جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ مهر ۱۷, پنجشنبه

ویروس ابولا

از: دانشنامه‌ی آریانا


ویروس ابولا


فهرست مندرجات
[ویروس‌شناسی][بیماری‌های ویروسی]

ویروس ابولا یا ایبولا (به انگلیسی: Ebola virus) یکی از کشنده‌ترین ویروس‌ها است که باعث بیماری شدید در انسان و پستانداران می‌شود. ابولا به‌طور مرگباری در میان انسان‌ها و میمون‌ها در آفریقا شایع است. تاکنون، حدود ۳۴۰۰ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به ابولا از دست داده‌اند اما تقریباً همه‌ای این افراد در غرب آفریقا به‌ویژه سیرالئون، لیبریا، گینه و نیجریه آلوده به ویروس شده بودند.

تا به‌حال حدود ۳۴۰۰ نفر جان خود را به‌علت ابولا از دست داده‌اند


پیشینه‌ی تاریخی

این ویروس نخستین بار در سال ۱۹۷۶ میلادی شناخته شد. در سال ۱۹۷۶ ابولا حدود ۳۰۰ نفر را مبتلا کرد و با شیوع آن از هر ۱۰ نفر مبتلا به بیماری ۹نفر کشته شدند و در سال ۱۹۹۵ از این ویروس ۸۰ درصد مبتلایان کشته شدند. در سال ۲۰۱۴ نیز با انتشار مجدد این ویروس که از گینه شروع شد و به کشورهای همسایه سیرالئون و لیبریا گسترش یافت حدود ۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این بزرگترین مورد شیوع ابولا از نظر موارد ابتلا، آمار مرگ و پراکندگی جغرافیایی به حساب می‌آید. سازمان بهداشت جهانی ۱۵۰ کارشناس را برای کمک به پیشگیری از انتشار ویروس به منطقه اعزام کرده است. نام این ویروس از یکی از رودخانه‌های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده و این‌که این بیماری برای اولین‌بار در کشور کنگو دیده شد.

بانک جهانی اخطار داده که هزینه اقتصادی ویروس ابولا می‌تواند از ۳۲ میلیارد دلار فراتر رود.

در حالی که دانکن اولین کسی بود که بیماری‌اش در آمریکا شناسایی شد، سه امدادگر و یک عکاس خبری آمریکایی در لیبریا آلوده شدند. سه نفر آن‌ها خوب شده‌اند.

تدابیر نظارتی تازه در شیکاگو، نیویورک، واشنگتن و آتلانتا به اجرا گذاشته می‌شود هرچند عفونت دانکن در چنین مراکزی شناسایی نمی‌شد چون هنگام ورود او به کشور هنوز علائم بیماری ظاهر نشده بود.


ویژگی‌ها

گونه‌ای ویروس ابولا، از لحاظ طبقه‌بندی ویروس‌ها از گروه ۵ ((-)ssRNA)، راسته‌ی Mononegavirales، تیره‌ی Filoviridae، و سرده‌ی Ebolavirus است.

ابولا یک نوع تب ویروسی (تب هموراژیک ابولا، به انگلیسی: Ebola hemorrhagic fever) همراه با خونریزی است که یکی از مرگبارترین بیماری‌های شناخته‌شده به‌حساب می‌آید و نرخ مرگ و میر مبتلایان به این ویروس، می‌تواند تا ۹۰ درصد هم برسد. بیماری ابولا از طریق تماس با خون یا مایعات بدن بیمار منتقل می‌شود، درمان یا واکسن شناخته‌شده‌ای ندارد و تنها راه متوقف کردن شیوع قرنطینه افراد مبتلاست.

اولین و مهم‌ترین علامت ابولا، همان تب بالای ۳۸٫۶ درجه می‌باشد که‌ متعاقب آن، فرد مبتلا به «سردرد شدید»، «دردهای عضلانی»، «ضعف شدید»، «اسهال»، «تهوع»، «درد شکم به‌خصوص در ناحیه معده»، «بی‌اشتهایی» می‌شود و در موارد شدید و پیشرفتهٔ آن، مبتلا به خونریزی گوارشی و پوستی نیز می‌گردد.

از نظر آسیب‌شناسی، دوران نهان‌بودن این بیماری از ٢ تا ٢۱ روز است. مرگ بر اثر آن، معمولاً به‌دلیل از کارافتادگی ارگان‌های متعدد و مرگ بافت‌هاست.

[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها

...
...


[] پی‌نوشت‌ها

ویروس ابولا، از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تدابیر دولت افغانستان برای مبارزه با ابولا در آستانه برگشت حجاج، وب‌سایت فارسی بی بی سی برای افغانستان: پنج‌شنبه ۹ اکتبر ٢٠۱۴ - ۱٧ مهر ۱٣۹٣






روایت پزشک ایرانی از تجربه ابولا در آفریقا: چگونه ابولا نگیریم؟، سایت تحلیلی خبری عصر ایران
ویروس ابولا چیست؟، سایت وبسوار


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی بی سی
ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سایت تحلیلی خبری عصر ایران


[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:پزشکیویروس‌شناسیبیماری‌های ویروسی