جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۱۶, چهارشنبه

مجازات اعدام در افغانستان

از: بی بی سی

مجازات اعدام در افغانستان

اعدام‌های سیزده سال اخیر

فهرست مندرجات

[قبل][بعد]



[] اعدام‌های سیزده سال اخیر

براساس آمار از سال ۲۰۰۱ که رئیس جمهور کرزی زمام امور افغانستان را به‌عهده گرفت تاکنون حدود ۵۱ نفر اعدام شده و سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته که تا نوامبر سال ۲۰۱۲ حدود ۲۰۰ نفر در فهرست اعدام قرار دارند.[۱]

سایت جهانی اعدام نیز نوشته که امکان دارد کسانی که در فهرست اعدام قرار دارند، به ۵۰۰ نفر برسد که ۱۳۱ نفر آنان در سال ۲۰۰۸ به اعدام محکوم شدند. ۱۳۳ نفر در سال ۲۰۰۹ و حدود ۱۰۰ نفر نیز در سال ۲۰۱۰ به اعدام محکوم شده‌اند.

  • در سال ۲۰۰۴ نخستین مورد اجرای حکم اعدام در افغانستان، پس از سقوط رژیم طالبان بر عبدالله شاه، از فرماندهان سابق مجاهدین، که به اتهام ارتکاب قتل محاکمه و مجرم شناخته شده بود، در زندانی در حومه کابل، پایتخت، با شلیک یک گلوله به سرش اجرا شد.

  • در اکتبر سال ۲۰۰۷، پانزده نفر اعدام شدند، یکی از آن‌ها محکوم به قتل سه خبرنگار خارجی بود.

  • در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز ۱۷ نفر در این کشور اعدام شدند. که هفت تن با شلیک گلوله به‌صورت گروهی اعدام شدند.

  • در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ موردی از اجرای حکم اعدام در این کشور گزارش نشده است.

  • در سال ۲۰۱۱ یک نفر به جرم دست داشتن در یک عملیات انتحاری در یک بانک در جلال‌آباد که باعث مرگ ۳۸ تن گردید، اعدام شد.

  • در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز ۱۴ نفر در این کشور اعدام شدند یکی از آن‌ها سربازی به‌نام عبدالصبور بود که به جرم کشتن چهار سرباز فرانسوی در ولایت کاپیسا به اعدام محکوم شده بود.

  • در سال ۲۰۱۳ نیز ۲ مورد اعدام در افغانستان گزارش شد. این دو به دلیل ربودن و کشتن یک کودک ۸ ساله در ولایت هرات اعدام شدند.

  • در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز حکومت افغانستان حکم اعدام پنج نفر از عاملان تجاوز گروهی ولسوالی پغمان کابل را اجرا کرد. پلیس کابل در ماه اوت ده نفر را در ارتباط به‌دست داشتن در تجاوز گروهی در ولسوالی پغمان شناسایی و تعدادی از آن‌ها را بازداشت کرد که پنج تن از آن‌ها در محاکم ثلاثه افغانستان به اعدام محکوم شدند. امضای حکم اعدام عاملان تجاوز گروهی پغمان در آخرین روزهای کاری حامد کرزی صورت گرفت. او قبلاً گفته بود که حکم اعدام این افراد باید به‌صورت علنی اجرا شود. علاوه بر این پنج نفر، حبیب استالف سر دسته یک باند آدم‌ربا و سارقان نیز در کابل اعدام شد. حبیب استالف حدود یک‌سال قبل در شهر کابل بازداشت شد و کرزی دو روز قبل از ختم ریاست جمهوری‌اش حکم اعدام او را امضا کرد.[٢]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- در سیزده سال حاکمیت حامد کرزی حکم اعدام علیه دست‌کم ۵۱ نفر تطبیق شده و ۲۷۰ نفر دیگر هم محکوم به اعدام شده‌اند که این حکم بر آن‌ها اجرا نشده است.
[٢]- عاملان تجاوز گروهی پغمان اعدام شدند، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: چهارشنبه ٨ اکتبر ۲۰۱۴ - ۱٦ مهر ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان