جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ شهریور ۲۶, چهارشنبه

زن پیشتاز جنبش چپ افغانستان

از: بی بی سی

زن پیشتاز جنبش چپ افغانستان

تصاویری از زندگی آناهیتا راتب‌زاد

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]


آناهیتا راتب‌زاد که از زنان پیشگام در سیاست و فعالیت‌های اجتماعی زنان در افغانستان و از اعضای ارشد شورای رهبری حزب دموکراتیک خلق این کشور بود، یکشنبه هفتم سپتامبر در سن ۸۳ سالگی در آلمان درگذشت. او اولین زن سیاستمدار افغان بود که در سال ۱۹٦۵ به عنوان نامزد حزب دموکراتیک خلق افغانستان در دوره دوازدهم به شورای ملی افغانستان راه یافت. جسد خانم راتب‌زاد، امروز (چهارشنبه ٢٦ شهریور ۱٣۹٣) در مراسمی در منطقه شهدای صالحین کابل به خاک سپرده شد. رومان بریالی، نوه خانم راتب‌زاد، این عکس‌ها را از زندگی سیاسی و اجتماعی او به بی‌بی‌سی فرستاده است.[۱]


[] تصاویری از زندگی آناهیتا راتب‌زاد

آناهیتا راتب‌زاد در کنفرانس‌ باندونگ در اندونزی در یکی از جلسات بنیانگذاری جنبش غیرمتعهدها در سال ۱۹۵۵. او به‌عنوان نماینده زنان افغانستان در این نشست شرکت داشت.
کنفرانس باندونگ ۱۹۵۵
کنفرانس باندونگ (۱۹۵۵)
خانم راتب‌زاد در این تصویر در کنار ببرک کارمل (از طرف راست نفر دوم) رئیس جمهوری سابق افغانستان، سلطان‌علی کشتمند (از طرف راست نفر اول) نخست‌وزیر سابق و میر اکبر خیبر (نفر اول از طرف چپ) از بنیان‌گذاران حزب دموکراتیک خلق در راه‌پیمایی در روز جهانی کارگر در دهۀ ۱۹۶۰
خانم راتب‌زاد در یک راه‌پیمایی اعتراضی در دهۀ ۱۹۶۰ در کنار ببرک کارمل
او در سال ۱۹۶۵ سازمان دموکراتیک زنان افغانستان را بنیاد گذاشت. این سازمان یکی از اولین نهادهای فعال حقوق زنان در افغانستان به‌شمار می‌رود.
سازمان دموکراتیک زنان در کنار حزب دموکراتيک خلق افغانستان فعاليت سياسی می‌کرد و در اولین کنگرۀ این سازمان در سال ١٩٦٧ میلادی، خانم راتب‌زاد به‌‌عنوان رئیس آن انتخاب شد.
آناهیتا راتب‌زاد، محمود بریالی (داماد) و جمیله ناهید (دختر)
خانم راتب‌زاد را می‌توان بنیانگذار جنبش زنان با گرایشات چپی در افغانستان محسوب کرد.
او با استفاده از روابطش با ببرک کارمل و حزب دموکراتیک خلق افغانستان فعالیت زیادی در میان زنان انجام داد. دختر راتب‌زاد، جمیله ناهید (از طرف راست نفر اول) از بلند پایگان حزب و فعال حقوق زنان، خانم محمود بریالی برادر ببرک کارمل بود که بعداً در نتیجه انفجار موشک در کابل، توانایی جسمی‌اش را از دست داد و اکنون در آلمان زندگی می‌کند.
خانم راتب‌زاد همراه با رقیه حبیب ابوبکر، معصومه عصمتی وردک و خدیجه احراری چهار زنی برنده در انتخابات پارلمان ۱۹۶۵ توانستتند به دوره دوازدهم پارلمان راه بیابند.
اناهیتا راتب‌زاد در تلاش جلب همکاری بین‌المللی برای تبلیغ سازمان دموکراتیک زنان افغانستان (دهۀ ۱۹۸۰)
فعالان سازمان دموکراتیک زنان افغانستان در دیدار با اناهیتا راتب‌زاد در مقر سازمان صلح و همبستگی. خانم راتب‌زاد در سال‌های اخیر فعالیت سیاسی‌اش در اواخر دهه هشتاد میلادی، رئیس سازمان صلح و همبستگی افغانستان بود.
آناهیتا راتب‌زاد در این تصویر در کنار (به ترتیب از طرف راست) داکتر نجیب‌الله، رئیس جمهوری سابق، محمداسلم وطنجار، وزیر دفاع، نوراحمد نور، وزیر داخله سابق، صالح‌محمد زیری، وزیر صحت و سلطان‌علی کشتمند، نخست افغانستان (دهۀ ۱۹۸۰)
خانم راتب‌زاد در مدرسهٔ پرستاری شیکاگوی آمریکا مدرک پرستاری گرفت. در این عکس او در سال ۱۹۵۰در هنگام اقامت و تحصیل در آمریکا دیده می‌شود.
اناهیتا راتب‌زاد در بازگشت از سفر امریکا در سمت مدیر بیمارستان مستورات و مدیر مکتب نرسنگ (دهۀ ۱۹۵۰)
در بازگشت از امریکا (۱۹۵۳)
اناهیتا راتب‌زاد با دامادش محمود بریالی
از اناهیتا راتب‌زاد، دو پسر (کنشکا کاکر و عبدالله کاکر) و یک دختر (جمیله ناهید) به‌جا مانده است.


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- زن پیشتاز جنبش چپ افغانستان؛ تصاویری از زندگی آناهیتا راتب‌زاد، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: چهارشنبه ۱٧ سپتامبر ٢٠۱۴ - ٢٦ شهریور ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان