جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ آذر ۱۴, جمعه

کنفرانس لندن ٢٠۱۴

از: دانشنامه‌ی آریانا

کنفرانس لندن ٢٠۱۴


[کنفرانس][کنفرانس توکیو]

کنفرانس لندن ٢٠۱۴ (به انگلیسی: London Conference on Afghanistan 2014)، که در آن بیش از هفتاد کشور و نهاد بین‌المللی با هدف تجدید تعهدات مالی و سیاسی از افغانستان شرکت کردند، در ۴ دسامبر ٢٠۱۴ (۱٣ آذر ۱٣۹٣)، برای یک روز در شهر لندن برگزار شد.

در این گردهمایی، محمداشرف غنی، و عبدالله عبدلله، رهبران دولت وحدت ملی افغانستان و تنی چند از مقامات ارشد این کشور، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، نواز شریف نخست وزیر کشور پاکستان، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان، ابراهیم رحیم‌پور، معاون وزیر امور خارجه ایران و بسیاری دیگر از مقامات ارشد کشورهای جهان شرکت کردند.

این کنفرانس، در حالی دایر شد که تا کمتر از یکماه دیگر ماموریت ۱۳ ساله آیساف در افغانستان رسماً به پایان می‌رسد و دولت این کشور در تلاش است تا در رویارویی با مشکلات عدیده‌ای که ثبات کشور را تهدید می‌کند، تنها نماند.

با این حال، جامعه جهانی پس از خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان در کنار این کشور می‌ماند. این تاکیدی بود که کشورهای حاضر در کنفرانس یک روزه لندن با وعده پرداخت میلیاردها یورو کمک مالی به دولت کابل بیان کردند. بدین ترتیب، کشورها و سازمان‌های شرکت‌کننده کنفرانس لندن برای بازتعریف رابطه افغانستان و جامعه جهانی، تعهدات خود نسبت به این کشور را تجدید کردند.

اشرف غنی‌، رئیس جمهور جدید افغانستان در واکنش به ارائه این کمک‌ها، اطمینان خاطر داد که دولتش با فساد مقابله جدی کند و اصلاحات سیاسی به جریان بیندازد.


جریان کنفرانس

نشست لندن، پنج‌شنبه ۴ دسامبر ٢٠۱۴ (۱٣ آذر ۱٣۹٣)، در لندن در پیوند با اجلاس کمک‌های مالی توکیو در سال ۲۰۱۲ میلادی برگزار شد که وعده پرداخت میلیاردها دلار به افغانستان را در مقابل اصلاحات سیاسی و اجتماعی داد.

در کنفرانس حمایت مالی از افغانستان در لندن تأکید شد که این کشور پس از خروج نیروهای نظامی خارجی تنها نخواهد ماند. اشرف غنی در این نشست مبارزه با فساد دولتی و اصلاحات در عرصه حقوق بشر و حقوق زنان را وعده داد.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در حال سخنرانی در کنفرانس لندن در مورد افغانستان - ۴ دسامبر ٢٠۱۴. عکاس: دن کیت‌وود، از خبرگزاری رویتر

Thursday, December 04, 2014: Afghanistan's President Ashraf Ghani speaks to delegates and ministers during the Conference on Afghanistan in London December 4, 2014. REUTERS/Dan Kitwood

رییس جمهوری افغانستان از جامعه بین‌المللی خواست، با پایان ماموریت این کشورها در افغانستان، کشورش را رها نکنند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز در سخنرانی خود تأکید کرد که اجرایی شدن این وعده‌ها تنها به‌سود افغانستان نخواهد بود، بلکه «همگی از یک افغانستان با ثبات و همسو با همسایگان خود، سود می‌برند.» وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که افغانستان، هندوستان و پاکستان بتوانند مشترکاً به یک قطب اقتصادی در منطقه تبدیل شوند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در حال سخنرانی به نمایندگان در کنفرانس لندن در مورد افغانستان - ۴ دسامبر ٢٠۱۴. عکاس: الستر گرانت / پُل، از خبرگزاری رویتر

Thursday, December 04, 2014: U.S. Secretary of State John Kerry speaks to delegates at the London Conference on Afghanistan, in central London December 4, 2014. REUTERS/Alastair Grant/pool

هم‌چنین، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در سخنانی گفت که کشورش و جامعه جهانی افغانستان را تنها نخواهند گذاشت و نیز فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس لندن، خواستار پشتیبانی دراز مدت از افغانستان شد اما فراخوانی نیز به خود افغان‌ها داد: «مردم و دولت افغانستان باید از کمک‌های مالی ارائه شده به نحو احسن و بهینه استفاده کنند.»

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در حال سخنرانی به نمایندگان در کنفرانس لندن در مورد افغانستان - ۴ دسامبر ٢٠۱۴. عکاس: اندی ر ِین، از خبرگزاری رویتر

Thursday, December 04, 2014: Britain's Prime Minister David Cameron speaks during the London Conference on Afghanistan in London, December 4, 2014. REUTERS/Andy Rain

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در این نشست، طرح‌های اصلاحاتی خود را ارائه کرد و گفت کانون این اصلاحات مبارزه با فساد، حمایت از حقوق بشر و تقویت نقش زنان در جامعه افغانستان خواهد بود.

غنی در درجه نخست در صدد بهبود ساختارهای اقتصادی کشورش بر آمده است. او می‌خواهد بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری وابدارد و تحرکی در بازار اشتغال ایجاد کند. بر این اساس، وی اطمینان خاطر داد که کشورش را پس از پایان ماموریت ناتو، به مسیر پیشرفت اقتصادی و چشم‌اندازی مسالمت‌آمیز هدایت کند.

رئیس جمهوری افغانستان به حاضران در کنفرانس گفت: «این‌جا آمده‌ایم که بگوییم حالا ما متحدیم و به ما کمک کنید. ما توافق‌نامه‌های امنیتی را امضا کردیم، پرونده کابل‌بانک را گشودیم، دادگاه عالی در یکماه آینده این پرونده را نهایی خواهد کرد. در مواجهه با مشکلات درنگ نکردیم، مشکلات را می‌دانیم و می‌خواهیم آن‌را حل کنیم.»

وی افزود که در پنج سال آینده شرایط زنان، جوانان و فقیران در افغانستان بهبود می‌یابد.

    فقر شدید کماکان دامن‌گیر افغانستان است، فقر از عوامل بی‌ثباتی است، عامل تولید مواد مخدر است، باید به فقرزدایی به‌عنوان معضل اصلی تمرکز کنیم، اصلاحات دولت ما طوری پیش خواهد رفت که هر کسی بتواند کاری داشته باشد عرضه خدمات برای ما بسیار مهم است.

رئیس جمهوری افغانستان، از جامعه جهانی خواست برای تأسیس نخستین دانشگاه زنان در این کشور همیاری کنند و با سرمایه‌گذاری‌و پروژه‌های مشترک، ساختارهای اقتصادی آن را تقویت سازند.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رهبران دولت وحدت ملی افغانستان، اولین و آخرین سخنران‌های کنفرانس لندن بودند، و آنان بار دیگر تاکید کردند که مصمم به آوردن امنیت و مبارزه با فساد به کشورشان هستند.

غنی هم‌چنین پیشنهاد کرد که کمک‌های نقدی در آینده، برای طرح‌ها پرداخت نشوند بلکه مبتنی بر نتایج و دستاوردها باشند. او یادآور شد که چنین مکانیسمی موجب رضایت همگی از روند به جریان افتادن کمک‌های مالی می‌شود.

وی، در سخنرانی پایانی این کنفرانس، با لحنی متفاوت از حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، ضمن قدردانی از همکاری و «فداکاری» نیروهای غربی در کشورش، از کشورهای غربی خواست افغانستان را تنها نگذارند و به رشد اقتصادش کمک کنند تا روی پای خودش بایستد. اشرف غنی گفت افغانستان می‌خواهد یک کشور مستقل باشد، اما در عین داشتن استقلال، رابطه خوب و نزدیکی با همه کشورهای جهان داشته باشد.


نگارخانه

پایان

[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها

...
...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها




[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:گردهمایی‌های بین‌المللیگردهمایی‌های بین‌المللی در مورد افغانستان