جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ شهریور ۲۶, چهارشنبه

بازشناسی قرآن

از: مهدیزاده کابلی

بازشناسی قرآن

بخش نخست

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


قرآن از نظر مسلمانان، کتابی‌ست کلام خدا، كه تمامش از آغاز تا انجام، كلمه به كلمه توسّط جبرییل (فرشتۀ خدا) بر محمد، پیامبر اسلام، نازل شده، بر دلش نقش بسته، از دو لبش جارى شده و امروز از پس چهارده قرن، همان‌سان در دسترس است كه به‌زمان گيرندۀ وحى، ياران وی دريافت داشته‌اند.[۱]

از آنجایی‌که این ادعا مبتنی بر آیات صریح قرآن است و قرآن بر این نکته تأکیذ فراوان کرده که آیات این کتاب وحی الهی بر پیامبر اسلام است[٢] و در درون مایه‌ی آن هرگز تردید نکنید[٣]، چون‌که باطل در آن راه ندارد[۴] و اين خود خدا است كه حافظ و نگهبانش است[۵]، سبب شده است، از صدر اسلام تاکنون، کمتر مسلمانی با دیده‌ی تردید بر آن بنگرد.

با این حال، چنان‌که قرآن ادعا دارد، صاحب کلام فقط خداست. اگر این موضوع حقیقت نداشته باشد، قرآن شرم‌آورترین کتاب دروغ است[٦]. بنابراین، در این بازشناسی، پس از شناخت کلی قرآن، به نقد و بررسی این ادعا می‌پردازیم و در نهایت به این پرسش که «صاحب کلام کیست: خدا یا محمد؟» پاسخ روشن خواهیم گفت.


[] نام‌های قرآن




[] واژه‌شناسی قرآن




[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- رامیار، محمود، تاریخ قرآن، ج ۱، ص ۱
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

دست‌نوشته‌های مهدیزاده کابلی، از مجموعه‌های نوشتارهای «دین‌شناسی و اسلام‌شناسی: بازشناسی قرآن» مربوط به سال‌های ۱٣٨٢-۱٣٨۴ خورشیدی.