا آمد[٧]. پدر ماندلا، «گادلا هنری مپهاکانییسوا»، عضو شورای سلطنتی مردم تمبو بود که از زمان تولد این مقام را به ارث برده بود و ماندلا نیز قرار بود چنین مقامی را - به‌طور میراثی - به‌دست آورد[٨]. پدر ماندلا نقشی اساسی در به سلطنت رسیدن «جونگینتابا دالیندیبو» در تمبو داشت، دالیندیبو نیز پس از مرگ گادلا با به فرزندی گرفتن ماندلا به‌صورت غیر رسمی این لطف وی را جبران کرد[۹]. در مجموع، پدر ماندلا چهار همسر داشت، که از این تعداد در مجموع سیزده فرزند (چهار پسر و نه دختر) به‌جا گذاشت. ماندلا، فرزند سومین همسر گادلا بود[۱٠]. پدرش، وقتی وی نه ساله بود، در نتیجه بیماری سل درگذشت[۱۱].

او، در هفت سالگی، اولین کسی در خانواده‌اش بود که به مدرسه رفت و در یک مدرسه تبلیغی وسلی در همسایگی محل زندگی نایب‌السلطنه مشغول به تحصیل شد[۱٢]. در این مدرسه بود که او را نلسون خواندند[۱٣]. در آن‌زمان معمول بود که کودکان را با نام‌های انگلیسی صدا کنند. او در سال ۱۹۴۱ میلادی، برای این‌که مجبور به ازدواج نشود، به ژوهانسبورگ گریخت و در دفتر وکالت والتر سیسولو شروع به‌کار کرد و همچنین با پیوستن به کنگره ملی آفریقا، اولین گام‌هایش را در عالم سیاست برداشت، و به تشکیل سازمان جوانان این حزب کمک کرد.




[] ...




[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]- ماندلا، در مدرسه توسط یک معلم متدیست، با تبعیت از نام «هوراسیو نلسون»، دریاسالار انگلیسی، «نلسون» نام نهاده شد.
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]