جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۳ دی ۲۱, یکشنبه

نقطه‌ی جی

از: دانشنامه‌ی آریانا

نقطه‌ی جی


فهرست مندرجات
سکسولوژینقاط حساس جنسی

نقطه‌ی جی یا جی‌سپات (به انگلیسی: G-Spot) یا نقطه‌ی گرافنبرگ (به انگلیسی: Grafenberg Spot)، موضعی است که به‌عنوان ناحیه‌ی محرک احساسات جنسی در مهبل (واژن) زنان مشخص شده است و زمانی‌که تحریک شود، سبب برانگیختگی شدید جنسی، ارگاسم و حتا انزال در آنان می‌شود. این ناجیه، که بخشی از پروستات زنان به‌شمار می‌آید، در عمق تقریبی دوسوم دیواره‌ی قدامی (سقف) واژن (معمولاً گزارش شده که ۵ تا ٨ سانتی‌متر بالاتر از دیواره‌ی جلوی آن) قرار گرفته‌ و بافت آن در موقع لمس، حالتی نرم و اسفنجی و در عين حال كمی چروك‌خورده‌تر (مانند آدامس جويده) و متفاوت از بافت باقی ديواره دارد و بسیار حساس است. از این‌رو، بسیاری از زنان باور دارند که برای اوج لذت جنسی (ارگاسم)، تحریک این نقطه ضروری است، در حالی که خیلی‌ها هم بر این نظر هستند که اصلاً وجود ندارد.


واژه‌شناسی

نام اختصاری موضع جی برگرفته از نام ارنست گرافنبرگ (Ernst Gräfenberg)، پزشک متخصص زنان است که برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ این نقطه را توصیف کرد.

ارنست گرفنبرگ، پزشک و دانشمند یهودی زاده‌ی ۲٦ سپتامبر ۱۸۸۱ میلادی در آلمان با تابعیت ایالات متحده امریکا بود که به‌خاطر پژوهش‌هایش روی ارگاسم جنسی در زنان و نیز اختراع آی‌یودی شناخته‌شده‌ است. او در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۵۷ میلادی درگذشت.

اگرچه این بخش از اندام تناسلی زنانه، نقطه‌ی جی نامیده شده است، اما به‌دلیل متفاوت بودن آن در زنان مختلف و هم‌چنین تغییر کردن نقطه‌ی تحریک‌پذیر آن، بهتر است آن‌را موضع یا محدوده جی نامید.


موقعیت نقطه‌ی جی
نقطه‌ی جی

در زنانی که این نقطه حساس وجود داشته باشد، به احتمال زیاد، بین ٢،۵ تا ٧ سانتی‌متر داخل واژن روی دیواره جلویی قرار دارد و از زیر پیشابراه از دهانه واژن شروع شده و به داخل، در سقف واژن (نقطه ساعت ۱۲) امتداد می‌یابد و معمولاً با وارد کردن دو بند انگشت داخل واژن به‌راحتی قابل لمس است.

در صورتی که زن با لمس آن تحریک شود، به این معنا است که اندازه آن از یک نخود فرنگی بزرگ‌تر است و در صورت تحریک نشدن کوچک‌تر است.


ویژگی‌ها

نقطه‌ی جی، حالت اسفنجی دارد و با انگشت قابل لمس می‌باشد. گفته می‌شود وقتی‌که جی‌اسپات زن تحریک شود، انزال رخ می‌دهد. این نقطه‌، در دیواره‌ی قدامی (دیواره‌ی جلویی) واژن زن و در عمق تقریبی دو سوم آن قرار گرفته است و بافت آن در موقع لمس حالتی نرم و اسفنجی و در عین حال کمی چروک خورده‌تر (مانند آدامس جویده) است. خصوصیات بافت این محل متفاوت از باقی بافت دیواره‌ی واژن است. در حالی‌که بقیه‌نقاط سطح درونی واژن نرم و صاف هستند، نقطه‌ی جی ساختاری زبر و گردو شکل دارد.

آلیس کهان لادس (Alice Kahn Ladas)، بورلی وایپل (Beverly Whipple) و جان د. پری (John D. Perry)، متخصصانی که اولین‌بار نقطه‌ی جی را به اطلاع عموم رسانیدند، اخیراً استفاده دیگری برای آن کشف کرده‌اند. آن‌ها در تحقیقات خود نشان داده‌اند که تحریک کردن نقطه‌ی جی می‌تواند آستانه‌ی درد را تا ۴۷٪ بالا ببرد. اگر محرک موجب تحریک جنسی فرد شود، آستانه‌ی درد تا ۸۴٪ بالا می‌رود، و ۱۰۷٪ روی ارگاسم تاثیر دارد. فرضیه‌ی او این است که این نقطه‌ی حساس یکی از مسکن‌های طبیعی طبیعت برای زایمان و وضع حمل است.

از نظر خصوصیات احساسی، برای بسیاری از زنان، نقطه‌ی جی ناحیه‌ای بسیار حساس و تحریک‌کننده‌ است که ساعت‌ها به آن‌ها لذت می‌دهد. برای خیلی‌های دیگر نقطه‌ای برآمده در واژن است که اگر بیش از اندازه دستکاری شود فرد احساس دفع ادرار می‌کند و تعدادی از زنان هیچ حسی در این نقطه احساس نمی‌کنند و خیلی‌ها هم اصلاً این نقطه را در واژن خود ندارند و نیز کل حساسیت به این نقطه، در روزهای مختلف ماه، متفاوت است.


نقش نقطه‌ی جی در رابطه‌ی جنسی

در صورتی که زنی، نقطه‌ی جی را داشته باشد، برحسب اندازه و محل دقیق این نقطه‌ی حساس، این احتمال وجود دارد که در طول رابطه جنسی آن‌را حس کند. بهترین حالت‌ها برای احساس نقطه‌ی جی در حالت‌هایی‌ست که زن روی شکم خوابیده و لگن او بالا قرار گیرد و دخول انجام شود. روش دیگر ایجاد رابطه در حالت ایستاده است، در حالی‌که زن خم شود، به‌نحوی که اجازه دهد آلت جنسی مرد از پشت وارد واژنش گردد.

در بسیاری از زنان وقتی نقطه‌ی جی تحریک می‌شود عمل انزال زنان انجام می‌گیرد. تحقیقات نشان داده‌ است که تقریباً ۱۰ درصد از زن‌ها طی ارگاسم یا تحریک جنسی بین ۹ تا ۹۰۰ میلی‌لیتر مایع از مجرای پیشاب خارج می‌کنند. گروهی از دانشمندان روی برخی از این مایعات آزمایش کردند و متوجه آنزیم‌های پروستاتیک شدند و به این تئوری رسیدند که نقطه جی تقریباً مشابه پروستات در مردان است (در واقع، این مایع از غده‌ای آزاد می‌شود که اطراف پیشاب‌راه قرار داشته و شباهت زیادی به پروستات در مردان دارند. در هر صورت وقتی یک زن به وضعیت انزال در لذت می‌رسد، می‌تواند از چند قطره تا چند قاشق از این مایع را از خود خارج کند). اما گروهی دیگر با آزمایش روی این مایع گفتند که خیلی شبیه به ادرار است. آخرین نظرات در این رابطه این است که این مایع نوعی دیگر از ادرار است که با تحریک جنسی تغییرات شیمیایی در آن رخ می‌دهد. تحقیقات در این زمینه، هم‌چنان ادامه دارد.


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها





[] پی‌نوشت‌ها




[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:سکسولوژیاندام‌های جنسی