جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ اسفند ۷, چهارشنبه

انزال زنانه

از: دکتر مریم محبی (روان‌درمانگر و سکس‌تراپیست)

مسایل جسنی




انزال زنانه

کنی کارتر (Connie Carter) در حال ارگاسم (اوج لذت جنسی)، که سبب انزال او می‌شود.

انزال زنان (Female ejaculation)، به خروج مایع از غدد شبه پروستاتی زنانه از طریق میزراه یا اطراف آن در هنگام اوج لذت جنسی گفته می‌شود. دلیل، منبع، و حتی محتویات این ماده هنوز مورد اختلاف محققان است. هر زن در یک رابطه‌‌ی جنسی می‌تواند چندین‌بار انزال شود و هم‌چنان به رابطه‌اش ادامه دهد.

در نوشتار پیشین در باب مایع انزال در مردان مطالبی تقدیم داشتیم و در مطلب پیش‌رو حسب‌الامر فرموده خوانندگان ارجمند اطلاعاتی در زمینه موضوع انزال زنانه ارائه می‌گردد. از آن‌جایی که فرایند رسیدن خوشنودی جنسی و ارگاسم در مرد معمولاً با خروج مایع منی شناسه می‌شود این سئوال در ذهن متبادر می‌شود که آیا زنان نیز به هنگام ارضأ جنسی مایعی از مهبل آنان خارج می‌شود یا خیر. یکی از دلایل شیوع این ذهنیت یا یافته‌های تحقیقی و تجارب شخصی برخی از زنان از انزال در هنگام ارگاسم بوده است و یا بعضاً به‌دلیل تبلیغات جنسی صورت می‌گیرد که استفاده از محصولات ویژه را برای تجربه انزال زنانه توصیه و تبلیغ می‌نمایند. برای بررسی علمی این موضوع، در ابتدا نگاهی گذرا بر سوابق تاریخی به‌دست آمده در مورد پدیده مایع مترشحه از مهبل زن خواهیم داشت.


رویکردهای کهن نسبت به انزال زنانه

قدیمی‌ترین مطلب مکتوب به‌دست آمده که در آن به شرح مایع مهبلی پرداخته شده است به قرن چهارم و به فرهنگ چین برمی‌گردد. بنابر این رویکرد انرژی مردانه با سمبل یان و انرژی زنانه با سمبل یین در فرایند رابطه جنسی فرم تکمیلی گرفته و با انجام عمل دخول منوط بر آن که طول استقرار آلت مرد در مهبل زن طولانی باشد منجر به سلامتی و طول عمر مرد می‌گردد. انگیزه کنترل انزال مرد در هنگام دخول امکان بهره‌وری بیشتر از مایع درون مهبلی زن ذکر شده بوده است که متقابلاً در اثر کاهش طول این دوره و ناتوانی مرد در ادامه‌دار ساختن رابطه جنسی نه تنها برای مرد مضر شناخته می‌شده است بلکه مهلک و کشنده نیز انگاشته می‌گردیده است. در کتاب قدیمی «دستورات محرمانه مربوط به مهبل» نوشته «پرسوی دنستی» اشاره به ارگان جنسی بدن با اسامی چون طلا و جد (سنگ قیمتی سبز) آورده شده است به‌کارگیری نام اشیأ گران‌قیمت به ارگان جنسی زن خود بیانگر رویکرد مردم چین نسبت به اهمیت و ارزش این بخش از بدن زن بوده است. در این کتاب آمده است که انرژی ترشحات این مهبل طلاگونه که تنها در هنگام ارگاسم زن متبلور می‌گردد، از طریق آلت تناسلی مرد قابل جذب است و در صورت انجام دخول طولانی مدت سلامتی آقایان را می‌تواند موجب گردد.

در کنار رویکرد فرهنگ چین که به مقوله‌ی سکس و رابطه جنسی از منظر تندرستی و طول عمر نگریسته است، اشاره‌ای داریم به یکی دیگر از نگرش‌های شرقی. چنانچه می‌دانیم در دیدگاه هندی، کتاب «کاما سوترا» به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین دستورالعمل‌های آیین زندگی و ارتباط جنسی در جهان شناخته شده است. «واتسایانا»، در این کتاب تشریح می‌کند که چگونه مایع انزال زنانه در فرایندی لاینقطع هنگام رابطه جنسی شروع به ترشح کرده و به بیرون بدن روان می‌گردد. بنابر این اندیشه، مایع انزال زنانه مشابه مایع انزال مردان حاوی اسپرم می‌باشد که برخلاف انزال در مرد که تنها یک‌بار و آن‌هم در انتهای رابطه جنسی از بدن خارج می‌گردد، در زن فرایندی مستمر بوده طول دوره برانگیختگی را شامل می‌گردد.


رویکردهای نوین نسبت به انزال زنانه

هولاک الیس، روان‌شناس (۱٨۵۹-۱۹٣۹ میلادی) در تحقیقات خود در باب سر منشأ تولید مایعات درون مهبل، معتقد به تأثیر عملکرد فعالیت‌های غدد درون مهبلی به‌نام بارتولین‌ها در تولید این مایعات می‌باشد. او ترشحات زنانه را مشابه با انزال مردانه فرض کرده که در هنگام برانگیختگی جنسی تولید و در هنگام ارگاسم به بیرون از بدن جهش می‌کند.

از سویی پزشک آلمانی متخصص در امر زنان و زایمان به‌نام «ارنست گرفنبرگ» (۱٨٨۱-۱۹۵٧ میلادی) صحبت از حضور و وجود منطقه‌ای حساس به تحریک جنسی می‌کند که در سطح دیواره داخلی مهبل قرار دارد (جی اسپات). به باور او تحریک این منطقه از ارگان جنسی زن در تحریک ترشح مایع تأثیر می‌گذارد. لیکن نباید تصور کرد این مایع نقش لغزنده‌کننده‌گی دارد چرا که نه در طول برانگیختگی جنسی بلکه در انتها و موقع رسیدن زن به خشنودی جنسی مترشح می‌گردد. از سویی نباید انگاشت که این مایع همان ادرار است چرا که در ترکیبات آن ادرار یافت نشده است تنها می‌توان معتقد بود که سرمنشأ از غدد درون مهبلی و درون رحمی داشته و در صورت تحریک منطقه ویژه‌ای تولید شده و در هنگام ارگاسم به بیرون بدن ریخته می‌شود.


پروستات زنانه

در بررسی‌های آناتومیک دستگاه تناسلی زن باید اشاره به غددی داشت که در مجاورت مجرای ادرار زن مهبل قرار گرفته‌اند. این غدد در اثر تحریک، مواد مترشحه‌ای به مانند آنچه پروستات مردان تولید می‌کند منهای اسپرم تهیه و از خود خارج می‌کنند. مشابهت این غدد که به «اسکن» معروف می‌باشند با پروستات مردان از باب مواد ترکیبی چون وجود گلوکز (شکر) و آنزیم دیگری به‌نام پروستات اسید فوسفات است که تقریباً اجزای تشکیل‌دهنده منی را می‌سازند. تفاوت این غدد با پروستات در این است که بسیار کوچک‌تر از غده‌ی پروستات در مرد می‌باشند و از نظر مکانی در کنار دیوار مجرای ادار قرار دارند ولی پروستات مجرای ادرار را احاطه نموده است. غدد اسکن از نظر میزان ترشحات و یا اصولاً حضور داشتن یا نداشتن در زنان از تنوع برخوردار است. بدین لحاظ می‌توان گفت در برخی زنان به‌دلیل عدم ترشح یا کم‌ترشح‌شدن غدد اسکن و یا عدم‌تحریک ترشحاتی از این غدد تولید و بیرون داده نشده و یا کم‌تر دیده شود .بنابر این در هنگام ارگاسم برای همه زنان امکان تجربه یکسانی از انزال موجود نمی‌باشد و این امر سبب می‌گردد تا برخی زنان اصلاً شواهدی از انزال در هنگام ارگاسم نداشته باشند و دسته دیگر انزالی در حد یک قاشق غذاخوری داشته و دسته سوم مقدار قابل توجهی از انزال چیزی حدود یک فنجان را تجربه‌گر باشند.

بعضی زنان در هنگام ارگاسم مقدار زیادی از این ترشحات از بدن آن‌ها خارج می‌گردد که این امر مولد استرس یا شرم در حضور شریک جنسی که نظاره‌گر است می‌گردد. لیکن برای دسته‌ای از مردان رویت خروج این مواد بسیار تحریک‌کننده ارزیابی شده است.

گفتنی است علی‌رغم نظریات و بررسی‌هایی به‌عمل آمده در باب مقوله‌ی انزال زنانه موضوع وجود جی‌سپات و پروستات زنانه هم‌چنان از سوژه‌های بحث‌انگیز در حوزه تحقیقات پزشکی می‌باشند و رسیدن به نتایج قطعی نیازمند انجام تحقیقات بیشتر می‌باشد.[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- مریم محبی، انزال زنانه، سایت گروه دوست و همسریابی صاحبدلان


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

سایت گروه دوست و همسریابی صاحبدلان