جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ شهریور ۲۶, چهارشنبه

افغان‌ست یک

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[ماهواره][مهندسی هوافضا]


افغان‌ست ۱ (به انگلیسی: AfghanSat1‬‏)، نخستین ماهواره افغانستان است که سه ماه قبل از راه‌اندازی، از شرکت یوتل‌ست فرانسه خریداری شد و در ٢٠ ثور (اردیبهشت) سال ۱٣۹٣ خورشیدی (۱٠ مه ٢٠۱۴ میلادی)، به‌طور رسمی توسط محمدیونس قانونی، معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان و امیرزی سنگین، وزیر مخابرات و تکنولوژی اطلاعاتی، گشایش یافت[۱]. موقعیت این ماهواره در فضا ۵۰ درجه به‌جانب شرق است.

جای این ماهواره را تا هفت سال دیگر ماهواره جدید خواهد گرفت


[] پیشینه‌ی تاریخی

ماهواره افغان‌ست ۱، در سال ۲۰۰۸ به فضا پرتاب شد و در ماه ژانویه ۲۰۱۴ براساس قرارداد رسمی میان مقامات افغانستان و شرکت فرانسه‌ای یوتل‌ست به افغانستان واگذار شد.[٢]

افغانستان، در ٢٠ ثور (اردیبهشت) سال ۱٣۹٣ خورشیدی (۱٠ مه ٢٠۱۴ میلادی)، به‌طور رسمی، طی یک محفل باشکوه و با حضور داشت مقامات دولتی، وکلای شورای ملی، نماینده‌های رسانه‌های همگانی، در هتل کابل سرینا برگزار شده بود، این ماهواره را عملاً به بهره‌برداری سپرد.[٣]

امیرزی سنگین، وزیر مخابرات افغانستان در مراسم شروع به کار این ماهواره گفت که ماهواره افغان‌ست ۱، که ۱٢ ترانسپاندر ظرفیت فعال دارد[۴]، وضعیت خدمات مخابراتی و نشراتی را در افغانستان متحول خواهد کرد.

بر اساس قراداد امضأ شده، دولت افغانستان سالانه چهار میلیون دلار به شرکت یوتل‌ست فرانسه می‌پردازد و این ماهواره تا هفت سال فعالیت خواهد کرد. مقامات افغانستان می‌گویند درآمد دولت از فعالیت‌های این ماهواره سالانه ۱۵ میلیون دلار خواهد بود.

وزیر مخابرات افغانستان گفت که در جریان هفت سال آینده کار روی ماهواره افغان‌ست ۲ جریان خواهد داشت و پس از این‌که عمر ماهواره فعلی تمام شود، ماهواره جدید جاگزین آن خواهد شد.[۵]


[] ویژگی‌ها

امیرزی سنگین، وزیر مخابرات افغانستان گفت: «برای اولین بار کشور ما افغانستان صاحب ماهواره خود شده است... ما به‌عنوان وزارت مسئول به همکاری وزارت فرهنگ هدف داریم که تمام تلویزیون‌ها و رادیوهای فعال در کابل در تمام نقاط پُرنفوس کشور فعال باشند، هم در شهرهای بزرگ، هم در ولسوالی‌ها و هم در دهات.»

او گفت از دو سال به این طرف با نهادهای مختلف روی دو ابتکار در گستره استفاده از ماهواره کار کرده‌اند. یکی تبدیل سیستم نشر و پخش تلویزیون‌های افغانستان از آنالوگ به دیجیتال است و دیگر فراهم آوری زمینه پخش همه تلویزیون‌های افغانستان از طریق ماهواره است.

مشکل فریکونسی در سال‌های گذشته مشکلاتی را ایجاد کرده که با تبدیل سیستم نشراتی به دیجیتال این مشکل رفع خواهد شد و زمینه برای ایجاد تلویزیون‌های بیشتر فراهم می‌شود. با تبدیل سیستم آنالوگ به دیجیتال مردم به تصویر با کیفیت بلند دسترسی خواهند داشت، با کمبود فریکوینسی مواجه نخواهند شد و به گفتۀ سنگین «از همه مهم‌تر که گسترش پوشش نشراتی برای تلویزیون‌های افغانستان به ولایات و روستاها با قیمت ارزان مهیا خواهد شد.»

از طریق ماهواره افغان‌ست ۱، در حال حاضر ده شبکه تلویزیونی افغانستان و دو شبکه تلویزیونی خارجی قابل دسترس است. این ماهواره آن‌گونه که مسئولان دولتی می‌گویند ظرفیت بلند دارد و کشورهای همسایه افغانستان مثل ایران، پاکستان، تاجیکستان و کشورهای شرق میانه را تحت پوشش قرار خواهد داد.

افغانستان ۸۹ شبکه تلویزیونی و ۲۲۰ ایستگاه رادیویی دارد که در آینده نزدیک همه‌ی آن‌ها به ماهواره وصل خواهند شد.[٦]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ماهواره افغان ست یک افتتاح گردید، وب‌سایت رسمی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی - جمهوری اسلامی افغانستان: شنبه ٢٠ ثور ۱٣۹٣ - ۱٠ مه ٢٠۱۴.
[٢]- فعالیت نخستین ماهواره افغانستان آغاز شد، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: شنبه ٢٠ ثور ۱٣۹٣ - ۱٠ مه ٢٠۱۴.
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت رسمی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی - جمهوری اسلامی افغانستان
وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان



[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]