جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ بهمن ۱, سه‌شنبه

صادرات افغانستان در سال ۱۳۹٠

گزارش از: بی بی سی

اقتصاد افغانستان

صادرات افغانستان در سال ۱۳۹٠

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


اتاق تجارت و صنایع افغانستان از افزایش بیش از شصت درصدی صادرات افغانستان به خارج خبر داده است.

بزرگ‌ترین بازار برای کالاهای صادراتی افغانستان، براساس اظهارات مقامات افغان، پاکستان بوده است.

قالی، صنایع دستی، سنگ‌های قیمتی و گیاه‌های طبی از مهم‌ترین صادرات افغانستان است

قربان حقجو، رئیس اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، کالاهای افغانستان به هند، امارات متحده عربی، چین، ازبکستان، قزاقستان، تاجکستان، آلمان، روسیه و ایران نیز صادر شده است اما به گفته او، هشتاد و سه درصد کل صادرات افغانستان، به بازارهای پاکستان، صادر شده است.

افزایش صادرات افغانستان در حالی گزارش می‌شود که این کشور خود بازار بزرگی برای کالاهای خارجی است. چنان که واردات افغانستان، هنوز هشتاد و هفت درصد بیشتر از صادرات این کشور است.


[] صادرات آهن

مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند، رفع مشکلات بزرگراه‌ها در پاکستان که در اثر سیلاب‌های سال گذشته (۱٣٨۹ خورشیدی) آسیب دیده بود، یکی از دلایل اصلی افزایش صادرات میوه تازه و نباتات طبی افغانستان به پاکستان بوده است.

در سه ماه اول سال جاری (۱٣۹٠ خورشیدی) صادرات افغانستان بیش از یکصد و سی و پنج میلیون دلار بوده است که این رقم، افزایش شصت و یک درصدی صادرات افغانستان را به تناسب همین مدت در سال گذشته نشان می‌دهد.

این مسئولان می‌گویند، در سال جاری، صدور آهن پاره‌ها که از وسایط و وسایل کهنه و از بین رفته به‌دست می‌آید نیز به پاکستان افزایش یافته است، تجارتی که مورد انتقاد اتاق تجارت و صنایع قرار دارد.

کارخانه‌های ذوب آهن در افغانستان فعال است و استفاده از این آهن پاره‌ها در داخل افغانستان، می‌تواند تجارت پرسودتری برای افغانستان باشد.

علاوه بر این، قالی، صنایع دستی، سنگ‌های قیمتی، گیاه‌های طبی درمانی و میوه خشک و تازه، از مهمترین اقلام صادراتی افغانستان به خارج است.

اگر مشکلات ترانزیتی که میان افغانستان و پاکستان وجود دارد، برطرف شود، صادرات افغانستان تا هفتصد میلیون دلار افزایش خواهد یافت[۱].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- افزایش شصت درصدی صادرات افغانستان، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: دوشنبه ۱۵ اوت ٢٠۱۱ - ٢۴ مرداد ۱٣۹٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان