جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ آذر ۲۸, جمعه

سالنگی، محمدایوب

از: دانشنامه‌ی آریانا

محمدایوب سالنگی


فهرست مندرجات
[جنگسالاران افغان][فرماندهان کابل]

محمدایوب سالنگی (زادۀ ۱٣۴۴ خ - )، یکی از جنگسالاران دوران جهاد، فرمانده شهر کابل، معاون و سرپرست وزارت امور داخله (کشور) افغانستان.


زندگی‌نامه
محمدایوب سالنگی

محمدایوب سالنگی مشهور به دل آقا فرزند حاجی محمداسماعیل سالنگی نوۀ محمدیونس، در سال ۱٣۴۴ خورشیدی، در قریۀ تاغمه شهرستان سالنگ استان پروان زاده شد. آموزش ابتدایی را در مکتب دهاتی تاغمه به پایان برد و پس از آن، تا کلاس نهم در مکتب متوسطه سالنگ درس خواند و سپس، به کابل آمد و شامل مکتب شاه دو شمشيره شد و به ادعای خودش، با فراهم شدن زمینۀ تحصیل، دورۀ دبیرستان را در مکتب شبانه (شپی ليسه) به پایان رسانیده است.

پس از اشغال افغانستان، توسط ارتش سرخ شوروی سابق، به‌صف مجاهدین پیوست و در سال ۱٣٦۴، به‌عنوان فرماندۀ جهادی شورای نظار مربوط به جمعیت اسلامی در پايگاه اورتی سالنگ منصوب شد. گفته می‌شود، پیش از آن، به‌عنوان محافظ شخصی (بادی‌گارد)، غفورخان، یکی از فرماندهان جهادی پنجشیر خدمت می‌کرد.

پس از پیروزی مجاهدین، در سال ۱٣٧۴، برخلاف تمام نظام‌نامه‌های اردوی ملی افغانستان، ابتدا به او رتبه‌ی دگروالی (درجۀ سرهنگی) و سپس، در همان سال، رتبه‌ی ژنرالی اعطا می‌شود و به‌عنوان فرماندۀ غند ٧۵٧ فرقه دوم پیاده منصوب می‌گردد.

در سال ۱٣٧٧، به‌عنوان رئیس ارکان فرقه ٣۵ وزارت دفاع ملی دولت در حال تبعید برهان‌الدین ربانی، گماشته شد که یک عنوان فرمایشی بیش نبود. زیرا، در آن‌زمان، اقتدار و دولت اصلی در دست طالبان بود.



نگارخانه

پایان

[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها

...
...


[] پی‌نوشت‌ها

...


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها




[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:زندگی‌نامه‌هافرماندهان کابل