جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ آذر ۱۰, دوشنبه

بیماری ایدز در افغانستان

گزارش از: بی بی سی

بیماری ایدز در افغانستان

ده درصد افزایش اچ آی وی مثبت در افغانستان




بیماری ایدز در افغانستان


وزارت بهداشت افغانستان می‌گوید که موارد ثبت شده‌ی اچ‌آی‌وی (HIV) مثبت در این کشور به ۱۶۹۴ مورد می‌رسد. اما آمار موجود این بیماری که ثبت‌نشده خیلی بیشتر از این است.

این وزارت در روز جهانی کنترل اچ‌آی‌وی و ایدز اعلام کرد که تخمین زده می‌شود که در سراسر این کشور ۴۵۰۰ مورد اچ‌آی‌وی مثبت موجود باشد.

احمدجان نعیم سرپرست وزارت بهداشت افغانستان می‌گوید که رقم ثبت‌ شده اچ‌آی‌وی مثبت در افغانستان بزرگ نیست و میزان شیوع این بیماری در بین جمعیت افغانستان پایین است.

تزرقیات غیرمصون مهم‌ترین دلیل سرایت ایدز در افغانستان است

اما او تاکید می‌کند که نباید این موضوع سبب نادیده گرفتن این بیماری شود؛ زیرا دلایلی چون سه دهه جنگ، کشت و استعمال مواد مخدر، فقر، بی‌سوادی و مهاجرت‌ها به شیوع این بیماری کمک می‌کند.

به گفته مقامات بهداشتی، در افغانستان تزریق غیربهداشتی به‌ویژه در بین معتادان مهم‌ترین عامل شیوع این بیماری است.

افغانستان بیش از یک میلیون معتاد دارد که از جمله حدود بیست هزار آن‌ها معتادان تزریقی هستند.

بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت افغانستان، در این کشور ده مرکز ارائه خدمات پیشگیری، ده مرکز مشوره‌دهی (مشاوره) و دو مرکز تداوی (درمان) اچ‌آی‌وی موجود است.

مراسم روز جهانی کنترل ایدز امسال با شعار «تداوی، اچ‌آی‌وی را کنترل می‌کند، تداوی دوامدار، حفاظت زندگی» (انجام به موقع آزمایش اچ‌آی‌وی تشخیص زود‌تر و درمان موثر) برگزار شده است.

بر اساس گزارش اداره‌ی مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد، در حال حاضر در جهان بیش از ۳۵،۳ میلیون نفر با ویروس اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند که نصف آن‌ها زنان‌اند.

بیماری پنهان

یکی از بیماران ایدز در کابل می‌گوید که سال‌ها پیش برای کار کردن به ایران سفر کرده بود: «کار می‌کردم موزاییک می‌زدم. اندیوال‌هایم (دوستانم) یک زن آوردند با او کار بد کردم (برقراری رابطه جنسی) و بعداً در افغانستان خبر شدم که ایدز گرفتم و معتاد هم شدم.»

وی گفت که او بیماری‌اش را از همه حتی همسرش پنهان کرده است زیرا از این می‌ترسد که اطرافیانش او را ترک کنند.

او تلاش می‌کند که احتیاط‌های لازم را انجام دهد تا کسی را مبتلا به این بیماری نکند.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در زمینه پاسخ به ایدز در افغانستان سطح پایین آگاهی در مورد این بیماری در میان مردم این کشور است. به‌همین دلیل کمپاین‌های آگاهی‌دهی از مهم‌ترین فعالیت‌های وزارت بهداشت برای پاسخ به این بیماری است.

در افغانستان این بیماری برای اولین‌بار در سال ۱۳۶۸ در بانک خون مرکزی این کشور تثبیت شد.

اگرچه اکنون آمار موارد اچ‌آی‌وی مثبت در افغانستان پایین است اما برآورد اداره مبارزه با ایدز سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی شمار مبتلایان ایدز در افغانستان را تا سال ۲۰۲۰ بیشتر از هشت هزار نفر تخمین زده است.[۱]

[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است. طراحی صفحه نیز توسط نامبرده صورت گرفته است.

[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- موارد اچ آی وی مثبت در افغانستان ده درصد افزایش یافته است، وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی: دوشنبه ٠۱ دسامبر ٢٠۱۴ - ۱٠ آذر ۱٣۹٣

[] جُستارهای وابسته





[] سرچشمه‌ها

وب‌سایت فارسی بی‌بی‌سی