جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ شهریور ۲۸, جمعه

انتخابات افغانستان و نگرانی سازمان ملل

گزارش از: بی بی سی

نگرانی سازمان ملل از جنگ

در صورت عدم توافق نامزدان انتخابات افغانستان

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]



[] نگرانی سازمان ملل از جنگ

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که تشکیل حکومت وحدت ملی یگانه گزینه برای جلوگیری از بروز کشمکش‌ داخلی و بروز بحران در افغانستان است.

یان کوبیش گفته که تشکیل حکومت وحدت ملی یگانه گزینه است

یان کوبیش که روز گذشته از طریق یک کنفرانس ویدیویی در جلسه شورای امنیت در مورد «پیشرفت‌ها و چالش‌های» کوتاه مدت و درازمدت افغانستان و تحولات انتخاباتی سخن می‌گفت، اظهار داشت: «هیچ راهی بهتر از تشکیل حکومت وحدت ملی با رئیس جمهوری منتخب و مورد تایید کمیسیون انتخابات در همکاری با رئیس شورای اجرائیه جدید نیست.»

اشاره کوبیش به راه حل پیشنهادی برای بن‌بست انتخاباتی افغانستان است که براساس آن، رئیس جمهوری با همکاری یک رئیس شورای اجرائیه، اداره امور را در دست خواهد گرفت. در این طرح، قاعدتاً نامزدی که برنده انتخابات نشده یا فرد مورد نظر او سمت ریاست شورای اجرائیه را در دست می‌گیرد.

کوبیش وضعیت کنونی افغانستان را بحرانی توصیف کرده و گفته است که به‌خاطر بن‌بست انتخاباتی کنونی در افغانستان نتوانسته که در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل حضور فیزیکی داشته باشد.

او در بخشی از سخنان خود تأکید کرد که «دولت وحدت ملی بازنده ندارد» و افزود اگر تا زمان اعلام نتیجه نهایی انتخابات توافقی بر سر اختلاف انتخاباتی به‌دست نیاید، امکان بروز تحرکات جدید نیرومند و حتی وقوع جنگ موجود است.

در متن بیانیه‌ کوبیش که از سوی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان منتشر شده، به نقل از او آمده که تمام گزینه‌های دیگر یا افغانستان را با خطرهای شدید مواجه می‌کند و یا سبب تضعیف قانون اساسی می‌شود.

از آغاز روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در دهم عقرب (آبان) سال گذشته میلادی شروع شد تا کنون یازده ماه گذشته اما افغان‌ها هم‌چنان در حاشیه بحران سیاسی و بن‌بست انتخاباتی، منتظر اولین انتقال قدرت به‌طور مسالمت‌آمیز اند.

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان که تا حالا دو بار با تأخیر در انتقال قدرت به جانشینش موافقت کرده، گفته که صبرش به سر رسیده است.

اشرف‌غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، دو نامزد این انتخابات، در بیش از دو ماه گذشته که جان کری وزیر امور خارجه برای شکستن بن‌بست انتخابات به افغانستان سفر کرد و طرح تشکیل حکومت وحدت ملی را پیش کرد، تا حالا نشست‌های دو جانبه و چند جانبه متعددی را پشت‌سر مانده‌اند که همگی بی‌نتیجه بوده است.

کمیسیون‌ برگزاری انتخابات که به‌دنبال اعلام نتایج ابتدایی و نارضایتی دو نامزد، کل آرای ریخته‌شده در صندوق‌ها را بررسی و شمارش مجدد کرده، قرار است به زودی نتیجه شمارش آرا را اعلام کند.

رهبران جهادی افغان و مسئولان قوای سه‌گانه امروز در محلی اعلام‌نشده، با دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری دیدار خواهند کرد که دو طرف را برای تشکیل دولت وحدت ملی برای رسیدن به نتیجه‌ای «فوری و سریع» کمک کنند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد گفته که بن‌بست طولانی انتخاباتی در افغانستان در «رکود اقتصادی و افت چشمگیر درآمدهای این کشور» نقش داشته و این کشور برای رویارویی با مخالفان مسلح نیازمند استقرار دولتی جدید است.

کوبیش هم‌چنین از «تلاش‌ها برای اخلال و تسلط در سراسر کشور توسط گروه‌های شورشی داخلی در همکاری با گروه‌های تروریستی بین‌المللی» هشدار داد و گفت که همزمان با خروج نیروهای بین‌المللی، نیروهای امنیتی افغانستان به پشتیبانی نیازمند دارند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- نگرانی سازمان ملل از جنگ در صورت عدم توافق نامزدان انتخابات افغانستان، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: جمعه ۱۹ سپتامبر ٢٠۱۴ - ٢٨ شهریور ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان