جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ شهریور ۲۲, شنبه

افغانستان نیروی هوایی دارد؟

از: ندا فرحت

ده سال پس از بن اول

افغانستان نیروی هوایی دارد؟

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


شامگاه یک روز پائیزی، یک درگیری در ولسوالی (شهرستان) برگ متال ولایت نورستان تازه پایان یافته است.

نیروی هوایی افغانستان هنوز در عملیات جنگی شرکت نمی‌کند و تنها وظیفه تدارکاتی دارد

سربازان ارتش و پلیس افغانستان روزها در سرمای شدید جنگیدند تا این منطقه را از افراد وابسته به گروه طالبان پاکسازی کنند.

حالا نیروی هوایی افغانستان آمده تا از کسانی که در جنگ زمینی با طالبان درگیرند حمایت کند.

پرواز هلی‌کوپترهای ارتش افغانستان بر فراز برگ متال به نیروهای زمینی می‌فهماند که محموله‌های امدادی از فرودگاه نظامی کابل به آن‌ها رسیده است.

هلی‌کوپترهای مربوط به ارتش افغانستان غرش‌کنان از میان دره‌های پر پیچ و خم نورستان می‌گذرند و در ولسوالی برگ متال به زمین می‌نشینند، محلی که هنوز ممکن است نیروهای شورشی در گوشه و کنار آن به کمین نیروهای افغان و متحدان بین‌المللی‌اش نشسته باشد.

ماموریت این هلی‌کوپترها فقط تامین تدارکات مورد نیاز سربازان ارتش در مناطق جنگی است.

ژنرال عبدالوهاب وردک، فرمانده نیروی هوایی افغانستان می‌گوید در چند سال گذشته فقط توانسته‌اند بخش تدارکاتی و حمل و نقل نیروی هوایی را فعال سازند. ده سال قبل از اجلاس بن اول جامعه جهانی متعهد شد که ارتش و پلیس افغانستان را بازسازی کند. ده سال بعد و در آستانه بن دوم، نیروهای هوایی ارتش تنها می‌توانند در زمینه حمل و نقل فعالیت کنند.


[] توانایی جنگی

فردوگاه نظامی کابل روزانه شاهد پروازهای زیادی است. بیشتر این هواپیماها برای انتقال تجهیزات نظامی و نیرو و یا کمک به زخمی‌ها به صحنه‌های عملیات جنگی پرواز می‌کنند. اجرای عملیات هوایی در افغانستان تا هنوز به دوش سربازان خارجی است.

حملات هوایی از سوی ناتو انجام می‌شود

وزارت دفاع افغانستان به تازگی کار روی طرحی را آغاز کرده که به نیروی هوایی این کشور توانایی رزمی هم می‌دهد.

ژنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید: «دید جامعه جهانی این است که اولویت ما فعلاً قوای زمینی است. می‌گویند از لحاظ هوایی ما شما را حمایت می‌کنیم. وقتی نیروهای زمینی تقویت شد در مرحله دوم نیروی هوایی را تقویت می‌کنیم.»

او افزود: «آن‌ها کوشش می‌کنند نظریات خود را عملی کنند، اما تلاش ما این است که آن‌ها را قانع کنیم که همزمان نیروی زمینی و هوایی ما را تقویت کنند، تا به مرحله‌ای برسیم که نیروی مجهز و مستقل هوایی داشته باشیم».


[] خلبانان سالمند، هواپیماهای جوان

در حال حاضر افغانستان چیزی بیشتر از پنجاه فروند هواپیما دارد. بخشی از این هواپیماها به تازگی توسط جامعه جهانی خریداری شده و در اختیار این کشور قرار گرفته است.

افغانستان به‌شدت کوهستانی است

هواپیماهای جدید جاگزین هواپیماهای روسی شده که در گذشته، ارتش افغانستان از آن استفاده می‌کرد.

نیروی هوایی افغانستان حدود ششصد خلبان دارد که بیشترشان تجربه پرواز با هواپیماهای ساخت شوروی پیشین را دارند و حالا، آموزش کارمندان بخش نیروی هوایی برای پرواز با هواپیماهای جدید کار پُرهزینه و زمان‌گیر است.

ژنرال عبدالوهاب وردک، فرمانده نیروهای هوایی افغانستان می‌گوید بزرگ‌ترین چالش در برابر آن‌ها آموزش پرسنل نیروی هوایی است.

او می‌گوید: «در حال حاضر ده‌ها تن از سربازان نیروی هوایی در خارج از کشور در حال آموزش‌اند و ما تصمیم داریم مرکز تعلیمی نیروی هوایی را در ولایت هرات گشایش دهیم. افتتاح این مرکز ما را قادر می‌سازد که آموزش نیروی هوایی در داخل کشور را پس از وقفه بیست و دو ساله از سر بگیریم.»

ژنرال وردک می‌گوید: «مشکل بزرگ ما این است که بیشتر خلبانان ما سالمند شده‌اند و ما کادرهای جوان کمتر داریم.»

تا حدود بیست سال پیش، افغانستان دارای نیروی قوی و مجهز هوایی بود و بیشتر از چهار صد هواپیما داشت. اما در دوران جنگ‌های داخلی، بیشتر این هواپیماها و تجهیزات از بین رفت.

دولت افغانستان و متحدان بین‌المللی‌اش امیدوار هستند که تا سال ۲۰۱۶ میلادی بتوانند نیروی هوایی این کشور را احیا کنند.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ندا فرحت، ده سال پس از بن اول؛ افغانستان نیروی هوایی دارد؟، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: شنبه ٠٣ دسامبر ٢٠۱۱ - ۱٢ آذر ۱٣۹٠



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان