جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ دی ۸, یکشنبه

شریف دَیان

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[موسیقی][آوازخوانان غرب]


شریف دَیان (به فرانسوی: Sharif Dean؛ با نام اصلی: «Sharafeddine Kharroubi» شریف‌الدین خاروبی[۱]) (زادۀ ۱۹۴٧ م)، آوازخوان فرانسوی الجزایری‌تبار در دهۀ ۱۹٧٠ است[٢] که در سال ۱۹٧٣ میلادی با آهنگ «مرا دوست داری؟» به شهرت رسید[٣].


[] زندگی‌نامه

شریف دَیان، در ۱۴ اوت ۱۹۴٧ میلادی، در کازابلانکا[۴]، بزرگ‌ترین شهر کشور مراکش، از یک مادر فرانسوی و پدر الجزایری[۵] به‌دنیا آمد و دوران کودکی خود را در پاریس گذراند، جایی‌که با موسیقی معاصر آشنا شد[٦]. او، باری در یک مسابقه موسیقی که از طریق رادیو مونت کارلو (Radio Monte Carlo) برگزار شده بود، مقام اول را به‌دست آورد[٧] و این سبب جلب توجه باشگاه‌های موسیقی آلمان به‌ او شد. سپس، به‌طور پیگیر به موسیقی روی آورد. گرچه وی، در سال ۱۹٧٣، تخصیلات خود را در رشتۀ فلسفه و ادبیات در دانشگاه بروکسل به پایان برد[٨]، اما پس از آن، حرفه خوانندگی را به‌عنوان شغل خود اختصاص داد[۹].

دَیان، در سال ۱۹٧٢، آهنگی را با عنوان «ماری آن مجرد» (Single Mary-Ann)، با همکاری شرکت تولیدکنندۀ موسیقی بلژیکی به‌نام «جین هایگمن» (Jean Huygmans) ساخت که نتوانست در میان آهنگ‌های روز آن‌زمان هیچ مقامی به‌دست آورد. اما در سال ۱۹٧٣ میلادی، ترانه‌های بسیار معروف خود «مرا دوست داری؟» و «خداحافظ و تشکر از شما» را منتشر کرد[۱٠] که ابتدا در بلژیک و سپس در هلند به‌عنوان آهنگ سال برگزیده شد و حدود ۱٠٠ نسخه‌ای آن به‌فروش رسید[۱۱]. او در حال حاضر در اوران (Oran) زندگی می‌کند[۱٢].


[] آثار

شریف دَیان، دو آهنگ مشهور خود را با نام‌های «مرا دوست داری؟» و «خداحافظ و تشکر از شما» را در سال ۱۹٧٣ میلادی به‌دست نشر سپرد.







[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزداه کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]- این بخش از دانشنامه‌ی آزاد ویکی‌پدیا (به زبان آلمانی)، توسط مهندس عسکر حیدری، برای دانشنامۀ آریانا برگردان شده است.
[۱٢]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]