جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ دی ۲, سه‌شنبه

بودجه سال ۱۳۹۴ افغانستان

از: رسانه‌های خبری

بودجه سال ۱۳۹۴ افغانستان

ارائه بودجه به مجلس سنا



ارائه بودجه به مجلس سنا

٢٧  آبان  ۱۳۹۳
بنابه گزارش رسانه‌های داخل افغانستان، مقام‌های وزارت مالیه افغانستان، سه‌شنبه، ٢٧ عقرب ۱۳۹۳، طرح بودجه سال مالی ۱۳۹۴ را به مجلس سنای کشور ارایه کردند. طرح بودجه سال مالی بر خلاف دیگر طرح‌ها، نخست به مجلس سنا ارایه می‌شود و سپس برای تصویب به مجلس نمایندگان فرستاده می‌شود.

براساس قانون، سناتوران می‌توانند در مدت ۳۰ روز نظریات و پیشنهادات‌شان را جهت شمولیت در بودجه ملی ارایه کنند و پس از آن، این طرح جهت تصویب به مجلس نمایندگان فرستاده می‌شود.


گزارش خبرگزاری بُخدی

عمر زاخیلوال، سرپرست این وزارت که امروز برای معرفی طرح بودجه مالی سال آینده در مجلس سنا حضور پیدا کرده بود گفت، بودجه سال آینده نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش یافته که حدود سی میلیارد افغانی تخمین شده است.

آقای زاخیلوال گفت که کل بودجه سال آینده ۴۵۷،۸ میلیارد افغانی که هشت میلیارد دالر تخمین زده شده، است.

عمر زاخیلوال، روز سه‌شنبه با حضور در مجلس سنا، لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ را با سقف ۴۵۷،۸ هزار میلیارد افغانی ارائه کرد.

سرپرست وزارت مالیه تأکید کرد که با وجود کاهش در بودجه عادی، بودجه انکشافی اختیاری و غیراختیاری در مقایسه به سال گذشته ۵۷۰ میلیون دالر که ۲۲ درصد کل بودجه را تشکیل می‌دهد افزایش یافته است.

آقای زاخیلوال گفت: «بودجه سال آینده با در نظرداشت محدودیت‌های ملی سال جاری به‌گونه‌ای ترتیب شده است که از یک‌طرف، مصارف عادی دولت تمیز شود و از سوی دیگر، کار پروژه‌های بزرگ و کوچک ملی که در حال تطبیق‌شدن است ادامه پیدا کند».

گفته شده که در طرح بودجه مالی سال ۱۳۹۴ تمویل پروژه‌های بزرگ در حال تطبیق در اولویت قرار دارد و برای پروژه‌های کوچک نیز مبلغ هشتاد و ۸۷،۶ میلیون دالر احتیاطی در نظر گرفته شده است.

با این حال حضرت عمر زاخیلوال، سرپرست وزارت مالیه می‌گوید که با در نظرداشت تعهدات و صرفه‌جویی در مصارف، بودجه عادی تنها در بخش ملکی حدود پنج درصد از کود بیست و یک و ده درصد از کد بیست و دو کاهش یافته است.

سرپرست وزارت مالیه تأکید کرد که مبلغ صد میلیون دالر به‌شکل احتیاطی برای پروژه‌های بزرگ حکومت وحدت ملی که قرار است در اواسط سال شامل بودجه شود نیز در نظر گرفته شده است.

آقای زاخیلوال از مجلس سنا خواست تا هرچه زودتر، نظریات و پیشنهادات‌شان را در مورد بودجه ملی ارایه کنند تا این طرح در زمان مناسبی تصویب شود.

طرح بودجه از سوی وزارت مالیه کشور، همه ساله مشکلاتی را در پی داشته که این موضوع همواره در شورای ملی جنجال‌برانگیز بوده است.[۱]


گزارش طلوع نیوز

سرپرست وزارت مالیه بودجه‌ سال ۱۳۹۴ را با در نظرداشت صرفه‌جویی‌‌ در مصارف دولت و نبود پروژه‌های جدید توسعه‌ای به مجلس سنا معرفی کرد.

بودجه‌ی سال ۱۳۹۴، ۴۵۸ اعشاریه ۸ میلیارد افغانی تخمین‌زده شده است که ۲۷۵ میلیارد آن بودجه عادی و ۱۸۳ میلیارد آن بودجه توسعه‌ای است .

بر بنیاد طرح (لایحه) بودجه‌ی سال آینده‌ی مالی از پنج تا ۵۰ درصد در مصارف کدهای ۲۱،۲۲، ۲۵ و کد احتیاطی دولت کاهش در نظر گرفته شده است.

به گفته‌ی سرپرست وزارت مالیه بودجه‌ی سال ۹۴ با در نظرداشت مصارف معقول دولت، ادامه‌ی تمویل پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای و تکمیل پروژه‌های کوچک و متوسط سال‌های پیش تهیه شده است.

حضرت عمر زاخیلوال، سرپرست وزارت مالیه، در مراسم معرفی بودجه به مجلس سنا گفت که در بودجه‌ی سال ۱۳۹۴ پنج درصد کاهش در بودجه‌ی استخدام کارمندان موقت و دادن بخشش از کد ۲۱، ده درصد کاهش در بودجه‌ی اجناس و خدمات از کود ۲۲، ۵۰ درصد کاهش در بودجه‌ی کسب دارایی از کد ۲۵ و ۳۰ درصد کاهش در بودجه‌ی کد احتیاطی دولت در نظر گرفته شده است .

به گفته‌ی وی دولت در سال آینده‌ی مالی پروژه‌های بزرگی را که پیش از این کارشان آغاز شده و پروژه‌هایی که آماده‌ی تکمیل شدن در سال آینده هستند را تمویل می‌کند؛ اما سرپرست وزارت مالیه از هیچ پروژه‌ی جدیدی در سال آینده سخن نگفت.

سرپرست وزارت مالیه در این باره گفت: «در طرح بودجه‌ی انکشافی سال مالی ۱۳۹۴ پروژه‌های انکشافی بزرگ و مهم اختیاری که تحت تطبیق قرار دارد، اولویت داده شده و بودجه‌ی مناسب مطابق با امکانات مالی برای ادامه‌ی کار آن‌ها مهم است».

زاخیلوال ادامه داد: «برای پروژه‌های متوسط و کوچک اختیاری که قرارداد شده و کار آن‌ها در جریان است، مبلغ ۸۷ اعشاریه شش میلیون دالر به‌شکل احتیاط در نظر گرفته شده تا برای تکمیل آن پروژه‌ها از این وجوه استفاده شود».

وی تصریح کرد: «مبلغ ۱۰۰ میلیون دالر بودجه‌ی جدید به‌شکل وجوه احتیاطی برای پروژه‌های بزرگ ملی حکومت جدید وحدت ملی که قرار است در بررسی وسط سال شامل بودجه گردد نیز در نظر گرفته شده است.»

سرپرست وزارت مالیه می‌گوید که بودجه‌ی سال ۹۴ نسبت به بودجه‌ی سال ۹۳ ۳۰ میلیارد افغانی بیشتر است، اما با این‌هم بودجه عادی سال ۹۴ نسبت به بودجه‌ی آغاز سال مالی ۹۳ چهار اعشاریه هفت میلیارد افغانی کسری دارد.

وی ادامه داد که بیش‌ترین بخش بودجه سال ۹۴ به امنیت اختصاص یافته است و برای پروژه‌ها بودجه براساس امکانات در نظر گرفته شده نه براساس تقاضا.

حضرت عمر زاخیلوال در این باره گفت: «بودجه‌ی سال مالی ۱۳۹۴ با در نظر داشت محدودیت‌های مالی فعلی طوری ترتیب شده که از یک طرف مصارف عادی معقول دولت تمویل گردد و از سوی دیگر کار پروژه‌های انکشافی بزرگ و مهم زیربنایی که تحت تطبیق می‌باشد ادامه پیدا کرده و پروژه‌های کوچک نیمه‌کاره تکمیل گردد».

سرپرست وزارت مالیه ادامه داد که در ترتیب بودجه‌ی سال مالی ۱۳۹۴ موارد ذیل در نظر گرفته است:

    امکانات مالی (عواید داخلی و کمک‌های جامعه جهانی) کسر بودجه به سطح قابل مدیریت

    تعادل میان مصارف و عواید

    پایداری مصارف در میان‌مدت و درازمدت (به‌خصوص مصارف حفظ و مراقبت) تنظیم بودجه براساس امکانات نه براساس تقاضا

    تعهدات حکومت در مورد صرفه‌جویی و تمویل سکتور امنیتی با جامعه جهانی توافقات حکومت با موسسات مالی بین‌المللی و دونرها در مورد حجم بودجه سال مالی آینده

    پروژه‌های بزرگ ملی و تکمیل پروژه‌های دارای اولویت در حال جریان تخصیص منابع برای پروژه‌های بزرگ و دارای اولویت حکومت جدید

    تعهدات حکومت با دونرها مشروط به کمک‌های مالی سال ۱۳۹۳

درآمدهای سال آینده‌ی مالی ۱۳۲ میلیارد افغانی تخمین شده است که نسبت به سال ۱۳۹۳؛ ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.[٢]


گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)

طرح بودجه ملی سال ۱۳۹۴ امروز (سه‌شنبه) از سوی سرپرست وزارت ماليه به مجلس سنا ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری آوا، عمر زاخيلوال؛ سرپرست وزارت ماليه گفت که ۴۵۸،۸ ميليارد افغانی، معادل ۸ ميليارد دالر، بودجه سال ۱۳۹۴ می‌باشد كه ممكن است در ميانه سال در حدود ۱۰۰ ميليون دالر ديگر نيز به آن اضافه شود.

وی افزود كه افغانستان در بخش شفافيت مصرف بودجه، در آسيا در رتبه چهارم و در جهان در رتبه پنجاه و ششم قرار دارد كه اين يك رتبه استثنايی برای افغانستان است.

سرپرست وزارت ماليه هم‌چنين گفت که انتخابات گذشته بر روي اقتصاد كشور تاثير منفی گذاشته و ضررهای زيادی به بدنه اقتصادی جامعه وارد کرده است.

زاخيلوال در ادامه نيز تأكيد كرد که حكومت در نشست لندن برای جذب تعهدات جهانی اقداماتی را روی دست گرفته است.

برخی از سناتوران در جلسه امروز، گفته‌های سرپرست وزارت ماليه در بخش مصارف بودجه سال ۱۳۹۳ را غيرواقعی و دروغ توصیف کردند.

زلمی زابلی؛ رييس كميسيون رسيدگی به شكايات مجلس سنا گفت: گزارش‌های وزارت ماليه در مورد بودجه سال ۱۳۹۳ دروغ است.

زاخيلوال تأكيد كرد که اين گزارش‌ها بر اساس اسناد و كاركردهای وزارت‌خانه‌ها می‌باشد.[٣]

در بودجه ملی سال مالی ۹۴، حدود ۳۰ میلیارد افغانی یعنی ۷درصد نسبت به سال گذشته افزایش آمده؛ اما بودجه عادی این سال در مقایسه به سال گذشته حدود ۴،۷ میلیارد افغانی یعنی ۱،۷ درصد کاهش یافته است.

از مجموع این طرح، ۲۷۵ میلیارد افغانی مربوط به بودجه عادی و ۱۸۳ میلیارد افغانی مربوط به بودجه انکشافی می‌شود.

عمر زاخیلوال، در توضیح طرح بودجه برای اعضای مجلس سنا گفت که بخشی از بودجه سال ۱۳۹۴ از منابع داخلی و بخشی دیگر از کمک‌های خارجی تامین می‌شود. به گفته او، در طرح بودجه سال آینده، تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی، روند توزیع تذکره‌های الکترونیکی و تمویل پروژه‌های بزرگ زیر تطبیق در اولویت قرار دارد.

با این حال، فضل‌هادی مسلميار، رييس مجلس سنا، روز دوشنبه ۳ قوس ۱۳۹۳، در نشست عمومی مجلس سنا گفت: در بودجه سال ۱۳۹۴ مشكلات زيادی موجود است و بايد بررسی‌های دقيقی در مورد آن صورت بگيرد و از مسوولان در وزارت ماليه در مورد مشكلات بودجه توضیح خواسته شود.

وی وجود مشكلات در بودجه، به‌خصوص در بخش انكشافی را بی‌نهايت عنوان می‌كند و می‌افزاید: «بودجه مشكلات زیادی دارد و بحث‌های خود را می‌طلبد، به‌خصوص در بخش انكشافی مشكلات زيادی در بودجه ديده می‌شود و بحث در مورد آن جريان دارد. برای مثال بسياری از پروژه‌ها نيمه‌كاره مانده‌اند كه اين درست نيست و وزارت ماليه بايد در اين مورد پاسخ دهد.»[۴]


[] يادداشت‌ها




[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- احسان‌الله سعیدی، بودجه مالی سال ۱۳۹۴ به مجلس سنای افغانستان ارایه شد، وب‌سایت خبرگزاری بُخدی: سه‌شنبه ٢٧ عقرب ١٣٩٣
[٢]- زاخیلوال بودجه‌ی سال ۱۳۹۴ را به مجلس سنا معرفی کرد، وب‌سایت طلوع نیوز: سه‌شنبه ٢٧ عقرب ١٣٩٣
[٣]- طرح بودجه سال ۱۳۹۴ به مجلس سنا ارایه شد، وب‌سایت خبرکزاری صدای افغان (آوا): سه‌شنبه ٢٧ عقرب ١٣٩٣
[۴]- سنا: در طرح بودجه سال ۱۳۹۴ مشكل وجود دارد، وب‌سایت خبرکزاری صدای افغان (آوا): دوشنبه ۳ قوس ۱۳۹۳


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت خبرگزاری بُخدی
وب‌سایت طلوع نیوز
وب‌سایت خبرگزاری صدای افغان (آوا)