جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ شهریور ۳۱, دوشنبه

حکومت سیزده ساله کرزی

از: صفحه ویژه بی بی سی

حکومت سیزده ساله کرزی

(به روایت تصویر)

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


حامد کرزی براساس توافق‌نامه جلسه بن آلمان در بیست دوم دسامبر ۲۰۰۱ به‌عنوان رئیس دولت موقت به‌کار آغاز کرد و شش ماه بعد رئیس دولت انتقالی شد. او در دو دور پنج ساله هم رئیس جمهوری بود. او از این سیزده سال حکومت چه میراثی به‌جا می‌گذارد؟


[] نقاط قوت و ضعف کارنامه حامد کرزی

حامد کرزی نخستین رئیس جمهوری منتخب افغانستان پس از سیزده سال زمامداری، سرانجام جای خود را به رئیس جمهوری جدید افغانستان داد. در بیش از یک دهه اخیر او شناخته‌شده‌ترین چهره‌ی سیاسی افغانستان بوده است و بخشی از کامیابی‌ها و ناکامی‌های افغانستان حاصل سیاست‌هایی است که او در این سال‌ها در پیش گرفت.

کرزی خود از دستاوردها و فراز و فرودهای حکومتش یاد کرده و گفته که سیزده سال پیش اداره دولتی در افغانستان اصلاً وجود نداشت و حالا صدها مرتبه بهتر شده است. او هم‌چنین تشکیل اداره مستقل اصلاحات اداری را از دیگر محصولات حکومت خود خوانده است.

کرزی برگزاری انتخابات جنجالی ریاست جمهوری را مثال زد و گفت که انتخابات نشان داد که میان افغان‌ها وحدت ملی تأمین شده چرا که اقوام مختلف در ستادهای مختلف جا داشتند و هر نامزد از هر گوشه افغانستان رای آورد. پس از چندین دوره بحران و حاکمیت طالبان در افغانستان، سطح انتظار مردم در ابتدای زمامداری حامد کرزی، به‌شکل طبیعی از حکومت او پایین بود اما با سرازیر شدن کمک‌ها و مستقر شدن نهادهای بین‌المللی و ۱٣ سال حکومت متمادی، حال مردم افغانستان می‌توانند برآیند واقعی کار دولتمردان‌شان را مورد قضاوت قرار دهند.

برخی کارشناسان کارنامه حکومت حامد کرزی را در زمینه حقوق بشر، مثل آزادی بیان و حقوق زنان، قابل ملاحظه می‌دانند. رابطه با همسایگانی مثل پاکستان، ایران و رابطه با آمریکا و کشورهای اروپایی هم از جمله مواردی است که فراز و فرود زیادی داشته است.

حوزه بهداشت و درمان با بودجه‌ای بیش از یک میلیارد و دویست میلیون دلار گرچه گسترش زیادی در افغانستان داشته اما هنوز نتوانسته است از سفرهای درمانی سالانه هزار نفر به کشورهای همسایه جلوگیری کند. طبق اعلام وزارت صحت افغانستان، میانگین عمر افغان‌ها از ۴۵ به ۶۳ سال افزایش یافته است.

به هر حال، آنچه از حکومت سیزده سالۀ حامد کرزی به میراث مانده، یک خزانۀ خالی، اقتصاد رکودزده و امنیت‌شکنندۀ افغانستان است.


[] ...


[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

1 2 3 4