جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ آذر ۷, جمعه

واکنش عبدالله عبدالله به سخنان دوستم

از: بی‌بی‌سی

عبدالله در واکنش به سخنان دوستم

در مورد کابینه تنها با رئیس جمهور صحبت کرده‌ام



فهرست مندرجات










واکنش عبدالله به سخنان دوستم

۵   آذر   ۱۳۹۳
انتخابات اخیر ریاست جمهوری افغانستان در دو دور با مشکلات و جنجال‌هایی برگزار شد و سرانجام دو طرف اصلی انتخابات اشرف غنی و عبدالله عبدالله به اساس طرح جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با امضای موافقت‌نامه‌ای دولت وحدت ملی تشکیل دادند.

در موافقت‌نامه تشکیل دولت وحدت ملی در مورد کارهای حکومتی از واژه‌های «مشارکت ملی» و «برابری در انتخاب کادرها میان رئیس جمهوری و رئیس اجرائی» به‌کار گرفته شده است.

حالا با گذشت حدود پنجاه روز از تحلیف رئیس جمهوری جدید، سرنوشت کابینه روشن نیست و همه وزرا و مقام‌های ارشد دولتی به‌عنوان سرپرست‌ها کار می‌کنند.

اخیراً، ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در مصاحبه‌ای ویژه با بی‌بی‌سی گفته بود که حکومت وحدت ملی افغانستان تا قبل از رفتن به اجلاس لندن، وزرای بخش امنیتی و اقتصادی را معرفی خواهد کرد.

وی هم‌چنین افزوده بود که تقسیم پنجاه پنجاه قدرت میان اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس اجرائی عملی نیست و منتج به کشمکش و انشعاب می‌شود. به گفته‌ی او، از دلایل اصلی افزایش نا امنی‌ها و مشکلات اقتصادی افغانستان معرفی نشدن کابینه جدید است.

حکومت وحدت ملی افغانستان هنوز هیچ یک از وزیران جدید کابینه را معرفی نکرده و تفاهمی هم برای کابینه جدید حاصل نشده است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان، در واکنش به سخنان ژنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری گفته که طرفش در مورد تشکیل کابینه جدید اشرف غنی رئیس جمهوری است.

وی که در نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد در پاسخ به سئوال یک خبرنگار در مورد اظهارات اخیر ژنرال دوستم که طرح پنجاه پنجاه درصد تقسیم حکومت را غیرعملی دانسته گفت که با رئیس جمهور غنی بحث‌هایی داشته که ممکن «بسیاری از افراد» از آن بی‌اطلاع باشند.

دکتر عبدالله گفت: «اتفاقاً من تنها با رئیس جمهوری در این موارد صحبت دارم و اگر کسی [از بحث‌های ما] بی‌اطلاع بوده، من کسی را ملامت نمی‌کنم.»


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- عبدالله در واکنش به سخنان دوستم: در مورد کابینه تنها با رئیس جمهور صحبت کرده‌ام، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: چهارشنبه ٢٦ نوامبر ٢٠۱۴ - ٠۵ آذر ۱٣۹٣



[] جُستارهای وابسته

1





[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی