جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۱, سه‌شنبه

ميراث سياسی حامد کرزی

گزارش از: پروانه هدايت

بر افغانستان چه گذشت؟

ميراث سياسی حامد کرزی

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


برگزاری انتخابات رياست جمهوری در افغانستان و وجود زمينه‌ای برای رفتن مردم به‌پای صندوق‌های رأی، به‌خودی خود شايد ميراث گرانبهايی به‌حساب آيد که حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان، پس از رفتن خود به‌جا خواهد گذاشت.



[] ميراث سياسی حامد کرزی

با این‌که هیچ‌یک از سال‌های دوران ریاست جمهوری حامد کرزی خالی از انتقاد نبوده، با این‌که در کارنامه‌اش دوروی، ضعف و انفعال در برخورد با فساد دولتی را دارد، اما فراموش نکنیم مسئولیت رهبری کشوری را بر عهده داشته که در نتیجه سال‌ها جنگ و خشونت‌های خونین زخم عمیق بر چهره دارد. او نخستین رئیس جمهوری افغانستان است که بر بستر یک روند دمکراتیک و در نهایت رغبت جایگاه کنونی‌اش را به دیگری می‌سپارد.

روز شانزدهم فروردین، روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، لحظه تاریخی در حیات سیاسی و اجتماعی افغانستان به‌شمار می‌رود. قانون اساسی که در حال حاضر حامد کرزی را از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری منع می‌کند، همان قانون اساسی است که در واقع پیش‌نویس آن با کمک شخص حامد کرزی نوشته شد. هدایت امین ارسلا، یکی از نامزدهای انتخاباتی، که در دوران زمامداری حامد کرزی در مقام یک وزیر ارشد خدمت کرده است، از خدمات او با تحسین یاد می‌کند:

    «این اولین‌بار در تاریخ افغانستان است که یک رئیس جمهور به‌طور دمکراتیک و با رای مردم جایش را به فرد دیگری واگذار می‌کند. و تنها کسی که اجازه می‌دهد چنین چیزی صورت بگیرد. خب به‌نظرم، این به‌خودی خود خیلی قابل احترام است.»

کرزی دوازده سال پیش، وقتی آمریکا و متحدانش تصمیم گرفتند رهبری افغانستان را به او بسپارند، وارث یک کشور از هم پاشیده شد. آن‌ها با انتخاب کرزی امیدوار بودند بتوانند به تفرقه‌های قومی پایان بدهند. با دشمنان دیروز دوستی کنند، و افغان‌ها را باهم آشتی بدهند.

حامد کرزی در حالی از نردبان قدرت پایین می‌آید که افغانستان با این‌که قدم‌های یزرگی در عقب نشاندن طالبان برداشته، اما کابوس بازگشت آن‌ها، و شروع یک جنگ داخلی دیگر رهایش نکرده است. زنان افغان، اکنون در بسیاری از بخش‌های افغانستان فرصت رشد دارند. درهای مدارس بر روی دختران افغان باز است. نهادهای دولتی یکی پس از دیگری در جای جای مملکت جوانه می‌زند و مردم یارای اظهارنظر دارند. اما فساد گسترده، حاکمیت ضعیف و فقر مناطق حومه و جنوب و شرق افغانستان، جایی‌که طالبان در آن‌ها هنوز ریشه دارد، موجب می‌شود که دولت برای ادامه حیات خود نیاز به همکاری با طالبان داشته باشد.

مخالفان حامد کرزی، به او خرده می‌گیرند که جنگسالاران سابق و دشمنان مردم را به‌کار می‌گیرد. اما طرفداران او می‌گویند کرزی چاره‌ای جز این نداشت، چون ائتلاف به رهبری آمریکا جنگسالاران سابق را برای جنگ با طالبان اجیر می‌کرد.[۱]





[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی از ویدیوی صوتی‌تصویری، به‌شکل نوشتاری بازنویسی شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ميراث سياسی حامد کرزی، گزارش از پروانه هدايت، صدای آمریکا (بخش فارسی): ۱۱ فروردین ۱۳۹۳



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

بخش فارسی صدای آمریکا