جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ شهریور ۲۸, جمعه

انتخابات آلوده و جنجالی

گزارش از: بی بی سی

کمیسیون شکایات انتخاباتی

تصمیم در مورد انتخابات ریاست جمهوری نهایی شد

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی اعلام کرد که تصمیم این کمیسیون در مورد شکایت‌های مرتبط با دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نهایی شده است.

ستار سعادت رئیس این کمیسیون در نشست خبری امروز گفت که آن‌ها امروز تصمیم نهایی خود را در مورد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به کمیسیون مستقل انتخابات می‌فرستند و کمیسیون مستقل انتخابات ۲۴ ساعت فرصت دارد تا به این تصمیم اعتراض کند در غیر آن باید مطابق به قانون، نتیجه انتخابات را اعلام و نامزد پیروز انتخابات را معرفی کند.


[] تقلب در انتخابات

ستار سعادت گفت که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مشکلات زیادی وجود داشت. او از کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات به‌عنوان عامل اصلی تقلب در انتخابات یاد کرد. وی هم‌چنان دو تیم انتخاباتی را در تقلب در انتخابات مسئول دانست و گفت: «هر دو طرف در تقلب دست داشتند شاید کمتر و زیادتر. آن‌ها به‌جای اتکأ به آرای واقعی مردم به تقلب هم متوسل شدند و انتخابات را آلوده ساختند.»

سعادت گفت که کمیسیون مستقل انتخابات به اساس صلاحیت قانونی خود کمیته‌ای را برای شناسایی کارمندان متقلب در کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی تشکیل می‌دهد. وی تأکید کرد که کارمندانی که در نتیجه کار این کمیته شناسایی می‌شوند در فهرست سیاه قرار خواهند گرفت و پس از این اجازه کار کردن در کمیسیون‌های انتخاباتی را نخواهند داشت و افزود که افراد متقلب هم‌چنان به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

نادر محسنی سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی نیز گفت که پرونده اتهام تقلب به ضیاءالحق امرخیل هنوز باز است و تحقیقات در مورد آن ادامه دارد.

به گفته وی، سازمان ملل متحد برای تشخیص صحت فایل صوتی که به اساس آن امرخیل متهم به تقلب شده بود، با آن‌ها همکاری نکرده و آن‌ها اکنون منتظر نظر کارشناسانه ریاست امنیت ملی، دادستانی کل و نهادهای مرتبط دیگر به این قضیه هستند.

ضیاءالحق امرخیل رئیس پیشین دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات بود که از سوی ستاد اصلاحات و همگرایی به‌دست داشتن در تقلب متهم شد و به‌دنبال آن انتخابات جنجالی شد.

هم‌چنان رئیس کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی امروز بیان کرد که کارمندان موقت در محلاتی که آرای‌شان باطل شده و یا فورم‌های نتایج آن‌ها دست‌کاری شده بود نیز دیگر اجازه کار کردن در کمیسیون‌های انتخاباتی را نخواهند داشت.

تصمیم کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در حالی نهایی می‌شود که هنوز نامزدان انتخابات افغانستان برای تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق نرسیده‌اند و اختلافاتی میان آن‌ها باقی مانده است. این روزها دیدار نامزدان با نمایندگان جامعه جهانی جریان دارد تا این مشکل با میانجگری آن‌ها به پایان برسد.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- کمیسیون شکایات انتخاباتی: تصمیم در مورد انتخابات ریاست جمهوری نهایی شد، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: پنج‌شنبه ۱٨ سپتامبر ٢٠۱۴ - ٢٧ شهریور ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان