جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۲۸, دوشنبه

خطوط اساسی سیاست دولت

گزارش از: بی بی سی

خطوط اساسی سیاست دولت

در سال ۱٣۹٣


فهرست مندرجات


مراسم تحلیف رئیس جمهوری و رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان، روز دوشنبه ٧ مهر ۱٣۹٣ خورشیدی (٢۹ سپتامبر ٢٠۱۴ میلادی) در کاخ ریاست جمهوری - در کابل - با حضور صدها مهمان داخلی و خارجی برگزار شد[۱] و در این مراسم، علاوه بر اشرف غنی احمدزی، عبدالله عبدالله به‌عنوان رئیس اجرائی، عبدالرشید دوستم معاون اول و سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و محمد خان و محمد محقق نیز به‌عنوان معاونان عبدالله عبدالله ادای سوگند کردند. هم‌چنین، در این مراسم احمدضیا مسعود هم به‌عنوان نماینده فوق‌العاده رئیس جمهوری در امور اصلاحات و حکومتداری خوب معرفی و سوگند وفاداری یاد کرد.

اشرف غنی احمدزی به‌عنوان رئیس جمهور جدید افغانستان سوگند یاد کرد

اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور جدید افغانستان بعد از انجام مراسم تحلیف، در حضور مهمانان داخلی و خارجی، خطوط اساسی دولتش را در امور داخلی و خارجی اعلام کرد.


اصلاح سیستم قضایی

یکی از چالش‌های عمده در افغانستان، فساد در دستگاه قضایی است که همواره مورد انتقاد مردم و جامعه جهانی بوده و گفته شده که به دلیل فساد در دستگاه قضایی این کشور، در خیلی موارد قضایی مردم برای حل دعواهای حقوقی خود به گروه طالبان مراجعه کرده‌اند.

به گمان مردم افغانستان فساد گسترده در این نهاد باعث شده که ناامنی افزایش یابد و نیروهای مخالف دولت تقویت گردند.

اشرف غنی احمدزی اعلام کرد که دولت او صلح پایدار می‌خواهد و صلحی که با عدالت توأم نباشد، ناپایدار است و برای رسیدن به عدالت باید دستگاه قضایی این کشور اصلاح شود.

او به مردم افغانستان وعده سپرد که از تمام صلاحیت‌های خود برای اصلاح نظام قضایی استفاده خواهد کرد و برای انجام اصلاحات در قوه قضائیه یک کمیته با صلاحیت ایجاد خواهد کرد.

رئیس جمهوری جدید افغانستان گفت که دادگاه عالی افغانستان باید در مدت یک ماه، تمام دادگاه‌ها و قضات را بر اساس «اصل مکافات و مجازات» ارزیابی کند.


تفکیک قوا

یکی از موضوعاتی که همواره در افغانستان خبرساز شده دخالت نمایندگان شورای ملی این کشور در امور حکومتی است. مجتبی پتنگ، وزیر داخله (کشور) پیشین افغانستان که توسط مجلس نمایندگان سلب صلاحیت شد، اعلام کرده بود که در حدود چهار ماه بیش از ۱۵ هزار عریضه از سوی نمایندگان به این وزارت رسیده است که حاوی خواسته‌های غیر قانونی بوده است.

احمدزی با اشاره به این موضوع از نمایندگان مجلس خواست که دیگر خواستار ملاقات شخصی با وزیران نباشند. او گفت: «از آن‌ها می‌خواهیم که از ارائه پیشنهاد تقرر و انفکاک مخصوصاً در ادارات امنیتی خودداری کنند.»

در این مراسم عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان نیز سوگند خورد

تداخل کاری وزارت‌خانه‌های مختلف و عدم هماهنگی این نهادها در اجرأ پروژه‌های توسعه‌ای باعث مشکلاتی در گذشته شده بود؛ ولی، احمدزی با اشاره به این مشکلات، برنامه مشخص خود را اعلام کرد.

او با اشاره به صلاحیت‌های رئیس جمهوری به‌عنوان رئیس قوای سه گانه دولت، بر عدم تداخل کاری و پایان فعالیت‌های موازی بین وزارتخانه‌ها و دیگر نهادهای دولتی تأکید کرد.

رئیس جمهوری جدید افغانستان تأکید کرد که با مسئولان هر وزارت‌خانه، تعهدنامه‌ای امضأ خواهد کرد تا برای دفع «علل پدیدۀ شوم فساد» اقدامات همه‌جانبه صورت گیرد.


تأمین و مصارف بودجه

در حال حاضر مرکز‌گرایی و تصمیم به مصرف بودجه از طریق ادارات مرکزی یکی از چالش‌های عمده و دلیل ناکارا بودن طرح‌های توسعه‌ای افغانستان در ولایت‌ها ذکر شده است.

تاکنون اختصاص بودجه به ولایت‌ها در خیلی موارد بر روی کاغذ باقی مانده و با توجه به این نگرانی، احمدزی اعلام کرد که بودجه ملی را مستقیماً به ولایت‌ها انتقال می‌دهد.

او گفت که به کمک جامعه جهانی به تسلیح و تجهیز نیروهای امنیتی افغان نیاز دارد و از کمک جهانی برای تقویت این نیروها استفاده خواهد کرد.

نگرانی از نحوه مصرف کمک‌های بین‌المللی در ۱۳ سال گذشته باعث شده که احمدزی در روز اول کاری خود از کمک‌کنندگان بین‌المللی بخواهد که کمک‌های خود را «مؤثر و شفاف» بسازند.

به نظر رئیس جمهوری جدید افغانستان «بهترین کمک از طریق بودجه دولت است» و ابراز امیدواری کرد که این موضوع جامعه عمل بپوشد.


سیاست خارجی

بخش دیگری از سخنرانی احمدزی به سیاست خارجی افغانستان در آینده اختصاص یافته بود.

او گفت: «سیاست خارجی برای ما اهمیت حیاتی دارد. امنیت در افغانستان با امنیت در دنیا گره خورده است. قاچاق مواد مخدر یک مشکل جهانی است.»

احمدزی تاکید کرد که نیاز دارد تا پنج حلقه را در روابط خارجی خود مشخص کند و گفت که «امیدواریم با تأمین ارتباط با این پنج حلقه به امنیت، توسعه و تحول برسیم.»

حلقه اول سیاست خارجی او با کشورهای همسایه بود و تأکید کرد که بی‌ثباتی در کشورهای همسایه با بی‌ثباتی در کشورش ارتباط دارد و افغانستان نیاز دارد تا با کشورهای همسایه یک پیمان همکاری منطقه‌ای امضأ کند.

اشرف غنی در مراسم امروز از همسرش رولا غنی نیز سپاسگزاری کرد

احمدزی حلقه دوم را کشورهای اسلامی خواند و گفت اولین سفر خارجی او زیارت خانه کعبه در عربستان سعودی خواهد بود.

او در زمانی که وزیر مالیه افغانستان بود نیز از نقش کم‌رنگ کشورهای اسلامی در بازسازی افغانستان انتقاد می‌کرد.

آقای احمدزی گفت که حلقه سوم سیاست خارجی دولت او کشورهای آمریکا، کانادا و ژاپن هستند و تأکید کرد که «صلح هدف استراتژیک ما است» و

رئیس جمهوری جدید افغانستان حلقه چهارم سیاست خارجی کشورش را رابطه با کشورهای آسیایی خواند و گفت که «افغانستان را به چهارراه آسیا و پل منطقه» تبدیل خواهد کرد.

او با اشاره به فقر گسترده در کشورهای آسیایی افزود که «تلاش ما آن است که در این قاره به فقرزدایی برسیم».

حلقه پنجم سیاست خارجی احمدزی، سازمان‌های بین المللی بود. او گفت: «ما نیت، برنامه و اراده به اصلاحات داریم. ما امیدواریم که با تامین ارتباط با این پنج حلقه به امنیت، توسعه و تحول برسیم.»

احمدزی همچنین تاکید کرد که از خاک افغانستان علیه هیج کشوری استفاده نخواهد شد و از کشورهای همسایه نیز توقع مشابه دارد.


گروه‌های مسلح و مخالفان

گروه‌های مسلح غیر مسئول و نیروهای مخالف همانند گروه طالبان و حزب اسلامی حکمتیار از چالش‌های مهم فراروی امنیت افغانستان به‌حساب می‌آیند.

احمدزی در مراسم تحلیف گفت: «اختلاف‌های سیاسی از طریق راه‌های سیاسی حل می‌شود. از گروه طالبان و حزب اسلامی می‌خواهیم که برای مذاکرات سیاسی حاضر شوند.»

احمدزی وعده داد که به استفاده غیرقانونی و نامشروع از سلاح نقطۀ پایان خواهد گذاشت.


توسعه اقتصادی و مبارزه با فساد

بخشی از سخنرانی احمدزی به توسعه اقتصادی و مبارزه با فساد اداری اختصاص یافته بود. رئیس جمهوری افغانستان دربارۀ توسعه اقتصادی این کشور گفت که با توجه موقعیت جغرافیایی افغانستان، این کشور را به کشوری تجارتی تبدیل خواهد کرد. او گفت که «معادن می‌توانند افغانستان را به کشوری صنعتی تبدیل کنند.»

رئیس جمهوری جدید افغانستان افزود: «تا حال امنیت به‌معنای فیزیکی آن مطرح شده بود، اما مفهوم مهم‌تر از آن امنیت بشری است.»

او در بخش دیگری از سخنان امروز خود به رواج ارتشا در افغانستان اشاره کرد و گفت که رشوه‌دهنده و رشوه‌گیرنده هر دو مایۀ فسادند و با هر دو برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

احمدزی در این مراسم به‌صورت رسمی قدرت را در ارگ ریاست جمهوری از حامد کرزی که ۱۳ سال زمامداری امور این کشور را به‌عهده داشت، تحویل گرفت.[٢]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- انتقال قدرت در افغانستان (مراسم تحلیف رئیس جمهوری)، از دانشنامۀ آریانا: دوشنبه ٢۹ سپتامبر ۲۰۱۴ - ٧ مهر ۱٣۹٣
[٢]- اشرف غنی احمدزی خطوط اساسی سیاست دولتش را تشریح کرد، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: دوشنبه ٢۹ سپتامبر ۲۰۱۴ - ٧ مهر ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان