جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ آبان ۴, یکشنبه

مقاله‌ای ضداسلامی روزنامه افغانستان‌اکسپرس

گزارش از: بی بی سی

مقاله‌ای ضداسلامی روزنامه افغانستان‌اکسپرس

واکنش حکومت افغانستان


فهرست مندرجات


حکومت افغانستان به وزارت‌ داخله دستور داده که مسئولان انتشار یک مقاله‌ی «ضد اسلامی» در روزنامه‌ انگلیسی زبان افغانستان‌اکسپرس چاپ کابل را بازداشت کند.

اشرف‌غنی احمدزی رئیس جمهوری افغانستان در نشستی با بزرگان دینی که برای تأمین امنیت مراسم عاشورا برگزار شده بود، نشر این مقاله را «توهین به تمام امت اسلامی» خوانده و گفته که وزارت فرهنگ این موضوع را پی‌گیری می‌کند.

روز گذشته در جلسه شورای وزیران افغانستان نیز این مقاله «خلاف ارزش‌های دینی» خوانده شد و به وزارت فرهنگ دستور داده شد تا مسأله را «از مجاری قانونی پیگیری کند.»

عبدالله عبدالله رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی در جلسه روز گذشته شورای وزیران، محتوای این مقاله را خلاف ارزش های دینی دانسته و از سرپرست وزارت فرهنگ افغانستان توضیحات خواسته است.

صفحه اول شماره ۴۵۱ روزنامه افغانستان اکسپرس

مخدوم رهین سرپرست وزارت فرهنگ هم گفته که این مقاله از سوی روزنامه «افغانستان‌اکسپرس» منتشر شده که در دفاتر رسمی دولت افغانستان ثبت نیست.

رهین گفته که این موضوع را پیگیری می‌کند و در جلسه بعدی شورای وزیران گزارش خواهد داد. وزارت داخله هم گفته که مسئولان نشر این مطلب را بازداشت خواهد کرد.

روزنامه افغانستان‌اکسپرس در شماره ۴۵۱ خود مطلبی را با عنوان «اسلام طالبان و دولت اسلامی» منتشر کرد که در آن به‌قول مقام‌ها و چهره‌های جهادی افغانستان به‌مقدسات دین اسلام توهین شده است.

در این مقاله که در بخش «دیدگاه‌ها»ی روزنامه چاپ شده، نویسنده عملکردهای طالبان و گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه را همخوان با اصول اسلامی دانسته است. در این مقاله هم‌چنین اسلام با ایدئولوژی نازیسم مقایسه شده که نگرش‌های دیگر را قبول ندارد.

مسئولان روزنامه بعد از نشر این مطلب آن‌را «خیلی شرم‌آور» خوانده و در وب‌سایت خود رسماً عذرخواهی کردند و گفتند که مطلب «سهوا» نشر شده و همه کارکنان روزنامه «مسلمانان و مومنان» هستند.


عذرخواهی

در پیام عذرخواهی روزنامه آمده: «مطلب نشرشده در شماره ۴۵۱، از سوی یکی از همکاران قلمی ما که در خارج کشور زندگی می‌کند و همواره با ما همکاری داشت و نیز مطالبی خیلی خوب، جالب و ارزنده می‌فرستاد [و] این کار باعث اعتبار کامل همکاران ما بالای وی شده بود... همکاران ما یا از روی سهو یا هم غفلت و یا عدم مهارت کافی به‌زبان انگلیسی آن‌را به‌گونه درست مرور نکرده و چاپ نموده‌‌اند که متأسفانه باعث خدشه‌دار شدن خاطر شماری از خواننده‌گان روزنامه و نیز شماری از هموطنان ما گردیده است.»

روزنامه هم‌چنین گفته که نشر این مطلب هیچ‌گونه هدف سیاسی یا مذهبی را دنبال نمی‌کند و سهوا منتشر شده است.

متن مقاله در بخش «دیدگاه‌ها»ی روزنامه افغانستان‌اکسپرس

این در‌ حالی است که به‌دنبال انتشار این مطلب، عبدرب‌الرسول سیاف از چهره‌های جهادی و از نامزدان دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در واکنشی شدید، نویسنده این مطلب را «مرتد و بی‌دین» خواند و او را به «جملات گستاخانه و کفری» بر علیه خدا، پیامبر و دین اسلام متهم کرد.

سیاف در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده گفته است: «ما فعلاً منتظر آنیم که دولت در رابطه به گرفتاری و مجازات این جنایتکاران[۱] بی‌دین و مرتد چه تصمیم اتخاذ می‌کند.» او در ادامه گفته که «اسلام باید از منابع اصلی آن شناخته شود، نه از خلال عملکرد طالبان و داعش.»

روزنامه اکسپرس‌افغانستان سال گذشته با شعار «صدای نسلی بیش‌تر امیدوار» شروع به فعالیت کرد و عمدتاً به‌زبان انگلیسی نشرات دارد.

این روزنامه بعد از انتشار شماره صدوپنجاه‌ویکم خود شماره دیگری بیرون نداده و وب‌سایت آن‌هم از شنبه به این سو به روز نشده است.

بی‌بی‌سی تلاش کرد که با مسئولان روزنامه‌ و موسسه انتشاراتی که متهم به‌دست داشتن در نشر این مطلب هستند، صحبت کند اما موفق نشد.[٢]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- عبدرب‌الرسول سیاف، معنای «جنایتکار» را نمی‌داند. اگر می‌دانست، نخست از همه می‌فهمید که خود او بیش از هر افغانی جنایتکار است؛ دو دیگر این‌که کسی با نوشتن مقاله‌ای ضداسلامی، شاید از منظر مسلمانان کافر خطاب شود، ولی صرف با نوشتن یک مقاله جنایتکار خطاب نمی‌شود.
[٢]- واکنش حکومت افغانستان به نشر مقاله‌ای در روزنامه افغانستان‌اکسپرس، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: سه‌شنبه ٢۱ اکتبر ٢٠۱۴ - ٢۹ مهر ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان