جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ فروردین ۲۸, پنجشنبه

رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۱۳ میلادی

از: بی بی سی

اقتصاد افغانستان

(رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۱۳ میلادی)

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


جوجی تاکاشی، رئیس بانک توسعه آسیایی در افغانستان اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۳ میلادی، به شمول در آمد حاصل از مواد مخدر، ۳،۳ درصد بوده‌ که نسبت به‌سال گذشته ۸ درصد کاهش یافته‌ است.

او افزود که رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۱،۹ درصد ثبت شده بود و دلیل اصلی نزول رشد اقتصادی، کاهش تولیدات کشاورزی، سرمایه‌گذاری و تولید در بخش صنعت و خدمات بوده‌ است.

آقای تاکاشی گفت که سهم سرمایه‌گذاری شخصی در رشد تولیدات ناخالص ملی در سال ۲۰۱۲ میلادی ۴،۹ درصد بود و این مقدار در سال ۲۰۱۳ به ۳،۶ درصد کاهش یافته است.

بانک توسعه آسیایی رشد اقتصادی افغانستان را در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ترتیب ۳،۵ و ۴،۵ پیش‌بینی کرده است.

رئیس بانک توسعه آسیایی در افغانستان درباره میزان نرخ تورم در افغانستان گفت که در سال ۲۰۱۳ نرخ تورم مواد غذایی ۹،۷ درصد افزایش یافته و تورم سایر مواد نیز ۴،۸ درصد بوده‌ است.

او توضیح داد که نرخ تورم در کل در سال ۲۰۱۲ میلادی ۶،۲ درصد بوده که در سال ۲۰۱۳ به ۷،۴ درصد افزایش یافته‌ است.

آقای تاکاشی تاکید کرد که با توجه به تمام این داده‌ها این بانک امیدوار است که افغانستان به‌دلیل داشتن حکومت جدید و انتقال رهبری اقتصادی این کشور به خود افغان‌ها، در سال‌های آینده‌ دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای اقتصادی خواهد داشت.

او افزود که افغانستان در سال‌های آینده به تولیدات و منابع داخلی خود وابسته خواهد بود.

رئیس بانک توسعه آسیایی، وضعیت اقتصاد کنونی افغانستان را به خودروی تشبیه کرد که راننده آن افغان نیست و گفت که ممکن است خودرو به‌سرعت حرکت کند ولی کنترل آن در اختیار افغان‌ها نیست.

او افزود که اقتصاد افغانستان در سال‌های آینده به دوچرخه می‌ماند که آهسته حرکت کرده و کنترل آن در دست افغان‌ها خواهد بود. این روند به نفع افغانستان است.

ساخت جاده‌ها، خط آهن و زیربناها یکی از اولویت‌های بانک توسعه آسیایی در افغانستان اعلام شده است

آقای تاکاشی گفت که تا اخیر سال ۲۰۱۳ میلادی این بانک ۳،۸ میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده و در کنفرانس توکیوی نیز تعهد کرده بود که تا آخر ۲۰۱۶ نیز حدود ۱،۲ میلیارد دلار دیگر به افغانستان کمک کند که تاکنون ۵۸۵ میلیون دلار به افغانستان کمک کرده و ۴۰۰ میلیون دیگر نیز سال ۲۰۱۵ به افغانستان کمک خواهد کرد.

او گفت که بیشتر کمک‌های بانک آسیایی در بخش زیر بناها، حمل و نقل و ایجاد خط آهن و جاده‌ها بوده، زیرا توجه به این بخش‌ها برای توسعه افغانستان دارای اهمیت است.


[] کمک بانک آسیایی تا پایان سال ۲۰۱۲

  • زراعت، ۱۶۷ میلیون دلار

  • انرژی، ۷۰ میلیون دلار

  • مالی، ۵ میلیون دلار

  • صنعت و تجارت، ۵،۷ میلیون دلار

  • بخشهای عمومی، ۴۸ میلیون دلار

  • حمل و نقل و مخابرات ۳۳۸

  • سایر بخش‌ها، ۳۱۷ میلیون دلار

  • مجموع، ۹۵۲ میلیون دلار[۱]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- بانک آسیایی: رشد اقتصادی افغانستان ۸ درصد کاهش یافته‌ است، وب‌سایت فارسی بی بی سی: چهارشنبه ۱٦ آوريل ٢٠۱۴ - ٢٧ فروردین ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی (بخش افغانستان)