جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ شهریور ۱۸, سه‌شنبه

اجلاس سران ناتو در ولز

گردآوری از: مهدیزاده کابلی، بر اساس گزارش‌های بی بی سی

افغانستان ٢٠۱۴

اجلاس سران ناتو در ولز

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


شهر نیوپورت ولز[۱] در بریتانیا میزبان اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو بود[٢]. این نشست در روزهای چهارم و پنجم سپتامبر سال ٢٠۱۴، با حضور سران ٦۰ کشور جهان برگزار شد[٣] و با آن که افغانستان پس از اوکراین، عراق و سوریه، جایگاه چهارم را در اجندای (دستورکار) نشست سران ناتو در ولز داشت[۴]، اما در واقع، موضوع نخست مورد بحث آن‌ها بود.[۵]

سران ناتو گفته‌اند که به حمایت از افغانستان متعهدند

بریتانیا بعد از ۲۴ سال بار دیگر میزبان اجلاس سران ناتو بود که هر دو سال یک‌بار گردهم می‌آیند.

مجموع اعضای هیات‌های دعوت‌شده در این اجلاس چهار هزار نفر بودند. ده هزار تن نیز مامور فراهم‌آوری تسهیلات و انجام امور اجلاس سران ناتو شده بودند. افزون بر این، حدود ۲۵ هزار مسافر اضافی در خدمات حمل‌ونقل شهری مشغول شدند و حدود ۲۰ هزار نفر برای برگزاری تظاهرات به ولز رفتند. زیرا، معمول است که برخی از معترضان به سیاست‌های اقتصادی و نظامی کشورهای عضو ناتو در شهری که اجلاس سران این سازمان برگزار می‌شود، راه‌پیمایی کنند.

بریتانیا پس از بیست و چهار سال باردیگر میزبان اجلاس سران ناتو شده است

این اجلاس را هزاروپانصد رسانه پوشش داد و در محلی که اجلاس برگزار شد، ۱۱۰ مدرسه (مکتب) بسته شد چیزی که موجب نارضایتی خانواده‌های ساکن در نزدیکی محل اجلاس گردید.

در چهار سمت محل برگزاری اجلاس، دروازه‌های مجهز به سیستم هشداردهنده، نصب شده است

در کاردیف مرکز ولز، مساحتی ۱۲ مایلی را با موانع فلزی پوش امنیتی داده بودند و در نقاط مختلف، دروازه‌های ورودی با سیستم هشداردهنده نصب شده بود، در عین حال، نزدیک به ده هزار پلیس برای تامین امنیت این اجلاس مامور بودند.[٦]


[] مهمانی که به ولز نیامد

اجلاس سران ناتو در ولز بریتانیا، یک مهمان غایب داشت، این مهمان که رهبران ناتو در اجلاس ولز منتظر دیدار او بودند، رئیس جمهوری جدید افغانستان بود.[٧]

دولت باراک اوباما و متحدانش در ناتو می‌خواستند رئیس جمهوری جدید افغانستان را در این نشست ببینند و امضای موافقت‌نامه امنیتی و موافقت‌نامه وضعیت نیروهای ناتو در افغانستان پس از ۲۰۱۴ را به فرجام برسانند.[٨]

این موافقت‌نامه‌ها به نیروهای آمریکایی و ناتو اجازه می‌دهند تا سال ۲۰۱٦ در افغانستان بمانند. زیرا براساس توافقات کنونی ماموریت نیروهای ناتو تا پایان سال جاری میلادی در افغانستان پایان می‌یابد. هدف این است تا از خروج شتاب‌زده این نیروها که احتمالاً موجب تقویت شورشیان در افغانستان خواهد شد، جلوگیری شود.[۹]

جان کری، وزیر خارجه آمریکا تلاش‌ها برای ایجاد یک دولت وحدت ملی میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدز را همچنان ادامه می‌دهد.

اما به‌دلیل مشخص‌نشدن نتیجه‌ی انتخابات، بسم‌الله محمدی وزیر دفاع افغانستان ریاست هیأت افغانستان در این نشست را به‌عهده داشت.[۱٠]

در حالی‌که این نشست با بحث بر سر آینده ناتو در افغانستان آغاز شد، انتظار نمی‌رفت که با توجه به وضعیت مبهم و نگران‌کننده‌ی در افغانستان، تصمیم نهایی در این نشست در مورد این کشور اتخاذ شود. با این وجود آنرس فو راسموسن، دبیرکل ناتو گفت: «ما یک ماموریت جدید برای آموزش، مشوره‌دهی و کمک به نیروهای افغان را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و این ماموریت زمانی آغاز می‌شود که چارچوب‌های حقوقی آن فراهم باشد. بنابراین، بسیار مهم است که روند انتخابات در افغانستان به نتیجه برسد. نتیجه‌ای که مورد قبول هر دو نامزد و مردم افغانستان باشد.»[۱۱]

بسم‌الله محمدی به نمایندگی از افغانستان در نشست ولز شرکت کرد

با این حال، بسم‌الله محمدی گفت: دستاورد نشست ولز «بیشتر از توقع ما بود»[۱٢]. دستاورد مورد اشاره وزیر دفاع افغانستان افزایش یک میلیارد دلاری است که آمریکا سالانه به نیروهای امنیتی افغانستان می‌دهد.

آمریکا در اجلاس شیکاگو در سال ۲۰۱۲ وعده داده بود که تا سال ۲۰۱۷ مبلغ چهار میلیارد و صد میلیون دلار به ۲۳۸ سرباز نیروهای مسلح افغانستان کمک می‌کند، اما در اجلاس ولز باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفت که این مبلغ را به ۵،۱ میلیارد می‌رساند تا شمار نیروهای افغان به ۳۵۲ هزار نفر برسد.[۱٣]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ولز دارای تاریخ طولانی است. از سال ۱۳۰۱ میلادی به بعد مرسوم بوده که به بزرگ‌ترین فرزند خانواده شاهی لقب شهزاده ولز داده می‌شد. ولز دارای یک شهزاده بود. در حال حاضر شهزاده چارلز شهزاده ولز خطاب می‌شود ولی نقش اجرایی ندارد.
بریتانیا ششمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص ملی و هشتمین اقتصاد از نظر قدرت خرید است. بریتانیا در سال ۱۹۴٦ دارای قدرت اتمی شد و از جمله پنج کشور نیرومند و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌شمار می‌آید.
شمار زیادی در افغانستان بریتانیا را با انگلیس یا انگلستان یکی می‌دانند، بریتانیا از چهار کشور، انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی تشکیل شده و نام کامل آن پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی است.
ولز در غرب بریتانیا واقع است و مساحت این کشور بیش از ۲۰ هزار کیلو متر مربع یا معادل نیم مساحت سویس است و جمعیت آن به بیش از سه میلیون نفر ‌می‌رسد.
ولز از ۱۹۹۷ پارلمان محلی خودش را داشته و در عین حال نمایندگانی در پارلمان بریتانیا دارد.
ولز دارای ٦۰۰ قلعه‌های تاریخی یا کاخ قدیمی است که اولین آن توسط ادوارد اول پادشاه انگلستان در ۱۲۷٦ بنا شده است. (رجوع کنید به: گذشته ولز، در گزارشی زیر عنوان: ولز آماده میزبانی سران ناتو، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: سه شنبه ٠٢ سپتامبر ٢٠۱۴ - ۱۱ شهریور ۱٣۹٣)
[٢]- ضیا شهریار، اجلاس ناتو در ولز و مهمانی که نیامد، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: سه شنبه ٠۴ سپتامبر ٢٠۱۴ - ۱٣ شهریور ۱٣۹٣
[٣]- روزنامه‌های کابل: شنبه، ۱۵ سنبله، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: سه شنبه ٠٦ سپتامبر ٢٠۱۴ - ۱۵ شهریور ۱٣۹٣
[۴]- ضیا شهریار، پیشین
[۵]- روزنامه‌های کابل: شنبه، ۱۵ سنبله، پیشین
[٦]- ولز آماده میزبانی سران ناتو، پیشین
[٧]- انتظار می‌رفت سران ناتو، رئیس جمهوری جدید افغانستان را در این اجلاس ببینند. اما به‌دلیل عدم حل بحران انتخابات و مشخص نشدن رئیس جمهوری جدید، در شورای امنیت ملی افغانستان تصمیم گرفته شد تا بسم‌الله محمدی وزیر دفاع در این نشست شرکت کند.
از عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی نامزدان ریاست جمهوری افغانستان نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده بود.
ستاد عبدالله عبدالله نیز گفته بود که نخست وزیر بریتانیا از او نیز به‌صورت تلفنی دعوت کرده که در این اجلاس شرکت کند ولی به‌دلیل درگیر بودن به مسایل انتخابات افغانستان نمی‌تواند به این اجلاس برود.
از سوی دیگر، ستاد اشرف غنی احمدزی، پیش از برگزاری این نشست، اعلام کرده بود که دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا به‌صورت شخصی از وی برای شرکت در کنفرانس سران ناتو دعوت کرده است ولی تاکنون برای مشارکت در این نشست تصمیم نگرفته است.
اعضای ناتو قبل از این بارها تاکید کرده بودند که رئیس جمهور جدید افغانستان باید در این نشست شرکت کند و ثابت کند که کشورش پس از دریافت میلیاردها دلار کمک نظامی و غیر نظامی در حال ایستاد شدن روی پای خود است.
انتظار می‌رفت مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید تا دو روز پیش از اجلاس سران ناتو در ولز برگزار شود، اما بن‌بست انتخاباتی این روند را حداقل تا چند هفته دیگر به تأخیر انداخت. (رجوع کنید به: ضیا شهریار، پیشین؛ و نیز: وزیر دفاع افغانستان در اجلاس ناتو در ولز شرکت می‌کند، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: سه شنبه ٣۱ اوت ٢٠۱۴ - ٠۹ شهریور ۱٣۹٣)
[٨]-سران ناتو زمانی که آخر سال ۲۰۱۴ میلادی را به‌عنوان پایان ماموریت رزمی خود در افغانستان تعیین کردند، فکر نمی‌کردند که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا این حد به درازا بکشد. آن‌ها تصور می‌کردند که پیمان امنیتی هم پیش از برگزاری نشست ولز امضا می‌شود.
[۹]- ضیا شهریار، پیشین
[۱٠]- همان‌جا
[۱۱]- ضیا شهریار، پیشین
[۱٢]- روزنامه‌ای «ماندگار» این اظهارات محمدی را به‌نحوی به چالش کشیده و نوشته که او «از سر ناگزیری» به‌عنوان نماینده افغانستان در نشست سران ناتو شرکت کرد. به نوشته احمد عمران، نویسنده این روزنامه، ناتو افغانستان را از فهرست موضوع‌های اصلی مورد بحث خود بیرون و اعلام تعهدات خود در قبال افغانستان را به یک فرصت دیگر موکول کرد.
به‌نظر این نویسنده، نبودن فردی به‌عنوان رئیس جمهوری افغانستان در اجلاس باعث شد که سران ناتو از مناسبات تازه نسبت به افغانستان سخن نگویند یا مطالباتی را که محمدی مطرح کرد، جدی نگیرند. مقاله‌نویس ماندگار معتقد است که سران ناتو در ولز تعهد تازه‌ای در قبال افغانستان اعلام نکردند.
حفیظ‌الله زکی در سرمقاله روزنامه افغانستان با عنوان «فرصت‌هایی که از دست می‌رود»، نوشته که موضوع افغانستان در صدر موضوع‌های مورد بحث ناتو در ولز بود، ولی بحران سیاسی و ابهام‌های موجود در سیاست خارجی افغانستان، بر تصمیم‌های سران ناتو در مورد افغانستان «تاثیر منفی» گذاشت. (رجوع کنید به: روزنامه‌های کابل: شنبه، ۱۵ سنبله، پیشین)
[۱٣]- روزنامه‌های کابل: شنبه، ۱۵ سنبله، پیشین



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی برای افغانستان