جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ فروردین ۱۰, یکشنبه

خَدیجه دختر خویلد

از: دانشنامه‌ی آریانا

خَدیجه دختر خویلد


فهرست مندرجات
زن در اسلامزنان محمد

خَدیجه دختر خویلد (به انگلیسی: Khadija bint Khuwaylid) (زاده‌ی ۶۸ ق‌.هـ - درگذشته‌ی ۳ ق‌.هـ)، نخستین همسر محمد، پیامبر اسلام، مادر سه پسر و چهار دختر وی بود و اولین زن از زنان بود که مسلمان شد. از القاب او در زمان جاهلیت «الطاهره» (پاکدامن) و «سیده قریش» بود.


زندگی‌نامه

خدیجه بنت خویلد بن اسد بن عبدالعزی بن قصی بن کلاب بن مرة بن کعب بن لؤی بن غالب به فهر بن مالک بن نضر بن کنانه، در سال ۶۸ قبل از هجرت در مکه زاده شد و مادرش، فاطمه بنت زایده بن الأصم بن الهرم بن رواحه بن حجر بن عبد بن معیص بن عامر بن لؤی بن غالب بن فهر بن مالک بود. وی که به گفته‌ی بلعمی، «خویش پیامبر و از قبیله‌ی قریش [و تیره‌ی بنی‌اسد] بود»، زنی بازرگان و دارا بود که به اِمرأةالقریش (یعنی شاهزاده خانم قریش) شهرت داشت. بلعمی می‌نویسد که «او را یکی شوی بود و بمرده بود و خواسته‌ی فراوان از وی بماند، و خدیجه بازرگانی کردی.» و طبق برخی نقل‌های دیگر، خدیجه پیش از محمد، دوبار ازدواج کرده بود؛ یک‌بار با ابی هاله هند بن زراره تمیمی و بار دوم، با عتیق بن عائد مخزومی. اما تعدادی از محققان از جمله جعفر مرتضی عاملی بر این عقیده‌اند که خدیجه قبلاً با کسی ازدواج نکرده بود و اولین و تنها ازدواج او، ازدواج با محمد بود.

به‌هر حال گفته می‌شود که حاصل ازدواج او با ابوهالة بن زرارة تیمی دو فرزند، به‌نام‌های هالة و هند بود. زمانی که ابوهاله مرد، با عتیق بن عائذ بن عبدالله مخزومی ازدواج کرد و پس از مدتی که با او زندگی کرد، از وی جدا شد.

پس از آن بسیاری از بزرگان قریش به خواستگاری او آمدند؛ اما وی نمی‌پذیرفت، چون می‌خواست به تریبت فرزندانش و به اداره‌ی امور تجارتش بپردازد. او مال و ثروت بسیار داشت و مردانی را اجیر می‌کرد تا برایش تجارت کنند و از مال خود به آن‌ها با عنوان مضاربه، مبالغی می‌داد.



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها




[] پی‌نوشت‌ها

...











[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...