جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ فروردین ۱۱, دوشنبه

تاریخ یعقوبی

از: دانشنامه‌ی آریانا

تاریخ یعقوبی


فهرست مندرجات
کتاب‌شناسیکتاب‌های اسلامی

تاریخ یعقوبی (به انگلیسی: Tarikh al-Yaqubi) از قدیم‌ترین تاریخ‌های عمومی به زبان عربی، نوشته احمد بن ابی‌یعقوب بن جعفربن وَهْب بن واضح یعقوبی است. این کتاب خلاصه‌ای است از تاریخ جهان از آغاز تا اواسط سده‌ی سوم هجری قمری که نکات آشکاری در مورد سازمان اداری و تشکیلاتی حکومت‌های سده‌ی دوم و سده‌ی سوم هجری قمری روشن می‌کند. منشی‌گری و کاتب‌بودن یعقوبی به او کمک کرد تا اطلاعات گرانبهایی را در کتاب خود بگنجاند.


محتوای کتاب
عبدالرشید بیش

تاریخ یعقوبی، در منابع مختلف به‌عنوان تاريخ ابن واضح، اخبار العباسية، تاريخ احمد بن يعقوب و تاريخ كبير، تاريخ عالم، تاريخ احمد بن يعقوب عباسی، تاريخ احمد بن يعقوب مصری در اخبار عباسيان و جز اين‌ها و... ياد كرده‏‌اند. اين كتاب، در ۲ جلد نوشته شده كه جلد نخست آن - که در باره‌ی تاریخ پیش از اسلام است - مقدمه‌ای داشته که در دست نیست[]. در بخش موجود کتاب‌، که از میانه داستان آفرینش آغاز شده، سرگذشت پیامبران از آدم تا عیسی مسیح و پس از آن تاریخچه‌ای از پادشاهان و ملل و ممالک جهان آمده است[].

مجلد دوم تاریخ یعقوبی به تاریخ اسلام اختصاص دارد[]. در آغاز این مجلد، شرح زندگی پیامبر اسلام از ولادت تا بعثت، هجرت، غزوات، سفیران عرب، کاتبان و همسران پیامبر، خطبه‌ها و مواعظ او، حجةالوداع، وفات و سپس اوصاف و نسب پیامبر آمده است[].

شرح رویدادهای روزگار نخستین جانشینان پیامبر، یعنی ابوبکر و عمر و عثمان و امام علی و امام حسن، مبحث بعدی است. سپس به دوران حکومت خلفای اموی و عباسی به ترتیب تاریخ جلوس آنان تا حوادث ۲۵۹ پرداخته شده است[].

تاریخ عباسیان نزدیک به یک پنجم کتاب را شامل می‌شود، چنانکه مسعودی[] از کتابی با عنوان تاریخ «در اخبار عباسیان و جز ایشان» یاد کرده که احتمالاً همان تاریخ یعقوبی است.[]


منابع کتاب

درباره‌ی منابع مطالب و مندرجات جلد اول كتاب تاريخ يعقوبی، ابن نديم در الفهرست می‌گويد: «وی اخبار مربوط به ايران را چون طبری از كتاب محمد بن سائب كلبی بهره گرفته است»[] و به‌قول «آرتور كرستين‌سن» يعقوبی و مسعودی در مروج‌الذهب و جاحظ در التاج، ممكن است مطالب درباره‌ی درجات دربار ساسانيان را از كتاب «گاهنامك» گرفته باشند[].


شیوه‌ی تاریخ‌نگاری



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

سرواژه‌ی تاریخ یعقوبی، دانشنامه جهان اسلام؛ هم‌چنین: احمد بن اسحاق یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، ج ۲، ص ۶، چاپ بیروت.
دانشنامه جهان اسلام، همان‌جا
ورهرام، غلامرضا، منابع تاریخی ایران در دوران اسلامی، ص ۱٦.


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها


ورهرام، غلامرضا، منابع تاریخی ایران در دوران اسلامی، تهران: انتشارات امیر کبیر، چاپ اول - ۱۳۷۱.




[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها │ کتاب‌شناسی │ کتاب‌های اسلامی