جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مرداد ۲۸, سه‌شنبه

پیوستن جوانان افغان مقیم بریتانیا به داعش

از: علی آرین

داعش و افغان‌ها

پیوستن جوانان افغان مقیم بریتانیا به داعش

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


بی‌بی‌سی به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد شماری از جوانان افغان مقیم بریتانیا به سوریه رفته‌اند و احتمالا با گروه تندرو دولت عراق و شام یا داعش پیوسته اند.

این نخستین‌باری است که از حضور افغان‌های مقیم این کشور در مناطق تحت فعالیت‌ گروه داعش پرده برداشته می‌شود

این روزها سربازگیری گروه‌های تندرو به ویژه داعش از میان جوانان مسلمان بریتانیا، دولت این کشور را به شدت نگران کرده‌است اما این نخستین باری است که از حضور افغان‌های مقیم این کشور در مناطق تحت فعالیت‌ گروه داعش پرده برداشته می‌شود.

ام‌آی۵ یا سازمان امنیت داخلی بریتانیا می‌گوید که ردیابی بریتانیایی‌هایی که در سوریه می جنگند، حالا اولویت اصلی این نهاد است. اما زیر نظر گرفتن و ردیابی همه این افراد کار خیلی سختی است.

مقامات بریتانیایی می‌گویند گمان می‌رود که تا ۵۰۰ شهروند بریتانیا برای شرکت در جنگ سوریه به خاور میانه سفر کرده باشند.

سه دوست جوان، دو افغان و یک کرد، ساکن کاونتری بریتانیا سه ماه پیش بریتانیا را به مقصد سوریه ترک کردند.


[] علی الفارسی

به دیدار پدر یکی از آن‌ها - علی قلندری ۱۸ ساله به کاونتری رفتم. رحیم قلندر پدر علی می‌گوید در سه ماه گذشته حتی یک لحظه نتوانسته علی را از ذهنش بیرون کند.

علی اکنون خود را علی الفارسی می‌خواند

او می‌گوید در این مدت علی چندبار با خانواده‌اش صحبت کرده اما نمی‌خواهد اطلاعاتی در مورد محل اقامت و فعالیت‌هایش بدهد.

پدر علی می‌گوید ۹ سال پیش به آرزوی دست یافتن به زندگی آرام و فراهم ساختن زمینه تحصیلات برای فرزندانش و فرار از جنگ و بدبختی به بریتانیا مهاجر شده اما پس از رفتن علی به سوریه خانواده‌اش آرامش خود را کاملاً از دست داده‌است.

پدر علی می‌گوید، علی می‌خواست دانشگاه برود و علوم کامپیوتر بخواند. اما سه ماه پیش یک روز سراغ پاسپورت بریتانیایی‌اش را گرفت. به مادرش گفته بود که پاسپورت را برای کارهای اداری دانشگاه نیاز دارد.

او همچنین حدود هزار پوند از برادرش قرض گرفت به این بهانه که کامپیوتر می‌خرد، اما در حقیقت این پول برای تکت هواپیما بود.

پدرش در حالی‌که تصاویر علی را برایم نشان می‌داد، گفت که او می‌خواست مدل شود اما به‌صورت ناگهانی همه چیز تغییر کرد.

علی و دو دوستش صبح زود باهم از کاونتری به شهر بیرمنگهام بریتانیا رفتند. از آنجا به آلمان پرواز کردند و بعد به استانبول ترکیه رفتند.

یکی از خانواده‌های این جوانان، پلیس را از موضوع مطلع ساخت اما وقتی پلیس خبر شد، چند دقیقه‌ای بود که هواپیمای آن‌ها پرواز کرده بود.

حالا معلوم شده که پلیس به مسجد محل زندگی این جوانان رفته بود و با یکی از آن‌ها صحبت کرده بود. پلیس می‌گوید این صحبت بخشی از برنامه روزمره‌ بررسی محل بود.

اعضای خانواده او می‌گوید علی اکنون اسم «علی الفارسی» بر خود گذاشته است.[۱]


[] راشد الخراسانی

راشد نوجوان دیگر افغان است که همراه با علی به سوریه رفته‌ است. او حالا نامش را «راشد الخراسانی» گذاشته است.[۱]

خبیر امانی پدر راشد می‌گوید که احساس درماندگی و ناتوانی می‌کند و هنوز در شوک بسر می‌برد

خانواده راشد می‌گویند او دانشگاه می‌رفت و مشغول تحصیل در رشته تجارت بود.

راشد هم ظاهراً به خانواده‌اش در مورد فعالیت‌های خود چیزی نگفته است، اما آن‌ها بیم دارند که او در جنگ سوریه دخیل شده‌ است.

خانواده‌اش می‌گوید راشد اخیراً ریش گذاشته بود و تقریباً همیشه برای نماز به مسجد می‌رفت و گاهی هم لباس عربی می‌پوشید اما آن‌ها فکر نمی‌کردند که او به افکار تندروانه رو آورده باشد.

خبیر امانی پدر راشد به من گفت که احساس درماندگی و ناتوانی می‌کند و هنوز در حیرت بسر می‌برد. برادران علی و راشد برای بازگرداندن آن‌ها یکبار حتی تا مرز ترکیه و سوریه رفتند تا آن‌ها را پیدا کنند اما پس از دو هفته جست‌وجو، دست خالی به بریتانیا بازگشتند.

آقای امانی می‌گوید رو آوردن فرزندش به بنیادگرایی او را حیرت زده کرده‌است؛ زیرا به گفته او چنین چیزی در خانواده او سابقه ندارد.

خانواده راشد هم مثل خانواده علی، سال‌ها پیش به دلیل جنگ مجبور به ترک افغانستان شده بودند.


[] ابو یحیی الکردی

نوجوان سومی محمداسمعیل است که پس از رفتن به سوریه لقب «ابو یحیی الکردی» را برای خود برگزیده است.

او که مربوط به یک خانواده کرد است، یک نوجوان عادی بریتانیایی بود. اما از اواخر سال گذشته ابراز نظرهای او در شبکه‌های اجتماعی حاوی نظرات تندروانه در مورد جنگ سوریه بود. ماه گذشته یک حساب تویتر که فکر می‌شود از اوست، تویتی منتشر کرد که او به داعش پیوسته‌ است. این حساب تویتر حالا مسدود شده‌است.

پدران علی و راشد می گویند، پسران آن‌ها در محل باهم دوست بودند و باهم به سوریه رفته‌اند.


[] امام مسجد

خانواده‌های هر سه جوان که در یک منطقه زندگی می‌کنند، معتقد اند که پسران‌شان را امام مسجد محله‌شان با دیدگاه‌های افراطگرایانه آشنا کرده و آن‌ها را ترغیب کرده که به سوریه بروند.

پدر علی می‌گوید که او صد در صد مطمین است که ملا امام مسجدشان فرزندان آن‌ها را به رفتن به جنگ سوریه تشویق کرده است. او می‌گوید این پسران به‌طور مرتب در جلسات خصوصی سخنرانی امام مسجد پس از نماز شام شرکت می‌کردند و او باور دارد که امام مسجد در همین جلسات به این جوانان در مورد جنگ سوریه معلومات می‌داده است.

با ملای مسجد هم که پاکستانی‌الاصل است، صحبت کردم. او نخواست با بی‌بی‌سی مصاحبه کند اما تمامی این اتهامات علیه خود را رد کرد.

خانواده‌های این نوجوان‌ها اکنون می‌گویند به تنهایی نمی‌توانند پسرانشان را بازگردانند و از دولت بریتانیا می‌خواهند زمینه بازگشت مصون آن‌ها را فراهم کند.

این خانواده‌ها غمی مشترک دارند و تنها آرزویشان این است که روزی دوباره فرزندانشان به خانه بازگردند.

راشد و علی هرازگاهی با خانواده‌های خود در تماس بوده اند اما آن‌گونه که اعضای خانواده آن‌ها می‌گویند این جوانان هنوز تمایلی به بازگشت به خانه نشان نداده‌اند.





[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.
يادداشت ٢: رضا اسماعیلی که در ۱٨ اکتبر ۱۹۹٢ زاده شد، و در دانشگاه فردوسی مشهد، ادبیات خواند، یکی از هزاره‌های شیعه افغانستان است. او با خانواده‌ی خود به‌عنوان مهاجر در ایران زندگی می‌کرد و در همان‌جا توسط رژیم جمهوری اسلامی (آخوندی) ایران شستشویی مغزی شده و میان آتش نبرد سوریه فرستاده شد. البته غرور جوانی و گرایشات مذهبی او نیز انگیزه‌ی این ماجراجویی شد که به کشتارگاه جلادان وهابی (داعش) کشانیده شود. زمانی که وحشیانه به‌قتل رسید (۱ بهمن ۱۳۹۲)، فقط ٢۱ سال داشت. در ٢٨ نوامبر ٢٠۱۳، آخرین پیام او را در فیس بوکش می‌توان دید.




[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- سه عامل در اغفال این نوجوانان می‌تواند نقش داشته باشد: مذهب‌گرایی خانواده یا دوستان نزدیک، بحران هویت ملی و احتمالاً جاذبه پول. بحران هویت ملی، از نام‌گذاری مستعار این دو فرد کاملاً مشخص است که به‌جای الافغانی، از واژه‌های الفارسی و الخراسانی کار گرفته‌اند. بحران هویت ملی، از نظر روان‌شناسی اجتماعی، سبب می‌شود که تعلقات ملی فرد رنگ ببازد و ساده‌تر به دامان بیگانه پناه ببرد. مذهب‌گرایی هم فرد را الینه (از خود بیگانه) می‌کند. مقصر هم کسانی هستند که سال‌هاست که در بریتانیا، بین جوانان افغان به بحران هویت ملی و یا مذهب‌گرایی دامن می‌زنند.
[٢]- علی آرین، نوجوانان افغان بریتانیایی در جنگ سوریه، وب‌سایت فارسی بی بی سی (جهانی): سه‌شنبه ٢۴ ژوئن ٢٠۱۴ - ٠٣ تیر ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی (جهانی)